galop gaat te hard, terugrijden is erg moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

galop gaat te hard, terugrijden is erg moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:37

ik zit al even met een probleempje en ik dacht: ik kan er altijd eens naar vragen :o

al sinds ik mijn verzorgpaardje rij heeft zij moeite met de galop. ik rij haar nu ongeveer 3 jaar, maar pas sinds anderhalf jaar echt serieus. ze is al van heel ver gekomen, in al haar lopen, niet alleen de galop, maar toch blijft dat een beetje een moeilijk stuk.

linksom heeft ze het meestal makkelijker, het is haar makkelijke kant en ook de mijne aangezien in linkshandig ben en dus net wat handiger op links ;) op links kan ik inmiddels heel erg prettig rijden, is ze eenmaal los dan maakt ze schitterende overgangen en ook de galop gaat heel prettig. sinds kort zijn we beig om op links wat kleinere voltes de draaien, wat grotere tempowisselingen te maken ( als voorbereiding op de middengalop) en de overgang terug vloeiender te maken. het blijft moeilijk, meer daarover zometeen.
rechtsom is altijd haar moeilijke kant geweest. vroeger voelde ik dat als "ze neemt geen stelling, of ze zit vast op rechts" ze voelt ook voor mij heel scheef en ik controleer vaak de ligging van mijn zaadel omdat ze soms zo scheef voelt. nu weet ik dat ze haar achterhand naar buiten zet, of haar schouder naar binnen, hoe je het bekijkt :P en dan alle buiging heel sneaky uit haar hals haalt. ze is namelijk ontzettend lenig :D
vroeger kwam ze daarmee weg, ik voelde het verschil niet, maar nu voel ik dat ze vast blijft houden in haar kaak en dat het probleem niet aan de voorkant ligt ( ik krijg een hele onrustige aanleuning ervan) maar aan haar schouder. als ik die ga plaatsen zoals ik ook op links doe, dus echt de schouder voor de achterhand zet, dan is het als magie *poef* en ze voelt ineens recht! aanleuning is ineens weer rustig en stabiel en alles gaat weer heerlijk. natuurlijk vind ze dit erg moeilijk en ze probeert bij het warmrijden dan ook vanalles om eronder uit te komen. zolang ik rustig volhou en wacht totdat ze loslaat en ik haar schouder kan plaatsen gaat het wel goed.

in stap en draf is dit heel goed te doen, ze blijft het moeilijk vinden en als ze wat spanning heeft dan kost het me veel meer moeite ( en geduld :roll: ) om het voor elkaar te krijgen, maar het gaat heel netjes. ze krijgt regelmatig een langere teugel of we wisselen weer van hand om haar fris te houden en de kans te geven even uit te blazen. alsmaar op het allermoeilijkste blivjen hameren is ook niet goed ;)

in galop vind ik dit veel moeilijker, en zij ook. ik zeg het expres zo omdat ik weeet dat ik ook absoluut bijdraag aan het probleem. dus ik zal het bij ons beiden beschrijven.

