Tempowisselingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Tempowisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:02

Mijn paardje heeft nog heel vaak tempowisselingen .. de ene keer al wat minder of meer als de andere. Vandaag bv liep ze echt continu over haar tempo ik probeer haar terug te nemen met zit maar dit heeft ze denk ik nog niet helemaal door want dan is het 2 passen ongeveer en dan is ze weer weg...
Vaak ook in een zelfde hoek versnellen daar maak ik dan soms een kleine volte en dat helpt dan ook wel als ik dat een keer of 2 heb gedaan.
Toch heb ik het er erg moeilijk mee..als er hier nog iemand tips heeft shoot :)
Edit; ik probeer bijna wekelijks een keer les te nemen vaak gaat het daar beter maar misschien is dat wel normaal want dan word je continu bijgestuurd.

bromfiets

Re: Tempowisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:05

Is het vooral in draf? Dan kun je het proberen met langzamer lichtrijden, dan komen ze vaak terug in tempo omdat je anders in de weg zit. Dat hebben ze vaak zo door :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:14

Dat bedoel ik met terug nemen met zit .. langzamer lichtrijden. Maar is het normaal dat ze dat nog maar enkele passen dan doorheeft en erna gewoon terug haar gang gaat of is het echt kwestie van dat ik dat moet aanvoelen en zodra ze versnelt langzamer ga lichtrijden.
Goh paardrijden is moeilijk :P

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:17

Zou het niet zo kunnen zijn dat jij bewuster moet gaan lichtrijden? Dat je idd langzamer gaat lichtrijden, maar daarna weer terugvalt in haar tempo?

De meeste paarden gaan daar namelijk wel in mee. Als ze het echt niet snapt gewoon stug vol blijven houden, eens valt het kwartje :)

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:18

Aah komt me bekend voor, ik hou dit even in de gaten :) mijn instructrice zegt dat ik wel altijd mijn been erbij moet houden. Langzamer lichtrijden werkt bij mij ook niet altijd. Ook kreeg ik wel eens de tip om tegen te houden, ontspant zij, dan moest ook ontsapannen. Maar dat werkt bij die van mij niet zo, want met tegernhouden wordt ze alleen maar drukker.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:26

Ik zou de tempowisselingen zelf gaan opzoeken. Ik denk dat je paardje nog wat moeite heeft met het vinden van z'n balans onder de ruiter, en daardoor wat overijld gaat lopen. Wat je doet met het inzetten van een volte is een hele fijne: zo hoef je niet teveel aan het bit te zitten (remmen / plukken oid) en kun je toch tempo terugnemen.
Maar ik zou nog niet verwachten dat het dier dit -langzamere- tempo constant vol kan houden. Net wat langzamer lichtrijden kan helpen. Ook korte stukjes terugnemen en deze korte stukjes uitbreiden. Nu lukt het een pas of twee / drie? Probeer het dier eens (middels volte / langzamer lichtrijden / helpen met stem - alleen icm de juiste hulp) een pas of vier / vijf langzamer te laten gaan. Daarna weer wat voorwaarts (moet jij aangeven!) toerijden. Vervolgens doe je het nog een keer.... en weer voorwaarts wegrijden.
Het kwartje zal zo sneller vallen, de achterhand wordt zo al een tikje sterker, je traint de gehoorzaamheid / bevestiging er zo ook vast lekker in. Gaat het met vier / vijf passen ook al goed? Dan lukt het wellicht om een pas of 8, of een korte zijde oid langzamer te gaan. Dit ook weer uitbreiden, enz....

(Been inderdaad NIET gaan afsteken, maar gewoon tegen de buik af laten hangen.)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:35

@Bromfiets daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben dat ik gewoon weer in haar tempo val.

@Turdus dat heb ik ook hoe meer ik zou tegenhouden, hoe harder ze zal gaan.. is ook heel gevoelig op druk zowel been als mond.
Ze moet ook nog meer ervaring krijgen met zijwaartse druk als je nu druk geeft denkt ze vaak nog dat ze sneller moet terwijl dat niet zo is.

@Irma ik snap wat je bedoeld verruimen en verkorten ..
Wat ik zei in mijn openingspost van dat ze op dezelfde plaatsen gaat versnellen dat lukt vrij goed door met voltes te werken maar echt kleine voltes dan. Het is net als ik een grote volte ga maken dat zij gaat versnellen en dat vind ik dan net moeilijk je moet op zoveel tegelijk letten.
Maar de tip die jij geeft ken ik dat is wel een goeie om mee te werken.
Ja, want er zijn stukjes waar ze echt een mooi tempo heeft en dan plots vroemm ..werken geblazen dus :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:37

Is eigenlijk heel simpel om op te lossen, je moet alleen wel erg consequent zijn. Als je paard onder jou vandaan rent vang je hem op, en dan wel snel opvangen dus niet dat jij remt en hij nog een halve bak door dendert. Doet hij dat wel zet je hem terug naar het stappen/halthouden. Komt hij braaf terug, ontspan jij je hand en dan mag hij niet harder gaan. Doet hij dat wel, zet je hem weer terug in jou tempo, ontspant vervolgens je hand weer. Dit herhaal je net zo lang totdat ze onder je blijft. Want wat ze nu eigenlijk doet, is wegrennen op het moment dat jij stopt met remmen, terwijl ze eigenlijk pas weg mag wanneer je been geeft en niet eerder. Let daarbij dan wel op dat je geen been geeft in het remmen, want dat is wel een veel gemaakte fout en dan zorg je er eigenlijk zelf voor dat ze in het remmen wil gaan rennen.

