Niet uit kunnen zitten bij hoge sprong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

Niet uit kunnen zitten bij hoge sprong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:40

Hoi,

Ik heb afgelopen week mijn eerste oefenparcours gereden met mijn 4 jarige merrie. We hebben het eerst op 60 cm gezet. En maar goed ook wat ze maakt enorm hoge sprongen in het parcour. Zo hoog dat ik ze niet uit kan zitten (en dus mijn paard stoor). Ik heb hiervoor L gesprongen (en bij de pony's altijd M maar dat is een jaar of 10 geleden). Als ik thuis of in de les oefen springt ze er niet zo abnormaal overheen. Ik vermoed dat het wel beter wordt als ik wat parcoursjes heb gelopen maar tot deze tijd moet ik toch een oplossing vinden voor dit probleem. Zowel uit draf als galop springt ze er zo ommeunig overheen om het zo maar te zeggen.
Wie heeft tips?

Anoniem

Re: Niet uit kunnen zitten bij hoge sprong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:47

Veel meters maken, dan moet dat hoge springen minder worden. Als je het zelf niet vertrouwd zou ik kijken of iemand anders haar voor je kan rijden.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 17:07

Ja dat denk ik ook. Ik vertrouw haar wel maar kan haar niet uitzitten. En dat wil ik natuurlijk wel leren. Vind het leuk om jonge paarden te rijden en daar is dit natuurlijk een onderdeel van.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 10:35

niemand die dit probleem ook heeft gehad of iemand die hiervoor tips heeft?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:36

En wat als je haar voor de sprong ietsjes inhoud?
Zodat er iets minder vaart in komt?
Anders zou ik zeggen, een lagere sprong? Of juist hoger?
Wat doet ze daarbij? Als je hem hoger doet, springt ze daar dan ook HOGER overheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:40

LoveUggs schreef:
Wat doet ze daarbij? Als je hem hoger doet, springt ze daar dan ook HOGER overheen?

Vaak hoe meer je inhoudt hoe hoger de sprong, tempo rijden is juist beter. Gewoon thuis regelmatig wat kleine sprongetjes meenemen, gewoon 3 keer in de week een paar lage sprongetjes maken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:51

Joolien schreef:
LoveUggs schreef:

Vaak hoe meer je inhoudt hoe hoger de sprong, tempo rijden is juist beter. Gewoon thuis regelmatig wat kleine sprongetjes meenemen, gewoon 3 keer in de week een paar lage sprongetjes maken.

Daar kan je idd een punt in hebben :P
Maar ik vraag me wel af wat dit paardje dan doet als je de hoogte van de hindernis veranderd.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:35

Pak zijn manen vast of doe een beugelriem om zijn hals die je vasthoudt tijdens de sprong. Zo wordt je vanzelf meegenomen en heb je ook nog een houvast tijdens de sprong.
Als hij thuis ook zo sprong zou ik zeggen: longeren, dat gaat dat overdreven respect voor de hindernissen vanzelf wel weg. Maar hij heeft het dus alleen op parcours. Ik zou er even een riem omheen doen en dat hoge springen gaat vanzelf wel weg als hij wat meer ervaring krijgt. Succes! +:)+

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:52

Mijn vierjarige kan ook erg goed overdreven springen... Ik moet nu van mijn instructrice zelf langer blijven zitten en afwachten en pas meegaan als paardlief gaat. Dat helpt veel. Moet je zelf wel snel voor zijn, anders hang je achter de sprong. Ik wilde nog wel eens te vroeg of te veel mee, waardoor paardlief de ruimte had om hoogof breed te springen. Vanaf 80 cm springt hij sowieso beter, op lagere hindernissen gaat hij zelf de piloot uithangen...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:58

Niet te veel snelheid nemen naar je sprong

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 15:57

Joolien schreef:
LoveUggs schreef:

Precies, hoe lager het tempo, hoe hoger de sprong. Maar als het tempo wat hoger ligt maakt ze ook grote sprongen. Dat gaat ook niet lukken in een dubbel.

Ze springt naarmate het iets hoger wordt nog steeds wel abnormaal hoog. Maar wordt inderdaad wel wat minder. Maargoed... ze is nog maar amper twee maand onder het zadel dus kan moeilijk een dikke meter als parcour springen. Bovendien moet ze leren ook op lagere hindernissen normaal te springen.

@t shirleyp: langer blijven zitten lukt me niet. Ik wacht voor mij doen voldoende af. Als ik nog langer wacht kom ik achter de sprong te zitten (wat nu dus ook wel eens gebeurd met die rare sprongen).

Ik had inderdaad al bedacht haar manen vast te grijpen bij het volgende parcour.

En tja.. het zal wel minder worden maar ik moet tot die tijd dus wel hiermee om kunnen gaan. Lastig... maar wel een mooi leermoment voor ons natuurlijk.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:02

Oefenen, oefenenen oefenen. Mijn paard kon ik ook niet lekker uitzitten, maar steeds maar weer oefeningen doen en zorgen voor steeds meer controle en dan gaat het echt wel lukken!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:04

Wat is je beugellengte? Vaak scheelt het om een gaatje korter te zitten, dan vliegen je benen niet zo snel alle kanten op...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:04

Idd juist geen lager tempo...
Hoe lager het tempo, hoe hoger de parabool.