al voor het aanspringen in galop begint het eigenlijk. ik merk dat ik spanning opbouw. ik merk het omdat mijn paard vaak direct onrustig wordt in de aanleuning op het moment dat ik heb besloten te gaan aanspringen. ik heb zelf het idee dat ik ophou met rijden. dat ik me span en zo ophou met communiceren. ik probeer dat nu tegen te gaan door langer door te zitten en diep adem te halen. ik heb spanningsoefeningen voor iets anders die ik hiervoor ook gebruik. ik moet zelf zeggen dat dit dan ook heel aardig gaat en ik merk dat ik er heel aardig mee om kan gaan. inmiddels zijn er meer momenten zonder die spanning, dan met. ik denk dann ook niet dat dit het voornaamste probleem is, maar ik meld het toch maar even.
het aanspringen zelf vind ik ook wat spannend. tegenwoordig gaat het meestal vrij goed en heel netjes, maar het blijft een gevoelig moment en als ik het niet goed voorbereid komen er fouten in die doortrekken in de rest van de galop. ik heb ook vorig jaar lente gemerkt dat ik op beide handen op dezelfde hulp aansprong, allebei in de rechtergalop! ik kwam hier achter door op een lang recht stuk te willen aansprignen op verschillende handen. ik was het juist gaan doen om de galophulp te bevestigen en toen kwam ik achter een verborgen fout, die training is toch heel nuttig geweest! ;)
nou is de linkerkant haar makkelijke kant dus sprong ze alsnog aan op links, maar kreeg zij spanning op rechts omdat ze het niet snapte. toen ik eenmaal de hulp voor de rechtergalop had bevestigd op rechts, mochten we helemaal opnieuw beginnen met de hulp voor links, want die bestond opeens niet meer. gelukkig pakte ze dat heel snel op en kan ik nu de goede hulp geven.
toch merk ik dat ik hier nog weleens spanning bij krijg, ik heb de neiging om wat voorover te gaan zitten en met mijn handen teveel tegen te werken. ik denk dat ik dit doe omdat ik wil dat ze meer contact met mijn handen zoekt in het aanspringen, ze krult zich nog wel eens op en dan ben ik de eerste paar sprongen bezig het contact weer te bevestigen. als ik er op let en ik zit ontspannen achterover ( of recht moet ik zeggen) dan springt ze meestal rustig aan.
linksom is het dan vrij makkelijk, ik moet altijd op blijven letten omdat ze heel snel en heel makkelijk wisselt of stopt. ik heb heel lang iedere pas moeten ondersteunen en nu moet ze meer op eigen benen lopen en dat vind ze soms toch niet zo'n goed idee, waardoor ze wel heel gevoelig reageert op mijn gewichtsverplaatsing. ;) oh wat is ze dan ineens gehoorzaam aan de hulpen O:)
rechtsom is een ander verhaal. ik weet dat het de moeilijke kant is en dus bouw ik daar al weer heel veel spanning op, maar ook mijn paardje kan er soms er loperig van worden en als ze denkt dat ze moet aanspringen dus heel heet worden. sowieso is het een sensibel arabiertje dus is spanning bij haar heel snel opgebouwd en in de galop wat moeilijker weggewerkt. in draf en stap gaat dit veel makkelijker.
bij het aanspringen heb ik vaak dat ze tegen de hand komt en daarna óf de eerste paar sprongen tegen de hand blijft, óf zich opkrult en losmaakt van het bit. natuurlijk gaat het soms ook wel goed, maarja daar heb ik geen hulp bij nodig :P
ik heb zelf het idee dat ze dit doet door op het laatste moment die schouder/middenhand weer naar binnen te gooien, daarmee dus door mijn binnenbeen te komen. daarmee sterk kan worden op mijn binnenhand en los kan komen van mijn buitenhand waardoor ze haar hoofd omhoog gooit. als ze zo aanspringt is ze ook in verkeerde stelling gebogen. niet eens recht, maar echt de andere kant op gebogen. ik kan het voelen en zien omdat ik voel dat ze haar schouder naar binnen gooit, tegen mijn been aan. in haar hals is ze recht, maar bij haar nek en kaak kantelt ze dan iets om het gebeuren in haar schouder te compenseren. het lijkt dus een fout in haar nek, maar het komt vanuit haar schouder.

