Gallopprobleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Gallopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 22:21

Sinds 5 jaar heb ik een draver, we zijn heel ver gekomen, maar één ding blijft maar mislukken, namelijk zijn linker galop.
Ik ken de theorie inmiddels door en door, en mijn instructeur blijft het ook maar toelichten, binnenhand ontspannen, schouders op gelijke hoogte, binnenbeen op de plek, buitenbeen naar achter en met mijn binnenbeen paard tegen mijn buitenbeen aandrijven. Recht in het zadel zitten en bekken kantelen en handen niet naar voren steken.
Ik weet het allemaal, maar op het moment dat ik moet aanspringen gaat het mis, we raken allebei gespannen en hij zet het op een rennen of springt verkeerd aan. Als hij al goed aanspringt doet hij álles om lang te worden, en op het moment dat hij de kleinste kans krijgt maakt hij een vliegende wissel op rechts of springt hij over in de telgang. Mijn instructeur en ik proberen eigenlijk alles, maar het werkt even en dan vind hij een manier om eronder uit te komen.

Heeft iemand tips, of ideeën, zijn er manieren om d.m.v. longeren (met hulpteugel o.i.d.) zijn linkergalop sterker te maken? Ik hoor het graag!

Inngge

Re: Gallopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:32

Je moet vooral zelf ontspannen zijn. Pak er een zweepje bij en geef een de normale hulp voor galop. Reageerd hij niet geef je hem een tik met de zweep. Als je pony een beetje hitsig is dan moet je er niet met geweld op gaan liggen slaan.
Als je een paar sprongen gegallopeerd hebt, neem je hem weer terug. En spring je weer aan. Als je dat een aantal keer achter elkaar doet gaat hij beter reageren op het been.

Dit moet je niet een uur aan een stuk doen. Ga naar een paar keer overgangen gemaakt te hebben weer iets anders doen.

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:32

Op een kleine volte aanspringen, dan moeten ze vaak wel in de goede galop anders maken ze het zichzelf moeilijk!

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:45

Wellicht valt je paard op z'n rechterschouder (linksgebogen paard). Natuurlijk ga je dan rechtrichten (gewicht op beide schouders rijden).
Specifiek voor je galopprobleem is stelling naar buiten vragen en vanuit deze buitenstelling aanspringen een optie. Door buitenstelling te vragen zet je het gewicht op de binnenschouder waardoor hij wel goed aan kan springen.
Daarna is het wel de kunst om het gewicht op beide schouders te houden anders springt ie weer terug in de andere galop. Succes!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:26

Dubbele longe is een idee.
Je kan dan zien welke teugel aan ontziet tijdens het aanspringen en kan hierop reageren en verder op trainen aan de dubbele.

Mijn merrie heeft ook moeite met de linker galop.
Ze kan niet rustig aanspringen, rent weg overkruist etc.
Aan de dubble longe ben ik begonnen met overgangen.
Nu springt ze al rustig aan de dubbele

Ik heb aardig wat dravers gereden en omgeschoold tot rijpaard.
Ik gebruikte bij sommigen een balk in de hoek om aan te springen.
Probeer steeds korte stukjes.

Je geeft aan dat hij soms wel goed aanspringt.
Beloon hem, en neem voor dat hij overspringt terug naar de draf, zo blijven de overgangen van jou.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 23:37

Bedankt voor de reacties, wanneer ik weer les heb ga ik de tips zeker proberen. Galop op kleine volte waren we mee bezig in de les, dat ging de eerste paar keren goed, maar daarna sprong hij echt na 1 galopssprong al over op rechts, dat is ook waarom ik vrij veel moeite heb hem terug te nemen voor hij overspringt.

@Barcelano; als ik een balkje in de hoek gebruik, moet ik dan boven het balkje aanspringen of net ervoor?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:54

Ik heb zelf ook een (kleine) draver. En weet uit ervaring, oefening baart kunst.

Vaak het stukje galop mee nemen, en doet ze het een paar galop sprongen goed, haal haar dan meteen uit de galop, en uitgebreid belonen!

Veel afwisseling, niet continu met de galop bezig zijn, maar het wel mee nemen in het rijden. Even aanspringen, doet ze het goed. Gelijk weer uit de galop halen. Belonen. En weer wat anders doen.

Zelf longeer ik met een pessoa, en vind dat ze daardoor ook wel sterker word in de galop.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:34

RusselNuwell schreef:
Bedankt voor de reacties, wanneer ik weer les heb ga ik de tips zeker proberen. Galop op kleine volte waren we mee bezig in de les, dat ging de eerste paar keren goed, maar daarna sprong hij echt na 1 galopssprong al over op rechts, dat is ook waarom ik vrij veel moeite heb hem terug te nemen voor hij overspringt.

@Barcelano; als ik een balkje in de hoek gebruik, moet ik dan boven het balkje aanspringen of net ervoor?

