Probleem met halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloesxx

Probleem met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 15:29

hoi bokkers :),
ik heb een probleem met mijn paardje. Eerst wou ze nooit stilstaan, maar dat gaat nu al veel beter. Maar ze wil niet achteruit lopen. Als ze stilstaat geef ik wel de goede hulpen enzo, maar ze loopt gewoon niet achteruit. Of ze pakt haar bit vast, of ze loopt vooruit. Heeft iemand tips om hiermee te oefenen? Ik weet wel dat je het eerst met grondwerk moet oefenen, maar dan doet ze het wel. Maar hoe krijg ik haar dan zover dat ze het ook doet als ik erop zit?
xxxx Marloes

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:32

Als je achterwaarts oefent, gebruik je dan ook je stem? Dat kan zijn dat ze je hulp niet goed begrijpt en stemhulp erbij kan dan helpen.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 15:36

kekavo schreef:
Als je achterwaarts oefent, gebruik je dan ook je stem? Dat kan zijn dat ze je hulp niet goed begrijpt en stemhulp erbij kan dan helpen.

Nee met rijden probeer ik mijn stem zo min mogelijk te gebruiken :P. Maar hoe zou ik het dan met me stem aan moeten pakken :)?

moelly

Re: Probleem met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:38

ik heb altijd geleerd zoveel mogelijk met je paard te praten!
ik heb ook wel eens gezien dat ze met 2 man het paard dat gingen 'aanleren' zegmaar.

1 iemand zit erop en geeft de juiste hulpen, 2e man staat voor het paard en 'duwt' hem zachtjes achterwaarts.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:39

In combinatie met je hulpen geef je de stemhulp, 'terug' of de hulp die je bij het grondwerk aan het achterwaarts geknoopt hebt.
Wat je ook kunt doen, is het oefenen met iemand ernaast. Jij geeft de hulpen en degene op de grond duwt haar achterwaarts.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 15:46

Ja dat heb ik wel eens geprobeerd, met iemand erbij die dan de 'grondwerkhulp' doet, en dat ik er dan op zit en dan de 'rijhulp' geef. Dan doet ze het wel, maar als ik dan wil proberen zonder iemand erbij doet ze het niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:50

Dan komt toch de geijkte vraag weer om de hoek kijken: Heb je les?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:53

blijven proberen met iemand ernaast.
en goed les nemen inderdaad, ja.
maar diegene op de grond moet uiteindelijk alleen nog maar haar borst hoeven aan te raken en dan gaat ze achteruit, daarna hoeft degene op de grond er alleen nog maar bij te staan en jij kunt achteruit. daarna kun je zelf achteruit.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:44

ja ik heb wel les ;)

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:39

hoi allemaal, even een update.
ik heb een week geleden ofzo geoefend met halthouden, met iemand erbij aan de hand; maar je kon zoveel doen als je wou maarze ging echt niet achteruit.
iemand nog tips? zijn echt welkom

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:05

dat heb ik ook met mijn bijrijdpaard, maar ik heb geen les

ik zet hem in de hoek van de bak (dat hij niet zo makkelijk het bit vast kan pakken en om kan draaien), en probeer hem rustig terug te vragen mét stemhulp van het grondwerken. als het niet lukt en hij raakt wat paniekerig draai ik even een volte en probeer het opnieuw, in alle rust. en als het lukt, al is t maar een half stapje, heeeeeeeeeel uitbundig belonen. eventueel tussendoor er af om het weer naast het paard te doen, om de stemhulp nog even te oefenen. zo doe ik het nu!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:27

Goed les nemen
de lesgever moet je hulpen zien, en dan beoordelen hoe het paard erop reageerd, en danb de nodige aanpassingen verzinnen om het gevraagde dan toch maar gedaan te krijgen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:18

Probeer het volgende eens, zo heb ik het mijn paard geleerd. Rijdt een fijne, actieve stap waarin je paard nageeflijk is en te schakelen is in het tempo. Probeer vanuit die stap (voorwaartse drang) meteen een pasje achterwaarts. Dus niets eerst een paar seconden halthouden, maar door iets meer te begrenzen van voren, over te gaan naar een achterwaarts.

Doordat je niet eerst halthoudt, behoud je de voorwaartse drang veel beter. Mijn paard had dit binnen drie dagen door.

Het enige nadeel(tje) is dat je daarna wel weer consequent aan de gang moet met actief halthouden, zonder meteen aw.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 11:50

Tango1979 schreef:
Probeer het volgende eens, zo heb ik het mijn paard geleerd. Rijdt een fijne, actieve stap waarin je paard nageeflijk is en te schakelen is in het tempo. Probeer vanuit die stap (voorwaartse drang) meteen een pasje achterwaarts. Dus niets eerst een paar seconden halthouden, maar door iets meer te begrenzen van voren, over te gaan naar een achterwaarts.

Doordat je niet eerst halthoudt, behoud je de voorwaartse drang veel beter. Mijn paard had dit binnen drie dagen door.

