tips voor meer kracht in onderbenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazone65

tips voor meer kracht in onderbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:43

Hoi allemaal,

Rij nu zo'n 2,5 jaar en merk dat ik nog steeds weinig kracht heb in m'n onderbenen. Hierdoor komen de beenhulpen niet goed genoeg over en is 't voor mij ook vermoeiender rijden. Is er een trucje om dit te verbeteren?

Alvast bedankt! _/-\o_

Carla

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:53

Als je je hakken goed uitdrukt wordt je kuitspier sowieso meteen harder en dan komt de hulp beter door, dus daar goed op blijven letten.. en misschien dat veel fietsen kan helpen? Daar krijg je in elk geval wel goed gespierde kuiten van :)

Kitsolu

Re: tips voor meer kracht in onderbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:55

Als je al 2,5 jaar rijdt vind ik het vrij uitzonderlijk dat je nog steeds niet voldoende hulpen kan geven (lichamelijk gezien).

Eet je wel goed/voldoende? Slaap je goed/voldoende? Als je niet goed eet en slaapt raken met name je benen uitgeput en kan je er niet voldoende kracht uit halen.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:00

goed eten en veel bewegen, fietsen etc. :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:02

Op wat voor paarden rijd je? Het is namelijk niet de bedoeling dat je het paard heel hard moet knijpen voordat hij reageert...Zou het kunnen dat je een paard rijd wat niet zo best reageert waardoor jij alleen denkt dat je niet sterk genoeg bent? Heb je weleens op een ander (goed opgeleid!) paard gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:18

........hoe geef je been?

amazone65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:11

Wat fijn dat er al wat meedenkers zijn! :-)

Ik eet redelijk gezond, ik slaap niet heel erg best (geen flauw idee hoe dat komt, word gewoon vaak wakker), fietsen doe ik heel weinig, en naast 't paardrijden ben ik "slechts" actief als werkende huismoeder van 2 high-energy kids.

Rij 2x per week: 1x western en 1x dressuur. En ja, er zijn paarden die goed op mijn hulpen reageren, gelukkig. Maar het valt me gewoon op dat ik toch met enige regelmaat te horen krijg (bij zowel western als dressuur) dat ik meer been moet geven, "niks met m'n been doe", dat ik dan vervolgens probeer te corrigeren, maar voor mijn gevoel zonder veel resultaat (behalve dat ik dan heel moe wordt).

Ik heb onlangs 7 weken niet kunnen rijden i.v.m. operatie, en kreeg deze opmerking dus weer te horen tijdens beide lessen en had zoiets van "nú ga ik es vragen of daar iets aan te doen is", ook al weet ik dat ik mezelf even de tijd moet geven (de 2e helft van de westernles ging nl. wel beter; de dressuurles ging minder maar ook niet dramatisch hoor).

Hoe geef ik been? Ehhm, hoe leg je dat uit? Kuiten aangesloten houden en aandrukken/aantikken, bij dressuur meer naar achter.

Paarden zijn heel verschillend, en ja, het ene reageert beter dan de ander, en dan ook nog verschillend per les: soms kan ik superlekker rijden, reageert 't paard prima op m'n hulpen, en zo lekker als je dan hebt gereden, zo bagger kun je dan op datzelfde paard rijden. Maar ja, dat schijnt normaal te zijn, toch? hihi

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:23

Een paard voelt zelfs een vlieg op zijn lichaam, dus hij voelt jouw kuitdruk echt wel. Hij kiest er alleen voor om te doen of hij het niet voelt. Zoals ik het nu zeg lijkt het alsof hij het doet om jou te pesten maar dat is natuurlijk niet zo. Geef been, reageert paard niet dan een beetje steviger. Reageert paard nog niet dan even aantikken met een zweepje. Als je daar consequent in bent gaat het paard sneller reageren op een lichte kuitdruk. Let er wel op dat je hem dan niet tegenwerkt met je zit of tegenhoudt met je handen.
Succes.