Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

bianca23 schreef:hoi bokkers,
ik heb een vraagje, ik heb sinds 3weken nu mijn kanjer job bij mij staan. (pensionstalling hoor, jammer genoeg niet thuis)
maar job zijn conditie is niet zo best, hij moet nog een strakke kont krijgen. nu heeft hij een lekkere flubberkont...
maar hoe doen jullie dit?? en wat zijn jullie ervaringen?
zetten jullie een schema op zoveel minuten stappen enz..
of gewoon opstappen en gaan??
ik rij nu telkens een kleine 25min in de bak en dan ga ik een lekker rondje buiten met hem uitstappen, het is nu ook redelijk warm weer dus zweten in zijn wintervacht doet hij wel!!
ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
groetjes bianca en job
). Verder zijn wij sinds 3 maandjes
. Ik zou zeggen, probeer
. Veel succes en geniet ervan!
Dat stappen voor spieren zorgt kan ik beamen. Mijn pony liep een tijdje niet goed, dus heb ik alleen met hem gestapt, aan de hand (in de bak, bos en op het harde) en zowaar, hij heeft zijn kontspieren nog! Wel is zijn conditie echt niks, 10 minuutjes in de paddock lopen (stap draf, soms rondje galop) is al heel zwaar voor hem. Ik laat hem dus tussendoor veel stappen en probeer de draf uit te breiden, als dit goed gaat probeer ik hem wat langer te laten lopen (echt elke keer maar een paar minuutjes) en dan de eerste paar keer weer met extra veel stap. Dus zo een beetje stapsgewijs verder. Het verschilt heel erg per paard, want het paard van mijn zus heeft binnen no time weer een goede conditie, maar dat is ook een paard wat graag werkt en mijn pony is vaak liever lui dan moe
Wel ga ik dus steeds een stapje verder, ik stop niet meteen als ik merk dat hij moe wordt, want dan bouw je naar mijn idee niet op, door juist net een klein stukje verder te gaan wel. Goed naar je paard blijven kijken, plezier en afwisseling is heel belangrijk!
). Het is niet voor niets dat veel endurance ruiters veel stapwerk ook doen (naast de snellere werk). Vooral in de bergen.
ik heb wel gemerkt dat de paarden waar wij endurance mee gereden hebben zo'n goede basisconditie hebben dat ze na een tijdje rust snel weer op een basisniveau zijn. Net alsof dat nooit echt helemaal wegzakt

dan had ze even lol dat ze nog zo hard kon.