Paard weigert te gaan stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Paard weigert te gaan stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:11

Sinds kort heb ik een probleempje en ik weet precies waar het door komt, maar ik weet het even niet meer op te lossen.

Mijn paard neemt mijn verzorgster erg in de maling. Hij gaat dan stil staan en ze krijgt hem met geen mogelijkheid meer voorwaarts. Schijnbaar stopt ze dan, want sinds gister doet hij het dus ook bij mij.

Hij gaat met rijden stilstaan en je kan doen wat je wilt, maar hij is niet meer voorwaarts te krijgen. Ik rij normaal gesproken zonder sporen en zweep, want ik heb het nooit nodig gehad. Maar gister heb ik mijn zweep erbij gepakt.
Zodra ik hem een tik geef, gaat hij in protest door te bokken, maar vervolgens blijft hij weer als een standbeeld staan.
Normaal hoef ik niet eens aan te sporen, want hij reageert op stemhulpen, maar gister werkte niks meer.
Er is toen iemand naast gaan lopen (dan loopt hij wel) om het goed af te sluiten. Maar zodra diegene er niet meer naast liep, ging hij weer stil staan en was weer met geen mogelijkheid vooruit te krijgen.

Wat nu te doen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:13

Eerst even medische zaken uitsluiten.
Rug en bit en vooral de mond even nakijken (ivm rijstijl bijrijder?).

Hoe lang heb je deze bijrijder al? En heb je wel eens gekeken hoe zij rijdt? Misschien is zij hard in mond of met de hulpen en staakt hij dus omdat het werk niet leuk meer is.
Dus niet meteen in oplossingen denken maar de oorzaak proberen te achterhalen.
Dan kan je een gerichte oplossing bedenken.

HorseTopShop

Re: Paard weigert te gaan stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:17

Ze verzorgt hem sinds 2 maanden, maar heeft maar 4 keer gereden omdat ze er bijna niet op kan komen.
Ikzelf rij zonder zadel, zij met zadel. Dus daar kan hij bij mij geen last van hebben gehad. Voor het bit zou ik inderdaad moeten kijken hoe ze hem rijd, maar als ik erbij ben zal ze het wel heel anders doen dan normaal.
Ze is wel heel zwaar, maar aan de andere kant is het paard ook heel groot, dus heb het idee dat het daar niet aan kan liggen.

Hoe zou ik kunnen kijken hoe ze rijd als ik er niet bij ben?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:20

(ik ga er even van uit dat hij niks mankeert)
die ken ik!
mijn bijrijdpaardje deed dat ook. Hij heeft een heel trucenboek en dit was (hoop ik) de laatste op zijn lijstje.
Hij had kennelijk in zijn hoofd dat hij eerst aan de lijn wilde zoals zijn eigenaresse doet en er daarna pas op, maar ik wil gewoon opstappen en wegrijden. De enige oplossing was eigenlijk, afstappen, een rondje aan de hand door de bak en daarna weer opstappen. Dan liep hij ook super.

Bij mij kwam het er op neer dat hij even door moest hebben dat het geen zin had (heb het echt een beetje moeten doorbreken). Ook ik rijd nooit met zweep of sporen, heeft hij voor de basis helemaal niet nodig, maar ik heb er toch een zweepje bij gepakt.
Als er iemand bij was kreeg hij op advies van mijn instructrice een hand zand naar zijn kont en dan knalde hij wel naar voren. Als ik alleen was, 1 hand aan het zadel en toch een flinke tik.
Dan ging hij inderdaad behoorlijk bokken of rennen, maar het heeft uiteindelijk maar een paar keer geduurd. De keren erna hoefde de zweep alleen maar het eerste rondje mee voor het idee en nu heb ik hem helemaal niet meer nodig.

