Explosief in de proef... hoe los je het op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Explosief in de proef... hoe los je het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 23:01

Wij hebben een probleem... Mijn bijrijdster heeft hetzelfde probleem dus zal dan wel aan het paard liggen.
Thuis is het paard super te rijden, doet alle oefeningen zoals gevraagd wordt enz. enz. Op het moment dat je een proef gaat rijden moeten alle oefeningen wat sneller opeen en dan begint het geduvel. (B en L wil nog wel maar dan..) Paard wordt zo ontzettend heet dat je amper meer aan rijden toekomt. Je kunt er met je been niet meer aankomen en ze reageert veel te heftig.
Bv. Contraglop... Thuis geen probleem meer mee maar zo gauw je tussen de bordjes rijdt (ook tijdens de training) changeert ie eruit of begint te stuiteren. Simpele overgangen gaan ook drastisch de mist in... Paard "springt aan" in draf ondanks dat je de overgang wel degelijk voorbereid (even schoudervoor zetten, kleine ophouding, kleine zithulp)

Het ligt echt niet aan het feit dat ik zenuwachtig ben ofzo want dat ben ik totaal niet, zeker niet voor een onderlinge wedstrijd... Interesseert me niet, zie het als training met een ander pakkie an. Alleen het paard ziet het anders. Hoe krijg ik die zenuwen van dat paard onder controle, want ik denk dat dat het is.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:55

Probeer tijdens je training de oefeningen ook wat vlugger achter elkaar te rijden, houd je paard continu bezig. Je zegt dat je paard zenuwachtig lijkt zodra je een proefje rijdt, maar misschien weet hij soort wel niet wat hem overkomt, omdat dan alles veel sneller achter elkaar komt. Op het moment dat ie zenuwachtig wordt er toch aan blijven rijden, niet je benen af gaan steken (je zegt dat je er niet meer aan kan komen met je been) want op het moment dat je dan wél been geeft zal hij juist nog explosiever gaan reageren.

Op het moment dat je hem door die gespannenheid kan rijden denk ik dat je er juist voordeel uit haalt dat ie wat explosiever wordt. Een paard kan (..........even denken, ) zenuwachtig zijn in zn koppie, maar daarbij toch ontspannen lopen als ie daar op de juiste manier heen gereden wordt. Ik denk dat hij dan net wat vlugger aan je been zal staan, dat je hulpen net wat sneller door komen en dat het er allemaal net wat beter/spectaculairder uit gaat zien. Veel goede dressuurpaarden zijn vaak niet de makkelijkste, hebben een 'explosief' karakter maar daardoor geven ze wel nét dat beetje extra dat het allemaal nog mooier maakt......

Rij tijdens je training gewoon eens een proefje, blijf achter elkaar oefeningen, overgangen enzo rijden en probeer daarin je ontspanning te vinden. Als je thuis geen moeite hebt met dit soort dingen, maar op concours (nog) wel ga dan eens een keer ergens anders trainen. Andere omgeving kan natuurlijk ook 'eng' zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 01:06

Ik denk dat je paard toch gewoon niet scherp genoeg aan de hulpen staat en niet gehoorzaam genoeg is. Zodra er dan de "druk" van het op de letter rijden bij komt is het teveel.

Maak het jezelf tijdens de training dus al wat moeilijker, dan heb je in de ring minder problemen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 01:28

Ik denk dat het tocjh een wisselwerking is. Een paard voelt feilloos de spanning van de ruiter aan. Wat ik nu zegt klinkt misschien raar maar het is het proberen waard. Haal even heel diep adem op het moment dat je merkt dat het weer zover is. En laat het van je afglijden.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:40

als je een paar pionnen hebt of paaltjes kun je die gewoon bij je thuis in de bak zetten en ertussen gaan rijden. Dan de proef oefenen.
Als dit goed gaat kun je een keer een grasveldje bij je in de buurt opzoeken, er een set paaltjes neerzetten in de vorm van de bak, en daar je proef gaan rijden.
Maak er je privéwedstrijd van, zal ik maar zeggen. En alles wat verkeerd gaat net zolang overnieuw tot het paard de oefening goed uitvoert.
Pak steeds een stukje nieuwe omgeving, dat 't paard daar aan went.
En het kan ook komen door de vele andere paarden op een wedstrijdplek.
Zoek een keer een manege uit, en ga daar eens in de bak rijden, meestal is dit toegestaan maar zit een een licht prijskaartje aan.
Veel oefenen, en denk verder over mogelijke oorzaken van het gedrag.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 23:15

Ik denk dat Zep gelijk heeft... Ga maar eens wat meer proefgericht trainen. Misschien dat dat werkt... meer druk erop zetten in de training. Ik zal er eens wat meer stress op zetten in de training. Ben normaal niet zo'n proefjes oefener (pak meestal losse onderdelen) omdat ze me anders in de proef voor is. Want dat krijg ik dan weer... Zucht.. paardrijden... ik leer het nooit...

Ik doe ze gewoon allemaal 5 meter te laat... is ze me in de proef ook niet voor...
Thanks Zep, soms is het antwoord zo simpel dat je er zelf niet aan denkt...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 00:00

Ga meer proefgericht rijden. Verder, gebruik die energie en probeer die energie uit te smeren over je proef of training. Het feit dat hij zo heet wordt betekent voor jou dat je nog rustiger moet blijven en beter (rustiger) moet gaan doseren qua hulpen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 00:02

Als je paard heet wordt gedurende de proef raakt ze teveel in de stress, en is ze eigenlijk nog niet klaar voor een wedstrijd.
Dus vaker thuis de proeven meenemen, en niet naar een wedstrijd voordat het thuis wel goed gaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 07:28

Als het rijden van een prof problemen geeft zou ik in de training de snelheid waarmee figuren en overgangen elkaar opvolgen opvoeren. In feiten is je voorbereiding gewoon nog niet goed genoeg als je er in de proef niet uit komt.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:22

Probeer in je training ook naar het punt toe te werken waar hij heet wordt en daarin dan de spanning weer af te vloeien. Als je handiger wordt in het afvloeien van de spanning dan kun je dat i de ring ook weer makkelijker.