ik heb heel veel moeite om haar in galop om mijn binnenbeen gebogen te krijgen als ze dat niet was bij het aanspringen. als ze netjes gebogen was bij aanspringen dan komt dit probleem vaak niet eens voor en kan ik haar weer "terugduwen" als ik voel dat ze tegen mijn been aan komt en mijn binnenhand probeert vast te pakken.
als ze zo tegengebogen is heb ik ook erg veel moeite met tempo. meestal stuift ze weg of gaat ze na 5-6 sprongen ineens een stuk harder ( vaak duwt ze dan ook extra naar binnen en zoekt ze extra die tegenbuiging op). terugrijden vind ik dan erg moeilijk. als ik gewoon terug ga zitten zoals ik in draf doe als ik een langzamer tempo wil dan gaat ze vaak op de rem en valt uit de galop. als ik mijn benen erbij hou dan wil ze vaak niet terug of springt ze over. ( waarna ze nog harder weggaloppeert), als ik probeer haar eerst te laten buigen en dan terug te rijden dan wordt ze vaak heet op mijn been en gaat ze juist harder, neemt ze nog meer tegenbuiging en wordt nog moeilijker.
wat ik nu doe is dan af te wachten tot ze zelf weer wat terugkomt en dan wil ik er weer aanzitten, maar dan lijkt ze wel vinnig te worden of te scchrikken ofzoiets, vaak valt ze dan meteen uit de galop, springt over of sprint weer weg.

op dit moment heb ik geen vaste les omdat ik geen bak heb om les in te volgen. ik heb wel begeleiding van iemand die mij les heeft gegeven die ik filmpjes stuur en zo om advies vraag en ik heb onlangs tijdens een weekend op wedstrijd uitgebreid de kans genomen om overal eens tips vandaan te halen.

wat ik te horen kreeg was dat ik haar teveel liet gaan. ik ben na het aanspringen direct de controle kwijt en zij blijft maar harder gaan. ik ben het daar wel mee eens, maar ik weet niet hoe ik het moet voorkomen.
als ik vooraf ga denken dat ik haar onder controle moet houden en niet weg moet laten vliegen dan heb ik het gevoel dat ik haar teveel tegenwerk ( al moet ik wel zeggen dat ik vaak het gevoel heb te streng te zijn met m'n handen en mij juist verteld wordt dat ik alles behalve ben) maar als ik haar later probeer terug te nemen dan krijg ik fouten ( uit de galop vallen, overspringen, juist wegrennen, tegen het been komen, tegen de hand komen)

waar ik dus vooral tegen aan loop is dat ze te hard gaat in de galop en ik het moeilijk vind om de juiste hulpen te geven om haar weer terug te rijden. ik denk dat ik misschien verkeerde hulpen geef of dat ik het verkeerd voorbereid ofzoiets en ik daardoor iets wat al moeilijk voor haar is nog zwaarder maak.
als zij namelijk volkomen ontspannen is en ik ook dan heb ik nergens problemen mee, dan gaat de hele galop als een zonnetje, maar zodra ik ergens aan moet komen, iets moet corrigeren, krijg ik fouten.
ik heb binnekort op een ander paard les, ik hoop dat de instructrice daar misschien de fout kan vinden, maar tot die tijd vroeg ik me af of er hier iemand een goede tip heeft.

ik hoop dat alles duidelijk is, ik heb een heel verhaal geschreven zie ik :o maar anders dan beantwoord ik graag vragen.

Zwelgje

Re: galop gaat te hard, terugrijden is erg moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:20

Ik heb niet heel je verhaal gelezen maar ik denk zo in eerste instantie dat het een balans probleem is en dat je paard daarom zo hard gaat en niet terug wil/kan komen.
Ik heb momenteel ook een paard die een moeilijke galop heeft en ook veel te hard gaat en meestal zonder rug gallopeert. Dan gaat ze hard en je kan voor geen meter meer zitten...ook erg leuk.
Wat ik doe is korte stukjes galloperen en dan weer draven. Zodat ze leren om op je zit terug te komen. Verder niet teveel doen in de galop, laat ze eerst maar eens uitvissen dat ze op hun eigen benen kunnen blijven lopen. Hoe meer je probeert te corrigeren, hoe meer je je paard weer uit balans haalt en ze gaan overcompenseren.
Probeer dus zo stil mogelijk te zitten, aan te galloperen en dan weer draven en dan maak je pas weer een overgang naar de galop als de draf gecontroleerd is. In de galop nog niet teveel willen doen, stil zitten en recht zitten. Zachte ophouding maken en blijf herhalen, herhalen, herhalen.
Als je nog vragen hebt, dan laat maar weten.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:57

Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk inderdaad ook dat ze een probleem in de balans heeft. Eerder ging mijn paard ook heel hard in de galop, eigenlijk was de oplossing heel simpel: gewoon je buitenhand er goed bijhouden, als mn paard nu te hard gaat gewoon een ophouding maken met je buitenhand en ze ontspant, misschien dat dit bij jou ook iets helpt?

navre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:40

prima advies van zwelgje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:04

De tegenbuiging geeft aan dat het paard een balans probleem heeft, het is heel slecht voor zijn lichaam om zo een ruiter op de rug te hebben, ik zou aan de gang gaan met het rechtrichten in stap, dus echt de oefeningen daarvoor zodat het paard meer in balans kan komen en jou ook echt kan gaan leren dragen met zijn achterbeen.

Je zegt zelf dat je het niet weet op te lossen,waarom wil je dan galopperen als jij en het paard er nog niet aan toe zijn?
Zoek les van iemand die jou ook echt helpt met de basis en niet gelijk aan de galop gaat werken , want de basis ligt bij jullie nog bij de stap, leer eerst eens hoe het paard beweegt in stap , ga leren voelen in je zit en je handen en vandaar uit kun je pas een stap verder, zonder basis kom je nergens want je kan nooit terug naar een fijne basis wat heel belangrijk is voor het paard, als je terug kan gaan naar iets wat wel goed lukt geeft dat het paard ook vertrouwen jij bent tenslotte een stoorzender op de rug zeker als je gene juiste hulpen/leiding kan geven en dat geeft het dier aanleiding om hard te gaan , dus vlucht gedrag te tonen.
Lees eens wat meer over het natuurlijke gedrag van het paard en leer hoe je de hulpen geeft, veel theorie is echt heel belangrijk, maar dat word echt heel vaak vergeten, maar als je weet hoe een paard beweegt en waarom hij dingen niet kan wat jij op dat moment wel wil dan ga je mekaar ook meet begrijpen, vaak word er te veel het onmogelijke voor nu aan het paard gevraagd , je moet ergens naar toe trainen en als jij en/of het paard daar nog niet aan toe zijn doe het dan niet, want iets kapot maken is zo gedaan , maar het recht zetten kost tijd en energie en veel geduld en helaas hebben heel veel mensen dat niet.

Neem dus les op en met je eigen paard die jou het stappen plan van het rechtrichten kan vertellen en ook de theorie zo dat de praktijk beter gaat en jij begrijpt hoe je hulpen geeft en waarom je paard zijn hoofd baar buiten gooit in de galop.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 03:37

mijn paard van 20 die galoppeert ook heel hard, er heeft een paar jaar geleden al eens iemand opgezeten en die zei dat als ik niet stuur ze de bocht uit vliegt na al die jaren blijft het nog steeds zo ik krijg haar ook heel moeilijk terug en is dan super druk in draf en dat blijft zo totdat ik uitstap op een kleine volte kan ik wel galopperen (circa8 meter volte) en ik moet haar in een nog kleinere volte terug nemen want anders gaat het echt niet. ik heb van 2003 een videoband liggen waar de oude eigenaresse met haar springt en toen deed ze dus wel gewoon normaal galopperen. kan ik dit oplossen aan de dubbele longe want dan kan ze dus wel normaal galopperen. iemand tips voor mij?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 05:02

Niet alleen paarden zijn vaak schreef, maar ook mensen.
Op het moment dat ik zie dat een schreef is laat ik een chiropraktor komen, maar als ik zie dat een mens problemen met haar of zijn schreefheid en ik kan dit niet oplossen door bewustwording dan stuur ik ze ook vaak door naar een chiropraktor voor mensen.

