angsttopic againnnnnnn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie1818

angsttopic againnnnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 16:31

Tot mijn grote teleurstelling moet ik weer een topic erover beginnen omdat ik een vraag aan jullie 'ervarene' bokkers heb! ;)

Ik heb een hele tijd terug een topic geplaats over angst. Dat ik bang was bij het rijden, maar ook bij het bijvoorbeeld naar het land brengen van mijn paard omdat hij af en toe ongelovelijk onvoorspelbaar kon zijn.
Nu heb ik de angst op de grond overwonnen. Mede dankzij grondwerk, dus deze tip hoef ik niet meer ;) en ben hem op de grond meer dan de baas, en hij luistert prima naar me. Ook al springt hij opzij, maakt niet uit.

Wat dan wel denken jullie; Jawel, nogsteeds angst tijdens het rijden. Zolang het allemaal goed gaat is er niks aan de hand. Maar wanneer hij bijvoorbeeld achteruitloopt, ervandoor schiet etc etc raak ik meteen in paniek en voel ik een draai in me buik. Dan denk ik ook, rustig blijven. En het helpt ook wel. Later ben ik dan weer gekalmeerd, maar als hetzelfde gebeurd dan krijg ik dat gevoel weer. Ook voordat ik opstap ben ik continue aan het malen in mijn hoofd, hoe druk zal hij vandaag zijn, wat zal hij gaan doen als de paarden rondom de bak gaan rennen. Kortom ik denk VEEEEEL te veel na over wat alle gevolgen zijn.

Hebbn jullie zelf ervaringstips, of misschien boeken waaruit ik een beetje meer zekerheid voor mezelf kan halen. Gewoon dat ik me tijdens het rijden wat meer op me gemak voel.
Het is trouwens zo dat als iemand naast de bak staat, dat ik dan veel minder dat gevoel heb dan dat ik alleen rij.

Hoop op nuttige bruikzame tips, thanks a lot!! _/-\o_

terpentijn

Re: angsttopic againnnnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:52

Eigenlijk staat alles al in je eigen bericht: je hebt angst voor je eigen angst gekregen. Ik kan je verzekeren dat hier geen enkel boek tegen helpt.
Je bent bang dat je paard jouw angst aanvoelt, en ofschoon je die angst probeert te verbergen, en dan toch door gaat, heb je de hele tijd het gevoel, dat hij toch weet dat je eigenlijk bang bent.
En dat hij daardoor "gek" gaat reageren.
Wat hij dan ook doet, blijkbaar.
Laat me je verzekeren dan 9 van de 10 paarden helemaal niet kwalijknemend zijn, en alleen maar een kalme, rustige leider/leidster willen. Dat betekent niets meer of minder dan dat althans JIJ ZELF in alle omstandigheden rustig blijft. En doen alsof je rustig bent of blijft is zinloos, hier ligt denk ik het probleem ook. "Je doet alsof".
Maar zodra jij andere paarden ziet bewegen, denk jij al: O jee, wat zou mijn paard gaan doen?
Tsja....
Heb je wel een echte verbondenheid/vertrouwen in je paard?
Trek je de teugels meteen aan als-ie schrikt? Of heb je jezelf zo in de hand dat je dan kunt "loslaten"? Speciaal ook op zulke momenten, zonder bang te zijn dat hij er vandoor gaat?
Ben je bang om er vanaf te vallen?
Angst is een zo slechte raadgever, dat ik het idee heb dat je eerst eens moet gaan analyseren wat het precies is waar je die angst voor hebt.
En dat dan niet ontwijken, maar juist gaan doen.

Ik was ook ooit bang. Nu lach ik overal om. EN DAT WERKT!

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 17:02

hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan, het opzij zetten en overal om laggen, zoals je dat zegt. Dit is wat ik wil, stoppen met ryden is geen optie! Tis heel gecompliceeerd eigenlyk allemaal. Of althans, ik maak t gecompliceerd.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:15

Heb je les of begeleiding? Ik denk dat dat heel erg kan helpen omdat je dan iemand naast je hebt die jou hersenen bezig houdt. Als je veel positieve ervaringen hebt, dat je ondanks hij iets onverwachts doet jij dit kan beïnvloeden, dan neem het gevoel van zekerheid denk ik wel weer toe.
Mogelijk dat je een paar weken lang iedere keer iemand er bij kan hebben, en maak de sessies niet te lang - stop op een positief moment. Net als met grondwerken ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:53

sophie1818 schreef:
Ook voordat ik opstap ben ik continue aan het malen in mijn hoofd, hoe druk zal hij vandaag zijn, wat zal hij gaan doen als de paarden rondom de bak gaan rennen. Kortom ik denk VEEEEEL te veel na over wat alle gevolgen zijn.

