Probleem tempo en galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Probleem tempo en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:56

Sinds kort heb ik les van een nieuwe instructeur Evert de Jong en moeten we werken aan ons tempo. Mijn paardje is nogal sloom en zette haar achterhand er niet goed onder.

Maar volgens mij begrijpt zij mij verkeerd of doe ik iets niet goed. Ze springt soms over in galop en gaat dan keihard, en ze stopt niet meer! Tenzij ik haar op de volte zet of extra benen geef. Maar ze luistert niet naar een ophouding.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:02

Gaat het met longeren wel goed dan? Misschien combinatie stem en hulp gebruiken om je paard te laten begrijpen wat de bedoeling is?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je instructeur er van zegt hoe je dit moet oplossen (hij is er tenslotte voor om je daar in te begeleiden)

Leslie90

Re: Probleem tempo en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:45

Ik denk dat ze het niet begrijpt. Ze valt vaak terug in tempo, en het is 3 keer gebeurd dat als ik haar aanspoor in de hoek dat ze denkt dat ze moet aangalloperen. Maar als ze dan aangallopeert stopt ze niet meer. Dat is het probleem..

xSimonee

Re: Probleem tempo en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:12

Argh, ben ik bijna klaar valt m'n telefoon uit. Bericht weg, poging 2. Sorry als er dus schrijffouten inzitten, maar ik zit op m'n telefoon en ik moet zeggen laptop is nog altijd fijner. Afijn, hier komt ie dan.

Ik denk dat jij de fout maakt. Als jouw paard aanspringt in de hoek als jij been wil geven, dan legje of je buitenbeen te ver naar achter of geef je de verkeerde galophulp. Nu vraag ik me dus af: Kan je paard alleen in de hoeken in de goede galop aanspringen, of ook op rechte lijnen? Wat is jouw hulp voor de galop? Gewoon je benen erin? En: wat zegt je instructeur ervan?

Over het tempo. Misschien is het een tip om met zweep te gaan rijden, zodat je hem wat beter aan je been krijgt. Reageert je paard goed op je been, of moet je eerst 5x beengeven voor je paard van stap naar draf gaat? Als dat zo is moet je consequenter gaan rijden. Kuit geven, geen reactie evt nog duidelijker been geven en daarna een tik. Dan draaf je 3 passen ongeveerrn ga je weer terug in stap. Dot blijf je net zolang herhalen tot je paard meteen reageert op je kuitdruk.

Ik hoop dat je er iets aanhebt, hebt een kwartier op m'n telefoon zitten rammen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:51

Je zegt dat je paard langzamer gaat galoperen juist als je benen gaat geven, klopt dat? Je paard denk dan blijkbaar als hij wegrent, dat hij zelf even het heft in handen heeft, maar doordat jij gaat drijven merkt hij dat jij er ook nog bent en gaat hij blijkbaar weer naar jou luisteren. Niet zo'n heel vreemde reactie, denk ik.
Ik heb geleerd, dat je altijd (niet alleen in galop) been moet geven. Tempo terugnemen doe je met je zit. Wil je dat hij langzamer gaat, moet je gaan terugzitten. Leun wat achterover in je zadel.