leannevk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:40

ik heb niet je hele verhaal gelezen,maar ik heb precies hetzelfde probleem op rechts.
links gaat helemaal prima maar rechst valt ze naar binnen,gaat hard moeilijk om terug te krijgen enz.
nu moet ik van mijn instructeur op rechts leunen en haar naar buiten toe drijven met stelling naar binnen.
dan ging even appart maar had op langer termijn wel succes.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:42

ik was even dit topic kwijt en kon daardoor niet antwoorden :o

@zwelgje: ik heb hier een jaar of twee terug idd ook veel succes mee gehad, ik ben het weer gaan gebruiken maar de resultaten zijn wisselend. na een week of twee leek er verbetering te zijn, maar het is niet constant. soms kan ik de hele bak rond galopperen, prachtige stelling, kalm en in balans, ik kan figuren maken, voltes openen en sluiten en alles gaat vanzelf. en soms kan ik nog geen halve volte draaien zonder dat ik haar "verlies" of weer terug moet nemen.
ik ben ook voltes aan het sluiten nu, in stap, draf en galop om die stelling en buiging wat te oefenen, alsook het begrenzen. dat gaat veel beter dan ik van tevoren had gedacht, ze komt soms iets op de voorhand, maar is over het algemeen heel prettig.
ik heb wel te horen gekregen dat haar achterbenen soms wat recht blijven in de sprong, ook weet ik dat ze haar achterbenen wat recht houdt en korter springt vlak voor ze een fout maakt ( overspringt, eruit vallen). zou ik die buiging in de achterbenen kunnen trainen dmv draagkracht of is dit gewoon arabier eigen?

@asmara: de ophouding met de buitenhand heb ik idd al meegekregen van mijn instructrice :)

@midgie: ik denk, net als jij, dat het een balansprobleem zou kunnen zijn, al vind ik "niet toe aan galop" een beetje sterk geformuleerd.
je hoeft je trouwens geen zorgen te maken over mijn theoretische kennis, als er iemand de boeken in duikt ben ik het ;)

@annebe: ik ben zelf wat langzamer en minder goed aan de rechterkant. ik grap wel eens dat mijn paard en ik allebei links zijn :P ik krijg hier trouwens wel regelmatig massages ed voor en ik begin binnekort met een core stability fitness programma.

ik merk trouwens dat de galop veel beter gaat als mijn paard en ik ook, ontspannen zijn. kan je nog wel van een balansprobleem spreken als bij ontspanning het probleem veel minder is en bij spanning het erger wordt? of is dat júist een balansprobleem?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:26

Core stability kan je ook gebruiken op je paard.
Tom Nagel heeft hier veel informatie over en ik geloof dat hij weer terug komt volgend jaar in Nederland.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:54

melissa256 schreef:
mijn paard van 20 die galoppeert ook heel hard, er heeft een paar jaar geleden al eens iemand opgezeten en die zei dat als ik niet stuur ze de bocht uit vliegt na al die jaren blijft het nog steeds zo ik krijg haar ook heel moeilijk terug en is dan super druk in draf en dat blijft zo totdat ik uitstap op een kleine volte kan ik wel galopperen (circa8 meter volte) en ik moet haar in een nog kleinere volte terug nemen want anders gaat het echt niet. ik heb van 2003 een videoband liggen waar de oude eigenaresse met haar springt en toen deed ze dus wel gewoon normaal galopperen. kan ik dit oplossen aan de dubbele longe want dan kan ze dus wel normaal galopperen. iemand tips voor mij?

