help, dwarse pony! Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaritGalinda

help, dwarse pony! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:09

Hoi
Ik heb 5 november een wedstrijd op 2 pony's.
De ene pony is 5 jaar oud en nu 4 maanden onder het zadel (Yvonne).
De andere pony is 11 jaar oud en al bijna 8 jaar onder het zadel (Ricola).

Ik trainde ze eerst 1 keer per week maar sinds kort 6 dagen in de week.
Ricola doet sinds 2 weken heel erg raar in galop:
Ze gaat iedere keer de verkeerde kant (vooral bij voltes) op en gaat er vandoor!
(dat deed ze daarvoor nooit)

We hebben al veel geprobeerd om te zorgen dat ze dat wel doet:
Aan de stoot gereden (tja het is te proberen!)
Aan de longeerlijn op de volte gehouden (net zo lang voordat ze het doet maar de volgende keer doet ze het gewoon weer fout!)
Een dikker bit (sommige ponys zijn wat gevoeliger en vinden dat fijner en ze neemt hem dan niet zomaar tussen de kiezen (wel dus!!))
Een dunner bit (ze neemt hem nu toch tussen der kiezen)

Aan de rust kan het ook niet liggen want ze heeft een lang weekend (vrijdag-zondag) vrijgehad!
En als ik merk dat ze moeier wordt dan geven we haar ook gelijk een paar dagen rust!

Informatie over Ricola:
Naam: Ricola van de Tolberg
Leeftijd: 11 jaar
Ras: shetland pony
Staat op stal Lingehorst sinds: 2 á 3 jaar
Heeft 2x op stal Lingehorst een veulen gehad (Cupido en Dusty)

Weet iemand nog wat?!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:17

Is het zadel weleens nagekeken? Kan zijn dat het niet lekker ligt.
En heb je les want ik denk dat diegene je beter kan helpen, dan wij hier op bokt wij kunnen niet zien wat je fouten zijn en waarop je paard reageert.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:20

Tigra_ schreef:
En heb je les want ik denk dat diegene je beter kan helpen, dan wij hier op bokt wij kunnen niet zien wat je fouten zijn en waarop je paard reageert.

het zadel ligt goed, ze heeft al 3 jaar hetzelfde zadel dus dat zal het niet zijn.
degene die mij lesgeeft zegt ook dat ik het goed doe maar dat ze gewoon dwars is.
maar mijn probleem is wat kan er tegen doen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:22

MaritGalinda schreef:
Tigra_ schreef:

het zadel ligt goed, ze heeft al 3 jaar hetzelfde zadel dus dat zal het niet zijn.
degene die mij lesgeeft zegt ook dat ik het goed doe maar dat ze gewoon dwars is.
maar mijn probleem is wat kan er tegen doen!

Nouja paarden veranderen dus als het in de tussentijd nooit nagekeken is zou ik het toch laten nakijken. Gezien je intensiever bent gaan rijden en je paard gegroeid zal zijn in z'n spiermassa.
Daar heb je toch een instructrice voor die jouw helpt met je problemen als zij je niet kan helpen met je probleem misschien tijd voor iemand met andere ideeën.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:32

Citaat:
Nouja paarden veranderen dus als het in de tussentijd nooit nagekeken is zou ik het toch laten nakijken. Gezien je intensiever bent gaan rijden en je paard gegroeid zal zijn in z'n spiermassa.
Daar heb je toch een instructrice voor die jouw helpt met je problemen als zij je niet kan helpen met je probleem misschien tijd voor iemand met andere ideeën.

Het zadel wordt best wel vaak gecontroleerd (laatst nog).
Ik heb nu nieuwe ideeen nodig want daarom zet is dit bericht op bokt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:36

MaritGalinda schreef:
Citaat:

Het zadel wordt best wel vaak gecontroleerd (laatst nog).
Ik heb nu nieuwe ideeen nodig want daarom zet is dit bericht op bokt!

Het lijkt me gewoon een symptoom van ongemak. Misschien dat ze vast zit en daardoor niet voldoende buiging kan maken in haar lijf en daardoor haar makkelijke kant op gaat als verzet.

Of jij bent gewoon niet duidelijk genoeg in wat je precies van haar wil maar gezien je instructrice zegt dat je niets fout doe zou ik er niet van uitgaan dat ze je aan het pesten is.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:43

Citaat:
Het lijkt me gewoon een symptoom van ongemak. Misschien dat ze vast zit en daardoor niet voldoende buiging kan maken in haar lijf en daardoor haar makkelijke kant op gaat als verzet.

Of jij bent gewoon niet duidelijk genoeg in wat je precies van haar wil maar gezien je instructrice zegt dat je niets fout doe zou ik er niet van uitgaan dat ze je aan het pesten is.

okee maar wat zou daartegen helpen?

Wilawander

Re: help, dwarse pony! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:16

Een paard is niet dwars. Maar kan wel dwars lijken door onkunde van de ruiter, medische problemen, niet passend zadel enz. Dus niet de oorzaak zoeken door er hulpmiddelen in te hangen maar eerst eens de eerste punten door te lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:01

MaritGalinda schreef:
Citaat:

okee maar wat zou daartegen helpen?

Een osteopaat erbij halen. Kan zijn dat het paard gewoon vast zit. Kan door vele dingen komen, vallen, uitgegleden, verkeerde training, verkeerde beweging end. Kan ook al een aantal jaar geleden zijn. Zo is mijn paard een aantal maanden geleden behandeld door een osteo, ze is zo'n 2 jaar geleden gevallen. En nu kwam het er pas uit dat ze op bepaalde plaatsen vast zat en dat trekt steeds verder omdat ze het gaan compenseren tot dat het zo "erg" is dat er niets meer te compenseren valt en je het dus gaat voelen dat er iets niet lekker zit. Of ze dus in verzet gaan omdat ze niet kunnen wat je vraagt.

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:45

zit jij goed,, en benen los enz.. want anders doet ze het wel goed eigenlijk als je de verkeerde dingen doorgeeft onbewest

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:52

ik heb de wedstrijd gehad!
het was eerst met warmrijden was ze superrustig maar in de grote bak hoorden ze haar eigen hoeven en daar werd ze helemaal zenuwwachtig van en toen is ze er vandoor geschoten...
achja kan gebeuren maar het was wel de laatste keer dat ik die wedstrijd op haar kon rijden Bloos :o

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:52

PP --> RT-P

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 18:55

Leo schreef:
PP --> RT-P

??

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:28

Je topic stond in het verkeerde gedeelte van bokt, dus het is verplaatst naar het goede gedeelte door een moderator :) (Naar rijtechnisch en dan praktijkproblemen ;) )

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:17

Laat het zadel toch nog een keertje nakijken
het is belangrijk zo als hierboven vermeld.
ook zoals hier boven ook van 1x naar 6x per weer groeit je pony in spiermassa.
groetjes

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:01

misschien is dit een beetje klierderij omdat hij nu harder aan het werk moet? mijn jonge pony deed dit ook een tijdje om onder het werk uit te komen.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 18:51

jah dat was het waarschijnlijk ook.