Rijden zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hlayyil

Rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 13:52

Hallo allemaal,

Ik rijd mijn paard tegewoordig vaak zonder zadel omdat iki mijn zit wil verbeteren. Maar ik merkt dat ik vaak mijn evenwicht verlies. Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan verbeteren of misschien bepaalde oefeningetjes ?

Ik heb hier een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=0N1Eih91SR4
Ik hoop dat jullie het leuk vinden om er even naar te kijken en mij dan verdere tips kunnen geven !

Alvast bedankt

Groetjes Anne :)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:59

Je kan ook gewoon proberen om zonder beugels te rijden, pas als dit vlekkeloos gaat kan je zonder zadel gaan rijden.
Overigens is zonder zadel rijden niet heel goed voor de rug van je paard.

RosaBokt

Re: Rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:16

ik heb hier geen ervaring mee, maar er zijn wel van bare-back pads.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:19

1 tip die ik je kan mee geven is om je knieën wat meer gebogen te houden.
Je steekt nu je benen af, waardoor je minder soepel zit :j

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:23

Met bare-back pad zit ik echt veel steviger, ze zijn niet duur en zitten goed. En als je dan toch je evenwicht verliest zit er een handig handvat bovenop ;-)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:18

vroeger veel zonder zadel gereden, stap draf galop.
had een pony met een heerlijke "vette" schoft.

tegenwoordig heb ik een kwpn achtig geval waarbij de schoft wat hoger is. meestal stap ik zonder zadel even uit omdat het gevoel nog altijd heerlijk is.
soms es een drafje en een galopje heb ik ook wel een keer gedaan alleen het nadeel was erg zeer krijgen door de stop erna....

wat bij mij hielp was los wezen en niet verkrampen!
ik leunde iets meer achterover om mijn balans meer te houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:30

Ik reed vroeger nooit veel zonder zadel, tot ik met een vriendinnetje met de vz poowns veel ging rijden. Dan zeiden we ach we doen een stapritje zonder zadel, maarja dan werd het toch galoperen enzo. :+
Van die lange rechte stukken moet je dan profiteren, je pony loopt op buitenrit toch wel, en jij kunt je concentreren op zitten. Inmiddels rijd ik ook gewoon fanatiek in de bak zonder zadel, middendraf en kleine voltes in galop en al, kan me niets schelen. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:39

Zonder zadel is niet prettig voor je paard en ook niet bevorderlijk voor je zit. Je benen afsteken naar voren is nl een van de beste manieren om te blijven zitten en dat wijkt natuurlijk af van een goede dressuur zit.
Ik kwam jaren later nog instructeurs tegen die meteen zagen dat ik veel zonder zadel gereden had, en dat was geen compliment, hoewel mijn zit wel zeer vast is. Je evenwicht verbetert wel, maar dat kan ook door zonder beugels te rijden.

Voor een goede zit rijdt je het best op een deken of pad -dat is stroef dus handiger voor jou en ook iets prettiger voor een paard al is het geen vervanging voor een zadel dat de ruggegraat vrijhoud- aan de longe, zodat je instructeur kan verbeteren.

Leuk filmpje heb je er van gemaakt!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:01

Ik vind dat je best netjes zit voor iemand die zonder zadel rijdt! Je lijkt juist erg stevig te zitten, misschien mag je iets meer mee bewegen vanuit je bekken (je buikspieren gebruiken) en minder klemmen met je benen, als je klemt, druk je jezelf omhoog van de rug af.
Maar je zit rechtop en beweegt best mee, dat je evenwicht verliest is op dit filmpje niet te zien, mocht je interesse hebben in een BBP, kijk dan eens op onderstaande site.

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:33

Gewoon blijven oefenen :D

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:41

Vind dat je al erg netjes zit zonder zadel! :D
Misschien inderdaad ietsje soepeler en wat naar achteren nog met de benen.
Al moet ik Lusitana gelijk geven... ik krijg op het moment ook weer les om netjes te leren zitten
na jaren zonder zadel rijden.
Dus aan de ene kant is het heel mooi en leuk om te doen, maar aan de andere kant zou ik zeker
wel les blijven nemen met zadel.