Dat is niet op te lossen aan de dubbele lijn als je niet weet wat rechtrichten is, ga eerst een handwerk doen b.v zodat je het paard leert in balans te lopen, vaak is het probleem van harder gaan een balans probleem, ze kunnen niet anders dan steeds harder gaan omdat ze zich op moeten vangen, door middel van rechtrichten ga je meer leren de achter hand te gebruiken en de ruiter te dragen daarmee, zodat het paard jou meer in balans kan dragen en niet harder hoeft om jou op zijn rug te houden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:58

Het buiten achterbeen is het eerste been wat de galopsprong bepaalt.
Kijk eens of je je met je paard een vierkantje kan rijden en als je net de hoek om bent spring je aan in de galop.
Dit een aantal keren herhalen beide kanten op.

Je paard word er sterker met name de psoas spieren en de balans word beter.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 09:37

een vierkantje rijden? hoe doe ik dat?
moet ik dan echt een vierkant maken en moet dat dan in draf -aanspringen in galop - weer terug naar draf en vierkant afmaken, of het hele vierkant in galop afmaken?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:02

Je kan ook gaan werken aan de traver , controle krijgen over het buiten achterbeen en de binnenschouder.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:20

dat is een goede tip, dat zal ik eens proberen.

op dit moment werk ik vooral aan de overgangen draf-galop-draf met telkens maar een paar galopsprongen voordat ik weer terug naar draf ga.
als ik wel langer galoppeer neem ik haar terug voordat het mis gaat.
ik open en sluit voltes in stap, draf en galop.
ik werk aan SB in draf voor de kracht
ik ga dat vierkantje eens proberen en ik ga eens aan de slag met travers.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:16

Je kan de voltes ook gaan openen door middel van schouderbinnen en sluiten in travers en dat afwisselen een halve volte sb en een halve traver zodat hij goed op je been en indirecte teugelhulp gaat reageren, dus bestuur de schouders met de teugel en probeer zoveel mogelijk van het bit af te blijven bij deze hulpen, onderhoud daar alleen de stelling mee en probeer eens niet te veel aan de buiten teugel te komen, zorg dat het dier de ruimte heeft om te buigen en met een te gesloten buiten teugel komen ze vaak tegen die druk in en krijg je nooit een goeie ontspannen buiging en die heb je wel nodig als je de zijgangen wil rijden

prooven78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:53

Je zegt dat je pony linksom wel braaf galoppeert en rechtsom niet. Dat is zeker een balans probleem dat van achteruit komt en niet vanuit de schouder. Ik zou je pony in eerste instantie na laten kijken door je veearts. Vooral omdat ie wat paniekt in de rechtergalop, hapert, wegrent of overspringt. Waarschijnlijk kan je pony zich rechtsom echt niet dragen. Het klinkt als een probleem in de knie achter (gewricht of knieband), maar ik ben geen veearts.. Je kunt er allerlei rij-technische theorieen op loslaten, maar als je pony pijn heeft gaan die niet werken.. Als het klinisch probleem is opgelost of uitgesloten, zou ik een goede instructeur zoeken die je verder helpt. Succes!

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:38

De rechterhand is voor heel veel paarden een probleem.
Veel overgangen rijden, idd niet te lang achter elkaar galopperen.
Stap, draf, galop, en weer terug, veel figuren rijden niet teveel lange stukken, veel voltes rijden kunnen ze niet snel üitbreken" en zo rustigaan opbouwen om langere stukken te galopperen.
Succes

