paard kan niet stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

paard kan niet stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:52

Hallo,
allereerst wil ik even zeggen dat ik les heb, we zijn hier mee bezig maar ben benieuwd op jullie nog andere oplossingen etc. hebben.

Nou mijn paard is 9 jaar, en sinds een half jaar weer zadelmak.
Een half jaar geleden liet hij niemand meer toe op zijn rug, was mensenschuw mager etc.
Dit is gelukkig helemaal goed gekomen.
Ik heb haar profesioneel laten inrijden, en van die gene krijg ik nu dus ook les.
Mijn paard is dus ooit gereden geweest, helaas nooit goed.
Het begint al dat hij nooit zijn basis heeft gekent,
verder is hij springpaard maar hij kon gewoon helemaal niets geen dressuur, zelfs figuren zijn al vreemd.
Hij was heel erg scheef gereden, n nog erg stijf met een onderhals.
Er is dus nooit goed mee gereden en ze zeggen dat hij dus altijd heeft gesprongen (kent zijn galopswissels wel) maar de KNHS kent het paard niet.
Of we dit dus moeten geloven is een 2de maargoed.

Nou is mijn paard een behoorlijke drukte maker.
Absoluut niet gemeen en zal echt niet snel bokken en zoiets.
Maar wegschieten dat nog wel.
voor het rijden probeer ik hem altijd te longeren, is niet altijd mogelijk omdat er ook andere mensen in de binnenbak rijden.
en als ik dan opstap en wil gaan stappen gaat dat gewoon niet.
Niet dat hij stilblijft staan, maar hij gaat dribbelen en dansen.
dus dan wordt hij natuurlijk ook meteen tegen de hand omdat hij zijn lichaam niet ontspant.
Ook als ik een uur gereden heb en hem uit wil gaan stappen of als we overgangen rijden krijg ik gedribbel.
en draaf ik aan, krijg ik een ontspannen paard, dat mooi rond loopt, en ook doet wat ik wil, en galop geld het zelfde.
Dan is er dus niets meer van te merken dat hij zo druk is.
Heeft iemand een idee hoe dit goed optelossen is?
wij doen dit nu dus gewoon 30 keer herhalen in een les

Moll

Re: paard kan niet stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:59

Keertwending voorhand wil nog wel eens helpen met een dribbelig paard, in zetten er uit stappen zodra ér aangedribbelt word weer inzetten.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:04

en kan jij mij uitleggen hoe ik dit precies moet doen.
Mijn paard kent nog geen zijwaards, daar zijn we nu mee begonnen maar helaas is hij hier nog heel schikachtig voor, en ook mijn been op een vreemde plek leggen vindt hij heel erg spannend

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:13

Wat zegt je instructie dan? Die kan je als het goed is ook de keert wendingen leren.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:16

nou wij zijn nog echt bezig met de basis, snap je,
dus nog nooit gevraagd omdat dat niet van belang was!
Ik zal het haar morgen anders vragen

ze zegt nu gewoon aandraven, ontspanning opzoeken en weer terug stappen en zo heel vaak,
en dat ik mezelf lang en zwaar moet maken en natuurlijk veel tegen hem praten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:19

Als je stapt helpt het dan als je tempo en ritme aangeeft?
Dus je zegt en telt als het ware de stappen voor.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:21

weet niet of dat zal helpen?
ik kan het natuurlijk proberen slechter gaaat het er natuurlijik niet op worden

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:25

Als je dat hart op doet, help je je zelf om rustig te blijven, denk dan wel dat je je ademhaling laag in je buik hebt en rust en heel je lijf.
Ritme houden is niet alleen voor ons makkelijker als we bv muziek erbij hebben, maar ook onze paarden zijn daar gevoelig voor.

Als je longeert kan hij dan wel rustig stappen?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:34

Nee aan de longeer lijn kan hij ook niet stappen, maar dan kan ik hem natuurlijk alleen maar inhouden met mijn stem.

Ook onderin mijn buik ademen doe ik als ik ga stappen

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:41

Als je wandelt met hem stapt hij dan wel gewoon?
Dan kan je proberen de cirkel te doorbreken door met hem te gaan wandelen op een cirkel en steeds je lijn langer laten, ben je je nette stap kwijt dan weer meer naar hem toe, klinkt ook als een gewoonte waarschijnlijk met een hoop spanning. Ook onder het zadel zou je kunnen vragen of iemand je kan helpen, door naast jullie te gaan lopen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:43

Ja aan de hand is hij super braaf en rustig,
Maar zodra iemand langs hem loopt in stap en deze verder weg gaat, denk hij dat het longeren is dus gaat hij meteen draven zeg maar.
In de hand denk hij dit ook

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:51

Ik zou daar dus mee beginnen, leren stappen aan de hand en aan een iets langere lijn. Om uiteindelijk aan de longe te kunnen stappen.
Van mij mogen paarden nooit gelijk weg draven aan de longe. Hoe fris ze ook zijn, ze blijven stappen tot ik vraag of ze gaan draven.
Zeg niet dat het makkelijk is om te leren, maar tijd en geduld zijn de sleutel woorden. Denk ook hoe meer je je druk maakt om zijn niet fijn stappen, je juist het tegenovergestelde bereikt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:14

ik maak me er niet zo druk om en als het niet lukt dan lukt het niet maar ik vroeg me af of jullie een oplossing wisten.