Begin voordat je gaat rijden met grondwerk om in te schatten hoe je paard is. Die oefeningen kan je ook gebruiken om paard mentaal bij je te krijgen en ontspannen te kunnen gaan rijden.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:01

Ik heb dit probleem ook gehad, bij mij zat het probleem dieper en ik ben er met dat paard uiteindelijk ook niet uitgekomen, vele instructrices versleten. Daarna heb ik een ander paard gekocht dat meer bij mijn eigen karakter paste (zie profiel). Met haar heb ik nog steeds af en toe de zenuwen (ligt volledig aan mij), maar ik vertrouw haar wel volledig en weet dat, wanneer zij achteruit komt of opzij springt, het van haar kant ook echt angst is (of een reactie op mijn angst) en geen 'streek.' Met deze instelling ga ik ook alles wat we tegenkomen tijdens het rijden tegemoet, en die gedachte helpt mij heel erg om rustig te blijven. Op het moment dat zij ergens bang van is (maakt niet uit hoe ze daar dan op reageert), denk ik meteen 'hoe kan ik haar zo veel vertrouwen/aansporing geven om door te lopen,' en dat helpt! M'n eerste reactie is nog steeds gespannen worden, voorover gaan zitten en half in paniek raken, maar meteen daarna denk ik 'nee, ik moet haar juist rust geven.' Resultaat: Ik zit meteen weer op m'n kont, benen lang en ontspannen, teugels met contact maar wel losjes. Even stilstaan, ademhalen, een bemoedigende klopje/woord, been geven en gaan. Misschien moet je dat een paar keer doen voordat hij echt doorzet, maar bij mij werkt het! Na een tijdje wen je jezelf echt aan om, na die eerste schrik, je te beseffen dat jij je paard vertrouwen moet geven en niet andersom :)

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 07:27

Heel goed van je dat je grondwerk bent gaan doen. Hierdoor heb je nu vanaf de grond controle over je paard gekregen, vertrouwen en dat geeft je een gerust gevoel. Maar nu moet je dat gevoel behouden/toepassen als je gaat rijden.
En je ziet al overal spoken voordat je er op zit, begrijp ik uit je tekst. Dan krijg je angst van de angst. En daar wil je vanaf. Een goede tip is idd om, voordat je gaat rijden, even grondwerk te doen, om voor jezelf het vertrouwen en de controle te krijgen. Dát gevoel moet je zien te behouden als je opstapt. En dat zal je toch echt zélf moeten leren: ook als je rijdt is het de bedoeling dat je je de leider voelt en je paard vertrouwen geeft.

Jouw paard voelt jouw angst heel goed aan en maakt daar een beetje gebruik van, hij kan bijvoorbeeld daardoor streekjes uit gaan halen maar hij voelt zich door jou ook onzeker (jij noemt het onvoorspelbaar). Jij kan nu geen leiderschap aan je paard geven met rijden omdat je zelf bang bent als je er op zit.
Wat kan helpen is altijd heel positief blijven. Zeg tegen je paard: kom, nu gaan we eens lekker trainen in de bak, ik heb er zin in. Stel jezelf een doel van wat je die dag wil gaan doen met rijden en focus je daarop, zodat je in je hoofd met andere dingen bezig bent dan je angst en de omgeving.

Doet je paard een keer iets onverwachts, blijf dan rustig, leer af om niet in paniek te raken, geef er geen aandacht aan, haal diep adem en probeer gewoon door te rijden. Gaat dat, beloon je paard dan en geef hem vertrouwen daardoor.
En lach er eens een keer om. Waarom niet? Het is toch hobby en het is leuk, paardrijden. Als je lacht, ontspan je je ook.

