Wijken lukt gewoon écht niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Wijken lukt gewoon écht niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:20

Een probleem waar we echt heel erg tegen aanlopen.

Als ik met mijn pony bij A af ga wenden en ik rijd gewoon rechtuit is er niks aan de hand, maar zodra ik mijn been maar íets aan wil leggen, gaat hij verzet tonen. Dan is het bokken/weggalloperen/helemaal over de schouder lopen (dan pakt hij het bit vast en krijg ik hem gewoon niet meer recht), etc. Weet echt gewoon niet meer wat ik moet doen. Ook tijdens de les: ik heb pas een nieuwe instructeur, van wie we echt heel veel leren. Maar we hebben al op zóveel manieren proberen te wijken (in stap, via de bakrand (dus dat hij met z'n hoofd naar de bakrand gaat, en met z'n achterhand opzij), hem door iemand opzij laten duwen, ernaast staan en hem zo omduwen, iemand anders erop laten (die ervaring heeft met wijken), etc. Zelfs mijn vorige instructrice heeft erop gezeten en daar lukte het nog niet bij)). Elke keer gewoon weer dat verzet..

Heeft er iemand een idee wat we hier aan zouden kunnen doen?

Kiichi

Re: Wijken lukt gewoon écht niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:23

Probeer het vanaf de grond met niemand erop. Ik adverteer meestal niet dit soort dingen, maar kijk bijvoorbeeld naar Parelli's manier van "Wijken voor druk". Koppel er een commando aan. Wanneer dit op de grond goed gaat, zonder verzet, kan je het onder het zadel gaan proberen. Heb geduld ;) Heel veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:26

Probeer het kleiner aan te pakken, wend eens later af zodat je een meter van de hoefslag bent en druk hem er dan rustig met je been naar toe, hij hoeft datn nog niet te wijken. Zo bouw je het rustig op.

Sommige ponies snappen het gewoon echt niet, wellicht vind hij het moeilijk en zit hij vast in zn rug. Ik ken ook zo'n pony die het echt niet kon.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:31

Rij een grote volte, bijv. bij B, dan kleiner maken, en weer naar buiten drukken met je binnenbeen. Als je dat een paar keer doet dan lukt het wijken ook. Staat je paard wel goed aan de beenhulpen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:44

Wat zegt je instructie?