(overigens moet ik wel toegeven, dat ik nu wel voor ik opstijg 1 rondje door de bak aan de hand doe, maar dat zit meer tussen mijn oren. Wie weet heeft hij dat gewoon ff nodig om bijvoorbeeld singel even goed te laten zitten ofzo)

edit; ik neem overigen saan dat je haar wel hebt zien rijden voor ze als verzorgster kwam?
wat de mensen boven mij ook zeggen, ik zou inderdaad wel even uitsluiten dat dit niet 'met reden' doet.
Maar bij jou zelf heeft hij het nooit gedaan, dus als hij niks mankeert zou ik het niet accepteren.
Laatst bijgewerkt door lejo op 17-10-11 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:26

De verschillen zijn dus:

Jij zonder zadel en minder zwaar (neem ik aan) en geen moeite erop te komen (neem ik aan)
Zij met zadel en zwaar en moeite erop te komen

Zou dan toch eens naar zijn rug gaan kijken, drukplekken, klemmend zadel als zij erop zit.

En zo te horen heeft hij het bij haar een stuk moeilijker (ongeacht zijn grootte etc, heeft hij meer te verstouwen bij haar). Als hij hierdoor bij haar is gaan staken en zij dat "beloont" heeft door te stoppen, flikt hij dat nu bij jou. Misschien om je iets duidelijk te maken?

Hij kan door bovenstaande factoren natuurlijk toch pijn hebben en dat kan ook het geval zijn als jij er zonder zadel op zit.

Wat betreft hoe zij rijdt... camera plaatsen? Andere mensen op stal laten kijken in het voorbijgaan? Stiekum komen en vanuit stal observeren?

Edit: gaat het om het Trekpaard uit je profiel? En hoe zwaar is de bijrijder?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:33

Ik heb ook het idee dat het gewoon uitproberen is. Bij haar lukt het hem, dus bij mij ook proberen.
Zij is inderdaad een stuk zwaarder dan ik. Maar toch heb ik het idee dat het puur uitproberen is. En hij geen last heeft van zijn rug.

Ik sta niet in pension. "Stiekem" komen kijken gaat eigenlijk niet.
Dus ik ga eens kijken of ik een paar camera's op kan gaan hangen. Ook om te kijken hoe de algemene omgang van haar met het paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:36

Ik denk dat het streken zijn, hij probeert jullie beiden uit, jullie rijden beiden heel anders, en dat heeft hem in verwarring gebracht en gooit zijn kont tegen de kribbe...ik zou het even goed aanpakken en hem duidelijk laten weten dat jij de baas bent, anders krijg je nog meer problemen.

Maar ik zou mijn bijrijder voorlopig niet alleen laten rijden totdat jij vind dat het overeenstemt met wat jij voor je paard wilt.

Zeker weten dat het zadel past? Ook met de bijrijder erop? Zit ze op de lepel? Kan ze wel rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:38

HorseTopShop schreef:
Ik heb ook het idee dat het gewoon uitproberen is. Bij haar lukt het hem, dus bij mij ook proberen.
Zij is inderdaad een stuk zwaarder dan ik. Maar toch heb ik het idee dat het puur uitproberen is. En hij geen last heeft van zijn rug.

Ik sta niet in pension. "Stiekem" komen kijken gaat eigenlijk niet.
Dus ik ga eens kijken of ik een paar camera's op kan gaan hangen. Ook om te kijken hoe de algemene omgang van haar met het paard is.

Dat is geen vertrouwen...jij mag als jouw paard zeer zeker gewoon de eerste keren aanwezig zijn, heel normaal hoor.

Ik moet er niet aan denken om mijn paard uit te lenen aan iemand waarvan ik niet weet of vertrouw hoe die met mijn paard omgaat of rijdt.

Volgens mij ken jij haar helemaal niet echt goed. Respect voor je paard hebben...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:39

mmm, nu ga ik even als bijrijder spreken
Ik zou toch eerst gewoon zelf eens gaan kijken en praten en niet meteen op camera's teruggrijpen!
Ik rij zelf niet anders dan anders wanneer de eigenaresse meekijkt, omdat ik rijd zoals mij goeddunkt. en als zij daar adviezen in heeft neem ik die graag ter harte. En ik denk toch dat de meeste bijrijders zo'n insteek hebben. Maar nog veel belangrijker, als ik er achter zu komen dat ik stiekem in de gaten gehouden wordt...of dit nou positief uitkomt voor mij, of negatief...ik zou maken dat ik wegkom!

