Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:04

Heey,
Wanneer is het verstandig om met sporen te rijden?
Mensen zeggen dat ik met stompjes moet gaan rijden.
Thuis is er niets aan de hand, ja alleen dat ze soms de hoeken nie door wil omdat ze geen zin heeft.
maar op andere pleken gaat ze bokken en luisterd ze niet. elke keer op nieuw naar die plek maar steeds
weer,. ik gebruik wel een zweep maar ze reageerd daar niet op of ze gaat harder bokken.
Wanneer zouden jullie sporen gebruiken de ene zeg van wel de ander van niet,.
Alvast bedankt

MvG Rianne

Supervixen

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:22

Gebruik de zoekfunctie eens.. zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:24

Afbeelding

Er zijn inderdaad al heeeeeeeeeeeeeeeel veel topics over dit onderwerp.
Mijn advies; niet doen, sporen zijn daar niet voor bedoeld.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:25

Bizzybijtje schreef:
Afbeelding

:=

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:26

Waarom zulke flauwe antwoorden? Dit gaat toch niet over sporen in het algemeen...

Ik denk dat je jouw probleem niet op gaat lossen met sporen, maar met leiderschap. Volgens mij neemt ze nu een loopje met je. Dan zou je kunnen doen met grondwerk, eventueel met begeleiding. Ik denk dat sporen het bokken juist in de hand helpt en dat je dan nog verder van huis bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:30

Tis maar 'n grapje, beetje humor kan geen kwaad op Bokt toch :')

Er zijn veel topics over het wel of niet gebruiken van sporen. Echt waar. Geloof me.
En ik denk dat de TS daar al heeeeeeel veel informatie uit kan halen :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:32

Ja, maar als je met alleen flauwe opmerkingen komt denk ik ook bij mezelf van zeg dan niks...

Geef dan iig een tip ipv alleen dat afkraken altijd. Of het nou humoristisch bedoeld is of niet, ik denk niet dat TS het kan waarderen. Ze heeft 29 berichten, ze zal het klappen van de zweep nog niet kennen, denk je wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:34

bromfiets schreef:
Ja, maar als je met alleen flauwe opmerkingen komt denk ik ook bij mezelf van zeg dan niks...

Geef dan iig een tip ipv alleen dat afkraken altijd. Of het nou humoristisch bedoeld is of niet, ik denk niet dat TS het kan waarderen. Ze heeft 29 berichten, ze zal het klappen van de zweep nog niet kennen, denk je wel?

Jemig, lichtgeraakt? ;)
Er staat ook onder;
Bizzybijtje schreef:
Er zijn inderdaad al heeeeeeeeeeeeeeeel veel topics over dit onderwerp.
Mijn advies; niet doen, sporen zijn daar niet voor bedoeld.

Maar goed.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:35

Ik heb het ook niet specifiek over jouw post.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:36

Ik denk niet dat jij met sporen moet gaan rijden. Jij moet de baas over je pony worden en dat gaat niet lukken met sporen, daarmee ga je alleen maar met je pony in gevecht.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:00

Sporen zijn inderdaad bedoeld als verfijning van je hulp, niet als dwangmiddel. Goed les lijkt misschien een betere oplossing?
Succes!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:09

Als je eens nadenkt; de manier waarop jij je sporen wilt gebruiken zou eingelijk betekenen dat waneer je paard niet luister je je sporen gebruikt ? Dat is zowiezo al fout, want je wilt toch niet dat je paard bang gaat worden van je reactie op iets.

Dan, gaat je paard wel luisteren omdat hij wilt dat je stopt met je sporen te gebruiken ?
Wat betekent toch dat die van de pijn of dat vervelends af wilt ?
Dat is ook al niet juist, en sporen dienen niet voor het drijven.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 05:25

Veel oefenen op hoeken rijden, veel overgangen rijden, veel figuren rijden. Mijn paard snijdt ook graag hoeken af maar ik rijd niet met sporen. Misschien met buitenstelling de lange zijde rijden en omzetten voor de hoek? Dit helpt bij mij wel.

Vandaag heb ik weer les en dat is ook een extra leerpunt in dat uur. Hij moet leren luisteren en reageren op je binnenbeen. Is je paard verder goed op de hulpen? Bijvoorbeeld voltes kleiner en groter maken?

jasmijng

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:46

Denk dat dit inderdaad te maken heeft met leiderschap. Je paard hoort aan de hulpen te zijn ongeacht de omgeving. Sporen zijn bedoeld voor het verfijnen van deze hulpen.
Je geeft aan dat je paard in vertrouwde omgeving alleen niet door de hoeken gaat als hij geen zin heeft. In principe hoort je paard altijd door de hoek te gaan, tenzij jij anders vraagt. Misschien zijn dit puntjes waar je in de vertrouwde omgeving aan kan werken, zodat hij in een andere omgeving eerder zal luisteren naar je hulpen. Succes!