Op het moment dat hij er over heen komt zet je hem door vaak springen ze dan door naar de galop:)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:46

RusselNuwell schreef:

Tja, dit vind ik ook geen oplossing....Een paard wat iets overduidelijk heel erg moeilijk vind, het vervolgens nog moeilijker maken en verwachten dat daar de oplossing ligt is niet echt heel erg handig.

Wat je wel kan doen, is beter timen. Rijd op de volte bij A of C en spring aan op het moment dat de schouder van het paard bijna bij de hoefslag is. Hierdoor word automatisch de buitenschouder begrensd en is de kans op goed aanspringen een stuk groter.
Daarnaast kan je vanaf de hoefslag in draf een kleine volte rijden (10/12 meter) en dan aanspringen als je op de hoefslag komt. Net voor je recht bent, maar wel zo dat je paard rechtuit kan galopperen!
Wat soms ook helpt (mits je een niet te heet paard hebt) in gewoon de overgang herhalen tot het goed gaat. Dus op de volte draven, aangalopperen, is het goed rijd je door, gaat het fout neem je terug en probeer je het direct opnieuw. En dan echt zo dat je in een rondje wel 5/6 keer probeert. Doordat je het paard daarmee een klein beetje in de war brengt (hij kan het bijna niet meer bijhouden zegmaar) doen ze het op den duur vanzelf een keer goed.
Grote volte, volte verkleinen, wijkend voor je binnenbeen openen en aanspringen zodra je op de grote volte bent. Wel direct en niet twee passen later.
Of aanspringen met buitenstelling is zeker ook het proberen waard.
Of aanspringen op de rechte lijn, zowel recht als vanuit lichte schoudervoor.
Of aanspringen als je vanuit de tweede hoek de lange zijde opgaat.
Of probeer je binnenhand er eens juist wel bij te houden in het aanspringen, sommige paarden vinden die steun prettig.

Zo, dat zijn wel genoeg tips voor het aanspringen zelf denk ik.

Wat doe je als hij toch in de linkergalop zit? Hoe tegenstrijdig het ook voelt (je wilt dan het liefst doorgaan natuurlijk) na max een halve volte terugnemen werkt vaak beter. Als je doorgaat in galop tot je paard lang word, wisselt, wegrent of eruit valt heb je het hem te moeilijk gemaakt en daardoor bevestigd dat de linkergalop moeilijk en vervelend is. Al neem je hem na twee passen weer terug, als die twee passen goed waren bereik je daar tien keer meer mee dan met twee rondjes waarna hij er zelf uitvalt!

Dan over het longeren, springt hij aan de longe wel goed aan dan? Anders heeft het natuurlijk sowieso geen zin. Als het galopperen opzich aan de longe wel lukt zou ik kiezen voor een hulpteugel waar hij niet op kan gaan hangen en die hem voldoende ruimte geeft om zijn hoofd te bewegen en te zoeken naar de juiste houding. Ik zou zelf dan een gewoon touwtje gebruiken, vanaf de bovenkant van de singel door het bit en dan terug naar de laagste ring aan de zijkant van de singel (niet tussen de benen, dat is nog veel moeilijker zeker in galop)
Voor het drafwerk aan de longe kan je ook met pessoateugel longeren, daar word hij wel sterker van wat misschien de galop verbetert. Galopperen met pessoa zou ik dan weer niet doen, vind ik enkel geschikt voor een paard wat al met een bepaalde balans galoppeert.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:41

_Esther_87_ schreef:
RusselNuwell schreef:

Tja, dit vind ik ook geen oplossing....Een paard wat iets overduidelijk heel erg moeilijk vind, het vervolgens nog moeilijker maken en verwachten dat daar de oplossing ligt is niet echt heel erg handig.
...

Ik wil mijn nader even verklaren, ik rijd hem rustig in een kleine volte, dan vergroot ik de volte d.m.v. wijken en tegelijkertijd spring ik dan aan, zodat hij gedwongen word zijn linker achterbeen eronder te zetten. Eigenlijk hetzelfde wat je zelf ook beschrijft.

Voor de rest waardeer ik trouwens je reactie zeer, omdat ik er wel een hele hoop mee kan. :) Over het longeren, aan slechts één longe zonder bijzet o.i.d. springt hij verkeerd aan. Maar de reden dat ik het naar boven breng is omdat ik weet dat ontspannen voor mij op het moment van aanspringen erg moeilijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:13

Oke, dan is het anders inderdaad. Wel zorgen dat je direct na het wijken aanspring he, tijdens het wijken is fysiek heul moeilijk...Maar je moet dus inderdaad het extra geactiveerde achterbeen kunnen gebruiken, dus precies in de pas dat je weer de grote volte opgaat moet je in galop gaan.
Hoop dat het je toch gaat lukken, let zelf ook op je ademhaling (diep en rustig blijven ademhalen) of zing desnoods een liedje ofzo om jezelf wat af te leiden!