Verder ga ik dat aan de hand wel proberen, alleen wij hebben daar nu geen ruimte voor helaas,
dat wordt pas weer van het voorjaar

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:59

Goed aan de hand oefenen zoals Japeloup al schrijft en zoals je instructrice zegt ontspanning zoeken in draf, gaan stappen, daarna weer ontspanning zoeken.
Eventueel voorlopig aan de hand uitstappen en warmrijden kan voorlopig wel in draf en galop, als hij lekker ontspannen loopt, dan krijgt hij daar niets van.
Als hij de basis beter kent, dan zal hij ook makkelijker gaan stappen.
Aan de hand oefenen hoeft niet in de bak...zo kan je misschien makkelijker ruimte vinden.

Succes!

Rambo007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:54

Misschien nog een kleine tip!
Je kan proberen constant (te denken in stap.)Ik heb er baat bij gehad bij mijn paard.
Je gaat dan vanzelf ontspannen.
Of naast een paard gaan lopen die wel stapt.(lekker veel kletsen met elkaar zodat je niet meer zo op die dribbel let.
Vaak als je denkt o hij gaat weer drbbelen gebeurt het ook.
gr

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:00

Als je paard echt veel springervaring heeft, is het misschien fijn om een aantal cavaletti balken achter elkaar te leggen (ongeveer 8 stuks) op stapafstand. Het leert jou en jouw paard in ritme te stappen. Door met de afstanden te varieren kan je grotere passen of kleinere passen trainen.

Is het paard lichamelijk nagekeken door een veearts? Klemt het zadel nergens? Het kan best zijn dat je zadel klemt en in stap je paard meer irriteert dan in draf/galop.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:45

En je paard eens beginnen los te draven, ipv te stappen (uiteraard op jouw commando)? Rondje of twee linksom, dan twee rechtsom, terug naar stap, en van daaruit een rustige stap proberen te verkrijgen? (In de eerste draf sessie enkel met contact-teugeltje)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:52

Mijn heeft het heel erg geholpen om te gaan rechtrichten aan de hand, van super dribbelaar heb ik nu super fijn paard, te rijden zonder druk in mijn hand, dus een paard wat zijn lichaam goed kan gebruiken.

Miss een een andere instructrice nemen die heeft miss weer een hele andere kijk, zelf ben ik niet zo van het professionele , gaat vaak te snel en zeker bij dit soort paarden moet je tijd en vooral geduld hebben.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:18

midgie schreef:
Mijn heeft het heel erg geholpen om te gaan rechtrichten aan de hand, van super dribbelaar heb ik nu super fijn paard, te rijden zonder druk in mijn hand, dus een paard wat zijn lichaam goed kan gebruiken.

Miss een een andere instructrice nemen die heeft miss weer een hele andere kijk, zelf ben ik niet zo van het professionele , gaat vaak te snel en zeker bij dit soort paarden moet je tijd en vooral geduld hebben.

Nee zeker geen andere instructeur.
mijn paard is een heel appart verhaal, via pb meer informatie.
En het is al meerdere keren goed fout gegaan bij andere instructeurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:01

Je verhaal doet me denken aan een span paard van Tomas Eriksson in Zweden.
Nobel heette dat paard. Blikvanger in het span maar een nadeel het kon niet stappen.
Arme paard was overwerkt en kan alleen aan de hand stappen, zodra je het tuig of het zadel oplegde werd hij te druk in het hoofd.
Ze hebben veel geprobeerd met dit paard maar uiteindelijk lukten het ze alleen het paard tot rustig stappen te krijgen tijdens trainingen, maar wanneer er wedstrijden waren dan ging het weer mis.
Remedie veel rust, rust en nog eens rust.

Dit paard had echter een geschiedenis als Dressuur paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:53

voorhand verzetten, achterhand verzetten das ook allemaal basis.
Ik denk dat je instructie onvoldoende aandacht geeft aan die dingen, en dus niet goed genoeg is.
Ook deze dingen zijn al heel goed mogelijk om aan te leren via grondwerk en dan gewoon verder onder het zadel.

ietjelover schreef:
nou wij zijn nog echt bezig met de basis, snap je,
dus nog nooit gevraagd omdat dat niet van belang was!
Ik zal het haar morgen anders vragen

ze zegt nu gewoon aandraven, ontspanning opzoeken en weer terug stappen en zo heel vaak,
en dat ik mezelf lang en zwaar moet maken en natuurlijk veel tegen hem praten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:45

wij zijn ook nog bezig met de basis natuurlijk,
vandaar dat ik dit probleem hier ook neerzet, omdat we hier tegenaan lopen.
We proberen gewoon veel rust te houden en te praten en nog een proberen en te praten.
Maar idd zodra het tuig komt is er paniek, ook schrik voor benen en handen,
helaas is mijn paard altijd geslagen geweest, strenge bitten met strenge handen,
en altijd maar gesprongen en gejaagd.
als mijn paard iets moeilijk vindt zoals stappen, gaat hij galloperen omdat dit makkelijker is dan stappen voor hem.
hij is al veel beter geworden en hij heeft veel meer vertrouwen gekregen, maar nog blijft de schrik in het paardje zitten!

ik denk zelf gewoon veeel doen, veel oefenen, heel rustig blijven toch de dingen zijn die helpen.

En een andere instructeur daar wil ik gewoon niet over denken!
dit is met een reden,