ik maak even dit topic, omdat ik nog geen gevonden heb met echt die info erin die ik zoek.
We zijn het er allemaal over eens dat een paard over zijn rug moet lopen.
Zo ver ben ik ook mee: ik begrijp de bedoeling, ik weet hoe het eruit moet zien.
MAAAAR, ik zoek eigenlijk oefeningen om de rug van mijn paard te versterken, en daar vind ik eigenlijk niet zoveel info over.
Mijn paard heeft een zwakke rug voor de moment (ik ga niet in detail treden, want dan kan ik bijna een boek schrijven ondertussen), en ik wil hem nu zo goed mogelijk weer in orde krijgen met gerichte oefeningen.
Want het is ook niet omdat zijn koppie naar beneden is, dat hij zijn rug gebruikt, heb ik ook al geleerd.
Helaas blijkt het niet zo evident om die oefeningen te vinden.
En ik wil me ook helemaal niet beperken tot enkel oefeningen in het zadel!
Hoe ver ben ik al?
In het zadel hoofdzakelijk voorwaarts neerwaarts rijden en vooral in ontspanning.
Aan de longe: met elastiek (zo boven zijn hoofd en dan tussen zijn benen. zo van die teugels hebben minder effect vind ik) laag rijden, veel tempowisselingen, over cavaletti draven. (ik doe het niet altijd met elastiek, maar zonder gaat hij vaak te laag en begint hij zand te eten, en dat is dan ook weer niet de bedoeling. de elastiek staat op +- maximum grootte)
In stand: "pietsen" in zijn buik, dan gaat zijn rug omhoog. dit herhaal ik enkele keren tussen het borstelen door.Maar, er zou toch meer moeten zijn, dacht ik zo, dus, alle oefeningen, tips, tekeningen, foto's zijn welkom.
(wel echt over de oefeningen, dus foto's over een paard dat mooi over de rug loopt, zonder enige info erbij, helpen mij niet echt, daar zijn al topics over
)Merciekes!
. Ik leg de cavaletti's altijd wisselend neer (heb blokken met losse balken), de ene wat hoger dan de andere, de ene op 1 blok, de volgende weer op 2 blokken. Dit elke dag doen, een paar keer heen en weer. Kost bijna geen tijd met een goed resultaat. 
) dus daar heb ik nog heel wat werk aan. vooraan heeft hij al goed bijgepakt en achteraan ook al een beetje. nu 't midden nog.