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:29

ik heb al veel baat gehad van de tips die ik hier heb gekregen, ik merk echt het verschil.
de overgangen terug gaan beter en daardoor de overgangen naar galop ook. ik begin het rijden ( na zo'n 15-20 min stappen naar de bak die aan de andere kant van het dorp ligt) meestal met wat schuiven met de hals, wat voltes en diagonalen en een paar pasjes wijken of schouderbinnenwaarts. dan draven we aan en doen we hetzelfde, voltes, van handveranderen, 8jes, pasjes opzij. dan voltes sluiten en openen, sb op de voltes, overgangen draf-stap-draf-stap op de sluitende of openende volte, soms ook overgangen in sb op de volte ( ik merk dat dat erg fijn werkt, gaat ze lekker van sjouwen)
we pakken dan wat korte overgangen naar galop mee, enkele sprongen en dan weer terug. ik concentreer me enorm op het terugkomen op mijn zit in de galop, ondersteunen met mijn benen (ik wil dit uiteindelijk minderen, maar nu heeft ze nog een erg wakend en ondersteunend been nodig voor een vloeiende overgang terug) en niet terug/tegenwerken met mijn handen zonder het goede contact te verliezen.
dan maak ik langere stukken, spring ik aan in een hoek, laat haar de lange zijde iets versnellen en met hulp van de volgende hoek breng ik het tempo weer wat terug en maak de overgang naar draf. ik gebruik nu de hoeken als steun voor tempowisselingen, het werkt voor mij fijn omdat ik weet dat ze iets zal afremmen en ik daardoor me kan concentreren op mijn houding en zit ( niet klemmen en voorover duiken) en luchtig kan blijven zitten, het werkt ook fijn voor haar omdat ze iets kan steunen op de hoek en daardoor merk ik dat ze minder heet wordt ( ze wordt vaak heet en gespannen als ze iets moeilijk vind) en dus haar rug losser houdt en prettiger terugkomt.
tussendoor blijf ik overgangen en tempowisselingen in draf maken en stukjes sb in stap als we het wat moeilijk krijgen, daar ontspant ze fijn van.
meestal is ze dan soepel en los genoeg om haakse wendingen te rijden, ik rijd eerst door de hele bak vierkantjes in draf, dan ga ik afwisselen met doorzitten en lichtrijden en dan spring ik aan en rijd ik een paar vierkantjes in galop, dan terug naar draf en herhalen op de andere hand. ik had eerst een hard hoofd in de vierkantjes, ik was bij de eerste pogingen ook veel te sterk met mijn handen bezig, maar toen ik dat met rust liet en echt op zit ging rijden ging het veel lekkerder. en ik voel haar werken onder me! ik kan haar mooi terugrijden vlak voor de wending, op zit en gewichtsverschuivingen geef ik aan waar ik heen wil en dan hoef ik alleen mijn buitenteugel tegen haar hals te leggen en iets met mijn benen te ondersteunen om de impuls te houden en dan gaat ze zitten en draait op een dubbeltje :D
ik rij niet eindeloos vierkantjes, het is erg zwaar voor haar en teveel vragen is ook geen goed idee.
na de vierkantjes laat ik haar uitdraven met voltes, gebroken lijnen en diagonalen. af en toe laat ik haar een paar pasjes wegrijden in middendraf, dat is wel lekker voor haar na al dat verzamelen. ze is tegen het einde van de sessie heerlijk aan het sjouwen en heel fijn aan het bit. ik heb sinds ik zo rij en ook mijn houding heel kritisch bekijk, echt een enorme verandering gezien. ik heb zelfs het idee dat het paard liever loopt! kleine storinkjes zijn verdwenen en dingen die ik vroeger aan merriegedrag ( oftewel de aanstelleritis) toeschreef zijn óf flink verminderd óf helemaal weg. binnekort een cursus houding en zit geboekt en in de tussentijd gaan we heerlijk zo verder. :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:38

ik vergeet nog te zeggen dat ik tussendoor af en toe wat pasjes travers probeer mee te pakken, maar dat kwartje is bij ons beiden nog niet helemaal gevallen. kleine stukjes in stap opzij wil ze wel, maar we vinden het nog erg moeilijk om de goede stelling en buiging te houden. ze heeft erg snel de neiging om de buiging om te draaien. natuurlijk ligt het niet alleen aan haar, ik geef zeer waarschijnlijk een verkeerde hulp, of een te sterke hulp of hij wordt gewoon verkeerd geïnterpreteerd. ;) dus daar stoeien we nog een beetje mee.
tips daarover zijn zeker welkom :)