Je zou ook iemand kunnen vragen om je te begeleiden in dit alles, voor zover dat nog niet gebeurt. Iemand die zelf heel rustig is in alle situaties en dat aan jou over kan brengen vanaf de kant. Maar uiteindelijk zal je het toch zelf moeten doen allemaal. Jij bent de enige die jezelf kan veranderen.

Heel veel succes !

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 09:30

Onwijs bedankt voor de positieve reacties, ben ervan overtuigd dat dit me zeker gaat helpen!!

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:36

Heb je een trainingsdoel als je op je paard zit of ben je echt alleen maar bezig met 'al hij maar niet gek gaat doen'? Misschien kan je een trainingsdoel gaan maken. Kies bijvoorbeeld een proef uit en ga de komende paar weken trainen om die zo goed mogelijk uit te voeren. Als je je gedachten kan verplaatsten naar het steeds verbeteren van de oefeningen ben je niet bezig met je angst. Dan kun je ook proberen om voor het rijden te focussen op wat je in die training wil bereiken (en dan bedoel ik niet dat je wilt blijven zitten ;) ). En als je les hebt, vraag dan aan je instructie om je opdrachten mee te geven voor als je alleen rijdt.

De angst zit in jou, probeer jezelf af te leiden van die angst (en uiteraard is dat weer makkelijker gezegd dan gedaan).

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:55

Ik ken dit maar al te goed. Ik ben ook heel lang echt heel bang geweest, en nog steeds komt het soms naar boven. Ik rijd al 23 jaar.
Wat mij wel heel erg helpt, is zorgen dat ik rustig ben als ik opstijg.
Zorg ook dat je je adem laag kan houden, buikademhaling. Als je in paniek raakt, gaat je adem omhoog en dan bewegen je borst en je schouders mee. Als je laag ademt, wordt je vanzelf een stuk rustiger.

Als je niet weet hoe je dat kunt oefenen en hoe dat aanvoelt, oefen dan eerst thuis rustig. Ga liggen met je handen op je buik en ontspan je. Dan gaat je ademhaling vanzelf naar je buik. Je voelt dan je handen op en neer bewegen. Je schouders en je borst blijven gewoon stil liggen.
Als je weet hoe dat voelt, oefen het dan als je staat. Als je goed door hebt hoe je je adem lag kan krijgen, kan je dit ook toepassen als je op je paard zit en je voelt dat er een panieksituatie aan gaat komen. Een handig trukje om je adem laag te krijgen als je voelt dat je in paniek raakt, is door te gaan zingen. Daarbij heeft zingen ook gelijk een kalmerend effect voor jezelf en zelfs ook voor je paard.

Nog iets dat mij heel erg helpt om rustig te blijven als mijn paard iets eng vind, is door haar het gevoel te geven dat ik hem vertrouw. Dat doe ik, door bewust de teugels ietsje te laten vieren. Niet los te laten, maar gewoon ietsje mijn handen te openen. Mijn probleem namelijk als ik bang wordt, is dat ik aan de teugels ga hangen om de boel in de hand te houden. En dat werkt natuurlijk precies tegenovergesteld. Als ik mijn handen open, dan voel ik gelijk dat mijn paard rustiger wordt. Ze heeft dan blijkbaar het gevoel dat er niets is waarvoor ze hoeft te schrikken. Ik doe dit al, zodra ik zie dat er iets zou kunnen gaan gebeuren waardoor zij gaat schrikken. Met deze handeling geef ik mezelf bewust over aan mijn paard, ik geef voor mijn gevoel de controle uit handen wat natuurlijk helemaal neit waar is, maar zo kan ik zelf een heel stuk rustiger blijven.

Zoek uit wat jou reactie is als je bang wordt. Wat doe je? Knijp je met je benen hard tegen je apard om maar te kunnen blijven zitten? Trek je je benen op? Ga je aan de teugels hangen of laat je ze juist helemaal los? Al die reacties kunnen het voor je paard enger maken, waardoor je onbewust het paard aanspoort om door te gaan met zijn enge gedrag. Als je je bewust bent van hoe jij reageert als je paard eng gaat doen, kun je jezelf gaan aanleren om die reactie niet te tonen. Je paard zal dan eerder stoppen met zijn gedrag, en jij zal daardoor je angst een stuk beter onder controle krijgen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:06

Het klinkt echt zooo bekend, ik heb het ook heel lang gehad, niet alleen te paard, maar ook in mijn dagelijks leven.