Dat ze in eerste instantie nog drukker wordt als je haar tegenhoudt is logisch. Je vraagt iets van haar wat ze niet wilt, dan gaat ze druk doen en als je dan niet goed doorzet weet ze dat wanneer ze een beetje druk gaat doen kan winnen.

Ik heb een filmpje voor je. Dit is mijn eigen paard in de les van vorige week. Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, vanaf ongeveer 0.50 in het filmpje ben ik ook bezig met het remmen. Als je even je geluid aanzet kun je horen wat ik doen moet. Dat verduidelijkt mijn verhaal misschien wat meer. Zoals je trouwens ziet, raakt die van mij ook eerst gespannen, maar toen ik hier eenmaal doorheen was liep ze een stuk fijner. ( zie tweede link )

http://www.youtube.com/watch?v=6rd2GGnV3SE

http://www.youtube.com/watch?v=HnGdfzgl ... re=related

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:11

Moeiljk uitleggen via computer he :)
Dus als ik het goed begrijp zij versnelt ik vang op ..zodra ze mijn tempo heeft ontspan ik mijn hand? Versnelt die terug gewoon herhalen ..Ik heb hele stille benen als ik mijn lesgever moet geloven dus haha :)

En wissel je dan ook nog af ik bedoel toch een stukje weer doorrijden en dan weer opvangen enzo..
Filmpjes waren ook interressant en duidelijk bedankt hiervoor!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:15

Het is idd heel moeilijk om via de computer uit te leggen. :j

Maar je begrijp het idd goed. Ik moet tussendoor idd ook weer een stukje voorwaarts rijden, dan weer terug nemen. Dus wel veel schakelen maar wel wanneer jij het zegt. Dus bijvoorbeeld, je vangt haar op, ze heeft jou tempo, jij ontspant en ze blijft dan in jou tempo kun je haar weer met je been naar voren rijden. Maar stel jij vangt haar op, ze is in jou tempo, jij ontspant en ze rent weg dan is het de bedoeling dat jij haar dus eerst weer terug opvangt totdat jij kunt ontspannen en ze in jouw tempo blijft voor je weer voorwaarts rijdt. Ik hoop dat je het snapt, is erg lastig uitleggen. Succes iig!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:23

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:04

Ok,dank je welll :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:48

Wat ik altijd erg makkelijk vind, is doorzitten. Je voelt dan heel goed wat je paard doet, dus ook of deze in evenwicht loopt.
Maak veel tempowisselingen, dit is goed voor zijn spieren én de gehoorzaamheid.

Verder zijn voltes makkelijker voor een paard dan rechtdoor, dus kan hij dan beter in evenwicht lopen.
Laat rechtuit eerst even voor wat het is, en begin met evenwicht zoeken op de volte.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 08:14

Dank je wel Bernetto .. daar was ik dan toch al goed mee bezig ;)

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:08

En als ze na die 2 passen weer harder gaat, corriceer je het gewoon weer :)

iemand92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:14

waarschijnlijk ben je dan zelf niet zo allert meer. Je wilt terug komen in tempo , je paard doet dat. jij denk : dat gaat goed... en ben daarna waarschijnlijk alweer vergeten dat je op dat tempo wil blijven. Dat kom ik vaak tegen:)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:54

Heb het eens geprobeerd het is best moeilijk al zeg ik het zelf :D Maar ik geef niet op .. haha

iemand92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:58

ik weet er alles van Indifix! heb het zelf namelijk ook met mijn paard.
ik moest er ook verschrikkelijk aan wennen. Maar uiteindelijk goed resultaat.
Mijn paard is zo onwijs goed gaan reageren op mijn zit , echt fijn.

Je steekt er veel tijd en moeite in maar dat doen we gelukkig wel ergens voor, toch?:D

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:32

Ik had een tijdje geleden ook gereageerd op deze topic. Ook omdat die van mij dit probleem had, maar net zoals wat degene hier boven mij zegt, gaat het met die van mij nu ook erg goed! Ook tijd en moeite in gestoken, maar nu met goed resultaat! Erg fijn om te weten dat mijn hafje het wel leert, en ook erg leuk! Helemaal trots op haar!