Het enige nadeel(tje) is dat je daarna wel weer consequent aan de gang moet met actief halthouden, zonder meteen aw.

dus je bedoelt ipv eerst halthouden en dan aw vanuit stap aw proberen?

xxbritttxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:42

Wij leren het altijd door tegen de kant aan de sturen, en dan been te geven.
Gewoon goed rechthouden, en dan zal je paard vanzelf een pasje achterwaarts zetten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:10

Citaat:
Tango1979 schreef:

Ja inderdaad, ietsje meer begrenzen en dan zonder halthouden een pasje achterwaarts. In het begin gaat het ook alleen maar daar om, zodat ze de hulp gaat begrijpen. Zorg dat je hetzelfde blijft zitten als in stap, niet achterovervallen en soepele armen houden.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:12

Tango1979 schreef:
Citaat:
Tango1979 schreef:

Ja inderdaad, ietsje meer begrenzen en dan zonder halthouden een pasje achterwaarts. In het begin gaat het ook alleen maar daar om, zodat ze de hulp gaat begrijpen. Zorg dat je hetzelfde blijft zitten als in stap, niet achterovervallen en soepele armen houden.

het spijt me, maar ik snap je niet helemaal :o. kun je het iets uitgebreider uitleggen :)?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:29

Ja hoor natuurlijk.

We zijn heel erg gewend om vanuit halthouden achterwaarts te gaan. Het probleem hiervan is, is dat je paard stil staat en(soms) niet voorwaarts is. Het ideaal is dat je paard in het halthouden voorwaarts blijft, in de praktijk is dat vaak niet het geval. Om vanuit stilstand (niet voorwaarts) achteruit te gaan, moet je eerst weer voorwaartse drang opwekken bij je paard, en dit daarna van voren iets begrenzen (tegen houden), waardoor je paard achterwaarts gaat.

Ik heb het zo geleerd. Je zit in stap, je controleert of je paard fijn nageeflijk is. Stelling beide kanten ok? Wil hij een pasje ruimer stappen op je beenhulp? Een pasje terug op je zit? Ja? Dan kan je achterwaarts proberen.

Bijvoorbeeld: je rijd over de hoefslag, bij C wil je achterwaarts. Je stapt lekker actief door, bij C leg je je beide benen een cmtje naar achteren. Je drijft door in het ritme van de stap. Met je hand vang je het 'voorwaartse' op, waardoor je paard achterwaarts gaat.

Klinkt misschien heel ingewikkeld, maar het is echt een gevoel. Zolang er maar aan de voorwaarden (nageeflijk, stelling en buiging ok, voorwaarts op je been, terug op je zit) is voldaan, snappen paarden het meestal vrij snel.

Zodra ze de "hulp" achterwaarts snappen, begin je pas met recht achterwaarts gaan door ietwat te begrenzen met je been en teugelhulp. In het begin gaat het echt alleen om aw ipv vw.

Pfoee wel heel verhaal hoor!! Hoop dat t zo wat duidelijker is??

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:36

Tango1979 schreef:
Ja hoor natuurlijk.

We zijn heel erg gewend om vanuit halthouden achterwaarts te gaan. Het probleem hiervan is, is dat je paard stil staat en(soms) niet voorwaarts is. Het ideaal is dat je paard in het halthouden voorwaarts blijft, in de praktijk is dat vaak niet het geval. Om vanuit stilstand (niet voorwaarts) achteruit te gaan, moet je eerst weer voorwaartse drang opwekken bij je paard, en dit daarna van voren iets begrenzen (tegen houden), waardoor je paard achterwaarts gaat.

Ik heb het zo geleerd. Je zit in stap, je controleert of je paard fijn nageeflijk is. Stelling beide kanten ok? Wil hij een pasje ruimer stappen op je beenhulp? Een pasje terug op je zit? Ja? Dan kan je achterwaarts proberen.

Bijvoorbeeld: je rijd over de hoefslag, bij C wil je achterwaarts. Je stapt lekker actief door, bij C leg je je beide benen een cmtje naar achteren. Je drijft door in het ritme van de stap. Met je hand vang je het 'voorwaartse' op, waardoor je paard achterwaarts gaat.

Klinkt misschien heel ingewikkeld, maar het is echt een gevoel. Zolang er maar aan de voorwaarden (nageeflijk, stelling en buiging ok, voorwaarts op je been, terug op je zit) is voldaan, snappen paarden het meestal vrij snel.

Zodra ze de "hulp" achterwaarts snappen, begin je pas met recht achterwaarts gaan door ietwat te begrenzen met je been en teugelhulp. In het begin gaat het echt alleen om aw ipv vw.

Pfoee wel heel verhaal hoor!! Hoop dat t zo wat duidelijker is??

haha idd lang verhaal, maar wel duidelijk :D! echt heel erg bedankt, ga het morgen meteen proberen!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:37

Leer het mijn paarden vrij simpel aan...
Even een aantal keer (dus niet een keer) iemand erbij hebben die even op de boeg drukt of desnoods zachtjes met de zweep tikt. Jij gaat een tikje voorover zitten, benen tikje naar achter, druk op de teugels houden en zodra je paard naar achter gaat gelijk vriendelijk in je hand.
Dit moet je een aantal keer herhalen. Daarna weer naar voren stappen en even later weer opnieuw proberen. Heeft vaak een paar dagen nodig.