Gewoon vaak gaan oefenspringen.

Wat voor zadel heb je?
Een diepere zit kan er ook voor zorgen dat je slechter mee kan gaan.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:10

Dat probleem heb ik dus ook met die van mij. Lage hindernissen en enorme sprongen. Ik grijp nu de manen vast zodat ik mee kom, alleen de afsprong gaat nog lang niet altijd perfect. Hier raak ik alles kwijt.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:32

Bij mij gaat het ook beter als de sprong hoger is, springt het paard gecontroleerder, beheerster. Mijn pony sprong aan het begin ook veel te hoog met rare sprongen maar toen was ze ook net behandeld door de ostheopaat, ik denk dat dat de oorzaak was. Misschien is jou paard dus heel los in zijn rug :+ Nu spring ik wedstrijden en kan ik 1 m 10 ''zelfs'' uitzitten (vind ik voor een pony toch behoorlijk hoog) en hoe we dat hebben gedaan, tja... elke week springen, opeens hadden we het door... Je paard zal natuurlijk ook gecontroleerder gaan springen als ie wat ouder wordt, springen kan je paard in ieder geval wel;)!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:13

Je paard moet wat vertrouwder raken met balken. Je kunt in het dressuurwerk regelmatig een balkje meenemen, zo word het wat gewoner voor hem en zal hij minder hoog gaan springen. Dit kun je gerust dagelijks doen.

Natuurlijk moet je ook aan je eigen balans werken. Zoals al eerder gezegd, kijk eens naar je beugellengte, met te lange beugels raak je snel uit balans op de sprong. Ga met je bovenlichaam niet te plat op de hals hangen en maak je benen lang en steek ze voor je gevoel naar voren op de sprong, dan blijven ze beter op de plaats liggen, wat je balans te goede komt. Pak ook een plukje manen vast als je bang bent uit balans te raken op de sprong. Het belangrijkste is tenslotte je paard niet te storen en hem op de meest natuurlijke manier z'n sprong te laten ontwikkelen.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:17

Mijn paard deed en doet het ook nog steeds extreem, maar gewoon veel kilometers maken en een goed grondtempo wil al heel veel helpen. Ook goed zorgen dat je goed meegeeft zodat je je paard niet in de weg zit bij de mond.

Verder ben ik het helemaal eens met schoentje :)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:04

schoentje schreef:
Je paard moet wat vertrouwder raken met balken. Je kunt in het dressuurwerk regelmatig een balkje meenemen, zo word het wat gewoner voor hem en zal hij minder hoog gaan springen. Dit kun je gerust dagelijks doen.

Natuurlijk moet je ook aan je eigen balans werken. Zoals al eerder gezegd, kijk eens naar je beugellengte, met te lange beugels raak je snel uit balans op de sprong. Ga met je bovenlichaam niet te plat op de hals hangen en maak je benen lang en steek ze voor je gevoel naar voren op de sprong, dan blijven ze beter op de plaats liggen, wat je balans te goede komt. Pak ook een plukje manen vast als je bang bent uit balans te raken op de sprong. Het belangrijkste is tenslotte je paard niet te storen en hem op de meest natuurlijke manier z'n sprong te laten ontwikkelen.

In het dressuurwerk heb ik regelmatig balkjes liggen waar we overheen gaan. Daarin is ie wel vertrouwd. Ik heb nu nog maar 1x oefenparcour gedaan hoor. Volgende keer gaat het vast alweer beter dan de eerste keer.
Met bovenlichaam lig ik niet plat, eerder wat rechterop.
De benen doe ik inderdaad iets naar achter volgens mij. Maar naar voren steken durf ik niet omdat ik dan niet in balans zit voor mijn gevoel. Mijn benen laat ik op de plek waar ik iets druk (ter ondersteuning). Én het vastpakken van de manen moet ik inderdaad maar doen om hem zo min mogelijk te storen.

Bedankt voor al jullie tips!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:15

op welk moment van de sprong verlies je eigenlijk je balans? En wat gebeurd er precies? Heb je er misschien een filmpje van?

Waarschijnlijk heeft je paard gewoon kwaliteit, goede springpaarden springen in het begin vaak te hoog. Hou de hindernissen tot de tijd dat het normaal word wat lager. Laat hem evt een aantal keer losspringen.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:41

Mijn paard doet dit ook, vaak ook thuis. Hij springt nog niet lang en heb nog zo'n paarden gehad... Dat enthousiasme gaat wel over, maar jij zal ook wennen aan haar manier van springen... En mss ook iets hoger parcours rijden met een groot paard ... Goed dat je zo begonnen bent, maar een paard springt hoger makkelijker en meestal geruster

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:44

wendietjuhhh schreef:
Maargoed... ze is nog maar amper twee maand onder het zadel .

ehhh.. 2 maanden onder het zadel en dan al een oefenparcours? Lijkt me wel erg vroeg komen voor het paard. Ik zou eerst dressuurmatig meer gaan rijden en het paard de kans geven om kracht te ontwikkelen en zijn balans onder de ruiter te vinden.