probleem met de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adorine

probleem met de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:14

hallo ik had effe een vraagje omdat men paard de neiging heeft om zen hoofd in de grond te steken en dan weer aan de teugel te komen ben ik vaak mijn contact kwijt en zijn men teugels vaak te lang weet niet hoe hij het doet maar wanneer ik men teugels oppak zijn ze na 2 min weer te lang heeft iemand mss tip :?

Anoniem

Re: probleem met de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:17

Het paard trekt de teugels uit je handen om het bit te ontzien. Zo te horen rijdt je heel erg op hand, je moet ervoor zorgen dat hij lichter wordt in je handen maar dat valt niet zo te leren op bokt.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:32

Je moet eerst zorgen dat je paard goed voorwaarst is, en dus z`n hoofd omhoog houd en niet over de grond als jij dat niet wilt!
En met voorwaarts bedoel ik niet zo hard mogelijk maar, een fijn tempo waar jij de controle over hebt. En waar bij je kunt zorgen dat ie je niet mee trekt ! Je moet dus ook wat meer met je zit en je been gaan rijden en veeeeeel minder met je hand !!!!!! Probeer als je zacht wilt rijden bij voorbeeld dieper te zitten en langzamer licht te rijden en zo kun je dus ook het tempo van je paard controleren zonder dat je dat met je hand hoeft te doen ! En als jij minder aan z`n mond zal hangen kan hij ook niet meer aan jouw hand hangen en dus jouw niet meer naar beneden trekken!
Als ie je echt probeert mee te trekken laat je je teugel los (lees niet helemaal los gooien natuurlijk maar gwn wat losser ) en geef je hem een schof zodat ie weer voor uit gaat ! Want als ie voorwaart loopt kan ie niet naar benenden.

Als je hem weer fijn heb lopen dat ie je niet meer mee trekt en hij dus weer fijn "op z`n eigen benen loopt " kun je mits je goede instrutie hebt weer beginnnen met op een goede manier te laten nageven !

Ik hoop dat je wat meen kunt !
Suc6 ! Als je het niet begrijpt mag je voor een uitgebreide uitleg pb`en !
@ Hierboven Natuurlijk is instrutie het beste maar we kunnen altijd proberen elkaar op weg te helpen via bokt toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:34

Ja maar mensen moeten niet denken dat ze zelf kunnen aanrommelen en als ze een probleem hebben dat kunnen oplossen met een topic op bokt. Les is de enige manier om het te leren.

Adorine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 14:19

ik rij hem echt niet hard op de hand hij heeft licht contact nodig want hij loopt zeer makkelijk aan de teugel. voor de rest rij ik op men zit.
zijn grote probleem is inderdaad dat hij zeer moeilijk op het juiste tempo te rijden is maar dit gaat toch al iets beter beetje bij beetje weliswaar maar toch vind ik dat hij echt zen best doet.

oh en noch even voor de duidelijkheid ik heb les maar vond het wel interessant om te weten wat jullie als tip konden geven! quasi meer dan 1 bron raad te plegen :j

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:29

unickske schreef:
ik rij hem echt niet hard op de hand hij heeft licht contact nodig want hij loopt zeer makkelijk aan de teugel. voor de rest rij ik op men zit.
zijn grote probleem is inderdaad dat hij zeer moeilijk op het juiste tempo te rijden is maar dit gaat toch al iets beter beetje bij beetje weliswaar maar toch vind ik dat hij echt zen best doet.

oh en noch even voor de duidelijkheid ik heb les maar vond het wel interessant om te weten wat jullie als tip konden geven! quasi meer dan 1 bron raad te plegen :j

daarom want iemand die jouw les geeft is ook niet heilig en daarbij als je op dinsdag les hebt en je op donderdag tegen iets aan loopt wil je toch wel alvast wat advies hebben ?!
maar goed het juiste tempo is om verder te komen toch echt de basis . beter een goed tempo en later pas aan de teugel dan ander om

Adorine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 15:10

juist ja. ik doe dan ook geen moeite om hem aan de teugel te rijden als ie niet eerst op juist tempo loopt maar als ie het uit zen eigen doet ga ik er ook niet moeilijk over doen ;)

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:48

Kijk eens bij jou in de buurt bij een ruitersportzaak voor jachtteugels. Dit zijn teugels met een soort lussen erop, zo kunnen je teugels eigenlijk niet ongemerkt langer worden omdat je zo'n lus vasthebt. Zoek ze even op op google ofzo. Ik gebruikte ze met lesgeven ook als kinderen moeite hadden met teugels op maat houden, inmiddels ben ik er wel achter dat dit niet de manier is om ze dat te leren maar voor jou is het misschien wel een oplossing! Let wel op dat hij je nu niet uit het zadel trekt want je moet je teugels echt loslaten om ze langer te maken! succes ermee