Wat ik heb geleerd is het maken van een G-schema (http://www.be66.eu/Arduin/pdf/HET%20G%20Schema.pdf) , dit is een gebeurtenis-gedachte-gevoel-gevolg schema.
Dat is iets wat je vaak moet herhalen, daardoor krijg je er handigheid in en kan je het toepassen zonder er over na te gaan denken.

Naast het werken met je paard op de grond, kun je ook zelf aan de slag met de G-schema's, maar ook met ontspanningsoefeningen (meditatie, yoga, o.i.d. zoals kekavo voorstelt) hiermee kun je jezelf kalmeren voordat je paard ervandoor schiet. Op het moment dat het dan gebeurd kun je ook rustig blijven.

Probeer voor jezelf realistische doelen te stellen, het is niet zo dat je morgen ZZ of grandprix MOET rijden, heb plezier in wat je doet, zowel op de grond als op de rug van je paard.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:48

wou echt top, dit zijn reacties waar je nu echt iets aan hebt. Ik heb inderdaad de neiging als mijn paard iets 'engs' ziet, de teugels korter te gaan pakken, en heb sowieso niet het vertrouwen te geven als wat ik hem zou moeten geven. Zeker goeie tips. Ik stap ook nooit echt op met een doel. En toevallig was ik vandaag aan het longeren, en ik vind dat hy te vaak terug valt als hy galoppeert, had ik dat als doel. En tijdens en na het longeren voelde ik me compleet voldaan, in de stal stond hy zelfs zonder halstertje rustig te eten, liep zo naar buiten dus moest er snel achteraan ;) kortom volledig onspannen. Nu moet ik dat inderdaad ook nog zien te creeeren tijdens het rijden. En dit zijn dingen waar ik zeker iets aan heb.
Meer tips zijn uiteraard welkom!!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:08

Past het wel paard bij je? (zie zeer begrijpelijke post van lili), en heb je er nog wel lol in? Als je huidige paard zoveel stress en angst oplevert...
Ik zeg niet: wegdoen, maar als ik het zo lees denk ik wel dat je veel gelukkiger kan worden met eentje met een temperament waar je zelf niet meer zo bang hoeft te zijn.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 17:52

Het gaat momenteel al veel beter. En ik voel dat ik hem meer ga vertrouwen. Het heeft alleen de tijd nodig. Weg doen is zeker geen optie, en stoppen met rijden al helemaal niet;)! Dit omdat ik wel enorm veel om hem geef, en er 100% bereid voor ben alles voor m te geven en er alles aan te doen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:59

goed te horen dat het goed gaat, blijf in jezelf en je paardje geloven dan kom je er zeker

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:46

Je zegt dat t al veel beter gaat. Hou daaraan vast, blijf denken aan de keren dat het wel goed ging en niet aan de keren dat het niet goed ging. Probeer in een beopaalde situatie niet te denken als: "o jee, meestal gaat hij hier dit en dat doen", maar:"Vorige keer ging het al een stuk beter hiermee".
Door op zo'n manier te denken, help je jezelf om minder snel in paniek te raken :)

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:25

goh hebben we het zelfde probleem...... goed leren zitten, zitles heeft mij een heel eind in de richting geduwd. ben er nog lang niet, maar het vertrouwen dat ik wel blijf zitten helpt wel;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:33

En een weekje ´vakantie´ bij bv balingehof zou dat wta kunnen zijn?

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 11:39

mltex schreef:
En een weekje ´vakantie´ bij bv balingehof zou dat wta kunnen zijn?

wat is dat en wat houdt het in?