Ga gewoon de eerste keren dat ze rijdt mee om te kijken en om te helpen, die hand zand vond ik een super oplossing van mijn instructrice.
En onder het mom van helpen, kun je ook meteen observeren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:09

Nou lejo... Ik heb wel bijrijders gezien op stal die heul anders met paard om gingen als eigenaar er niet bij was ;(
En mijn eigen bijrijder ook toen ik de eerste weken uitgeschakeld was (schouder uit de kom) en ik in goed vertrouwen mijn paard aan een vriendin ter verzorging gaf.
Zo! de verhalen die ik achteraf hoorde van mensen op stal :n

Ik heb dan het geluk dat ik op een stal sta en anderen mensen dus elkaar in de gaten kunnen houden. Maar idd hoe doe je dat als je gewoon prive staat? Snap best dat het vervelend gevoel is als je erachter komt dat er camera's zijn. Maar die kunnen er ook voor je eigen veiligheid hangen (als je valt bijv dat men kan zien wat er gebeurde)

TS kan het ook doen onder het mom van: dan kan ik kijken hoe je rijdt en wat er dan gebeurd in termen van oplossing zoeken! Het hoeft niet negatief te zijn...
Feit is wel dat er legio mensen zijn die zonder eigenaar erbij toch net effe anders reageren. En dat hoeft ook niet perse negatief te zijn. Kan ook zijn dat de bijrijder in dit geval neit durft en idd stopt als paard staakt. Je kan als eigenaar dan op de beelden zien wie wat doet...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:47

ok dat ben ik wel met je eens, maar ik zou het toch absoluut niet waarderen als dit achter mijn rug om zou gebeuren, sterker nog, volgens mij mag dat niet eens.
Overleg het in iedergeval wel even, ik ga camera's ophangen omdat ik me zorgen maak over het gedrag dat mijn paard nu vertoond en ik kan niet altijd komen helpen als je rijdt, dus ik zou af en toe graag even wat terug kijken zodat ik je kan helpen.

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:42

Ik rijd al 12 jaar paarden van anderen bij en ik zou het echt heel erg vinden als ze me stiekem op video zouden zetten.
Ik doe alles gewoon in goed overleg. De eerste keren dat ik een paard reed, was altijd de eigenaar erbij. Dat vond ik erg fijn, want dan kan je altijd nog tips of hulp vragen. Daarna heb ik meestal les gehad van dezelfde instructeur als de eigenaar. Zeker met het paard dat ik nu rijd merk ik dat dat echt heel belangrijk is. We pakken hem allebei precies hetzelfde aan, altijd duidelijkheid voor hem en daardoor gaat hij super vooruit!

Als ik ergens tegenaan loop vertel ik dat altijd direct en ik vind het heel fijn dat dan ook de eigenaar met dat probleem aan de slag gaat. Bv was hij bij mij in het bos erg aan het drammen om hard te mogen, eigenaar heeft dezelfde week nog 2 keer geoefend om langzaam te gaan in het bos, ik die week daarna ook nog eens, binnen 2 weken probleem opgelost. Ik vind het heel fijn zo samen te werken!

Samengevat, overleg met je bijrijder dit probleem en kijk hoe je het samen kan oplossen. Als je haar niet genoeg vertrouwt om goede afspraken te maken en problemen samen op te lossen, zoek dan een andere bijrijder.

Oja, het zou me trouwens niets verbazen als je paard rugpijn heeft...past het zadel wel goed? Is hij het extra gewicht gewend?

Succes met het vinden van een oplossing!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:45

Stilstaan = tik.
Bok? --> weer tik.
Nog een bok --> weer tik.
Enz. Tot hij niet meer bokt en gewoon vooruit loopt.
je paard test jou & je verzorger gewoon uit, hij moet weer even weten wie de baas is.

En oja, als je camera's gaat ophangen: wel in overleg doen, ze moet weten dat ze gefilmd wordt. Anders overtreedt je de wet.
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 19-10-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:46

Geweldige foto's trouwens van dat trekpaard, wat een joekel!!! (toch zadel even laten nakiijken)