Paard wilt linksom alleen maar galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_ita

Paard wilt linksom alleen maar galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:32

Hallo luitjes,

Mijn paard knutselt in haar vrije tijd graag aan haar trucenboek en dat gaat haar aardig goed af. Zo heeft ze nu sinds een paar dagen dat ze linksom alleen maar wilt galopperen, niet hard, nee op een normaal tempo zoals het hoort alleen stopt ze niet meer. Al rijd ik een uur, ze MOET met alle geweld linksom galopperen. In stap is er niks aan de hand, maar zodra ik aandraaf springt ze meteen aan in galop, als ik haar dan terug haal in draf begint ze te trippelen en trappelen en hupsen net zolang tot ze weer een galopsprong heeft gemaakt of weer in galop zit. Nu ben ik al een aantal dagen bezig om dit eruit te krijgen, door middel van voltes en andere figuren rijden, maar het helpt geen malle moer. En het gekke is, als ik van hand verander naar rechtsom dan stopt het gedram meteen, maar verander ik dan vervolgens weer naar linksom, begint ze op de diagonaal al met trippelen.

Dus, wie heeft de almachtige gouden tip op mijn merrie van dit vervelende trucje af te helpen?

Groetjess

Anoniem

Re: Paard wilt linksom alleen maar galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:42

Je luistert en begrijpt je paard niet goed. Dit is geen trucje, paarden bedenken niet hoe ze jou in de maling kunnen nemen. Het paard probeert je iets te vertellen. Misschien zit ze linksom vast, heeft ze ergens pijn of snapt ze jouw hulp niet.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:44

Maar als ik haar longeer is er niks aan de hand, moet ik dan ook niks merken of zien als ze vast zit? Ik geef mijn bek maar een slinger hoor, ik heb daar niet zoveel verstand van. Maar nu je erover begint kan ik morgen wel even aan de fysiotherapeut vragen of ze naar mijn paard wilt kijken..

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:45

Jaa ik zou er even iemand naar laten kijken :j
Het zou niet eerlijk zijn als jij boos op je paard word terwijl hij pijn heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:48

Longeren is heel iets anders he en geeft duidelijk aan dat er een probleem zit zodra je erop gaat. Idd de fysio even vragen :j

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:52

het is idd slim om iemand te vragen die er wat van weet. Zoals Joolien al zegt, het paard kan iets vast hebben zitten. Dat kun je niet altijd zien. Zoals een paard van mijn opa, die last van zijn rug had, hebben wij niets van gemerkt, totdat het ons op viel, want ze wou niet eens meer lopen van de pijn. Dus toen hebben we er ook een fysio bij gehaald, en nu is het bijna helemaal op gelost. Ik hoop dat je een oplossing vind voor je paard;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:57

Het doet mij ook als eerste denken aan dat er iets niet helemaal lekker zit aan die kant. Ik weet dat mijn leasepaard ook zoiets doet. Linksom is hij soepel, los, loopt lekker. Rechtsom zit in het begin altijd die bezemsteel in zijn lijf en zo gauw als je voltes etc gaat rijden, wil hij racen, onder je weg lopen (ja, wordt aan gewerkt, komt goed ;)). Zoiets verwacht ik bij jouw paard ook.
Fysio kan nooit kwaad. Niks fijner dan dat je paardje zich goed voelt, toch? :)

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 21:03

Ja er staat een vrouwtje hier op stal die fysio is (voor paarden uiteraard, haha) dus ik zal haar morgen wel even aanspringen..

Bij mij stopt ze trouwens met dat gedribbel zodra ik een volte of wending inzet, maar rechtuit gaan is het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:07

Fysio is trouwens wel iets anders dan osteopaat he, maar wellicht kan ze ergens een blokkade vinden. Dan is het toch beter om een osteopaat erbij te halen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:15

Citaat:
Ja er staat een vrouwtje hier op stal die fysio is (voor paarden uiteraard, haha) dus ik zal haar morgen wel even aanspringen..

Aanspringen nog wel. Dat galopperen zit je echt dwars hè ;)

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 22:25

Haha nu je het zegt :+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:31

Als je paard het alleen onder zadel doet zal het zomaar door een niet passend en/ of aan een (scheve?) zadel (vulling) kunnen liggen

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 17:19

Zadel is splinternieuw en voor haar op maat gemaakt, nog geen maand geleden.
Heb haar na laten kijken, was niks te vinden. Inmiddels doet dit probleem zich ook niet meer voor, dus ik heb geen idee waar het nou aan lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:21

Altijd bij jezelf te raden gaan, het paard kan je niet begrijpen of het moeilijk vinden, misschien had je zelf wat spanning of gaf je de hulp niet goed.

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:39

Terug naar de basis. Een paard onthoud alles maar ongeveer 3 seconden. Probeer binnen korte tijd het paard te corrigeren en herhaal dit.