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:55

Oohh wat ontzettend herkenbaar TS! Ik weet precies hoe beklemmend die angst kan zijn! Bij mij komt het vooral tot uiting op buitenrit en bij 'nieuwe dingen/ervaringen/vreemd terrein'. Ik denk dan ook in doomscenario's. Ik denk aan ieder (groot en klein) dingetje dat verkeerd kan gaan, maar ik stop nooit eens om te realiseren dat het natuurlijk ook gewoon goed kan gaan. Gisteren was ik in het bos en daar is paardlief al wat meer gespannen. Hierdoor ga ik ook met samengeknepen billen zitten en toen struikelde hij en als een veer die ineens loslaat maak ik meteen een te felle ophouding HO, terwijl die lieverd alleen maar struikelde :'(. Ik voel me dan zo rot dat ik hem dan in zijn mond zit :( en dat ik, doordat ik ook gespannen wordt, er in FAAL om de spanning bij mijn paardje weg te halen.. maar door gewoon te Doen wordt het wel minder. Ik heb alweer 4 buitenritten achter de rug, waarbij mijn paard zich weer voorbeeldig heeft gedragen dus nu aan mij om los te laten en hem meer te vertrouwen, want mijn topper heeft me nog nooit een reden gegeven om het niet te doen.

Ik weet niet wat voor jou het beste werkt. Het beste advies dat ik je kan geven is; Altijd blijven rijden!!! Niet afwachten tot er iets gebeurd. Rij veel figuren/overgangen. Hou je paard en jezelf bezig en zoek het niet op. En inderdaad neem les van iemand waar je je het meest prettig bij voelt, oftewel; iemand die qua denk- en handelswijzen het meest dicht bij jezelf ligt.

Succes TS; ik blijf even meelezen voor de gouden tip.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:22

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:36

Hoe gaat het nu TS?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:40

Ik ken het, ben zelf ook een hele tijd bang geweest om te rijden :o Nu ben ik nog steeds geen held hoor, maar ik dur nu iig alleen naar buiten met m'n paard :P
Denk dat het gewoon een kwestie is van aan elkaar wennen. Ik durfde eerst niet eens meer in de bak te rijden. Op een dag heb ik gewoon tegen mezel gezegd 'hup, erop, desnoods alleen stappen'. Naja, dat ging al best goed, dus dat bouwde ik steeds meer uit. Nu durf ik ook gerust te gaan rijden als het eens flink waait (we hebben alleen buitenbak). Met buitenrijden net zo. Eerst een mini-rondje erop met iemand ander en een rustig paard mee. Toen een keer een klein rondje zelf. En dat werden steeds grotere rondes, ook met draven en galopperen.

Heb ook een boek 'Paardrijden zonder angst' van Sylvia Frevert. Staat echt stapje voor stapje in hoe je over angst heen kunt komen. Begint echt met super kleine doelen, zoals gewoon eens op je paard zitten, en alleen stilstaan. En dan helemaal op het laatste (is een 12 weken programma) ook echt buiten rijden en enge of moeilijke obstakels en uitdagingen opzoeken.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:01

Ma_ris_ka schreef:
Hoe gaat het nu TS?

Het gaat nu wel oke,
Ook wel eens met ups en downs. Maar als ik er dan opzit is het meestal wel goed. Lanzamer zeker hoopp ik dat t zo beter word.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:19

ik kan over je probleem mee praten (gelukkig voor mij nog niet zo lang) maar ben 2 weken geleden flink van mijn jonge paardje afgevallen (en heb daarna een middagje in het ziekenhuis door gebracht voor onderzoek).

maar doordat ik nu niet (zoals ik normaal wel altijd doe) er weer direct op ben kunnen klimmen is de drempel steeds hoger aan het worden om er weer op te gaan.

nu heb ik afgelopen zaterdag de stoute schoenen aan gedaan en na het longeren ben ik erop gestapt, met knikkende knieen.
en hij was super braaf! *\o/*
maar waar ik mezelf dus wel op betrapte is dat ik niks meer durfde te doen, en dus zat af te wachten wat er ging gebeuren, en dat is nu precies wat je niet moet doen. dus de volgende keer dat ik er weer op ga ga ik mezelf dwingen om het heft in eigen hand te nemen en (ook al is het maar in stap) zelf te beslissen wat er gebeurt, dus lekker wendingen gaan rijden, stoppen, stapje achterwaarts, stukje wijken enz.

als je bang ben over dat je niet weet in wat voor bui hij is kan je hem ook altijd eerst aan de longe zetten, dan kan hij zijn eventuele ei al kwijt en je ziet beter hoe hij is die dag.

ik lees lekker mee en ga zelf ook aan de slag met de tips die jij krijgt.
heel veel succes!