Stijgeren voor wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa_x_

Stijgeren voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:40

Hee,,

Ik heb een probleem, ik heb sinds een half jaar een KWPN Merrie, echt een heel leuk fijn paardje.
Maar ze heeft veel nare ervaringen met springen, niet met mij maar hiervoor was ze even van de manege.
Ze is een keer over de kop geslagen, en ze is een aantal keer uitgegleden.
Dit komt vooral omdat ze veelste hard ging.
Ik ben het rustig opgaan pakken, en buiten gaat het nu ook ontzettend goed.
Maar op het moment dat ik een wedstrijd wil gaan springen, blokeerd ze echt volledig ze komt gewoon kaarsrecht omhoog en gaat niet meer naar voren.
Ik weet even niet zo goed wat ik hier mee moet, en inmiddels ben ik er zelf ook bang voor als ik een wedstrijd wil gaan starten.
Dat versterk het gevoel voor haar alleen nog maar meer natuurlijk.
Hebben jullie tips voor mij, en denken jullie dat dit te doorbreken is?

groetjes

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:42

Ik snap niet helemaal hoe je het rustig op kan pakken en toch al wedstrijden aan het springen bent....Het kost tijd en geduld om vertrouwen terug te geven in zo'n situatie. Eerder starten dan het paard aan kan zal je weg alleen maar langer maken...

Anoniem

Re: Stijgeren voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:05

Ja idd ik zou voorlopig even wachten met wedstrijden rijden. Ook al is het misschien op dezelfde stal oid, het brengt toch extra spanning met zich mee.

Veel meer vertrouwen met lage sprongetjes en balkjes lopen krijgen, dat is de basis.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:33

Ben het wel met de rest eens. Het was me eerst niet zo opgevallen, maar een half jaartje is wel kort.
Wat doet de merrie als je eens begint met een dressuur wedstrijdje?
Gewoon om te kijken hoe dat gaat?
Als het springen normaal gewoon al goed gaat, kan je misschien een keer gaan springen op vreemd terrein.
Geen wedstrijd, maar gewoon en bak die ze niet kent.
Je hoeft niet meteen te beginnen met springwedstrijden, maar kijk ook even naar hoe de andere dingen gaan.
Want volgens mij kijk je op dit moment enkel naar het springen.
Dressuur is de basis van ieder paard, ook bij springpaarden, dus begin hiermee, voordat je verder gaat. Leer je paard om te gaan met spanning, en andere omgevingen.
Prima dat het je al lukt om haar te laten springen, maar het is meer dan dat. Je bent PAS een half jaar verder.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:14

ik zou beginnen met balkjes, maar ook praktisch is het als je een vertrouwens band opbouwt om samen de angst van haar te overwinnen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:58

Ga eens eerst anders oefenspringen, zijn vast wel clubs in de buurt bij je die dat organiseren, Bij ons is dat iedere derde zaterdag van de maand.
al verkloot je het hele parcours, je mag het uitspringen, het gaat om het oefenen en niet om de druk om te presteren