Hoe krijg ik mijn friese merrie weer fris?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sas

Hoe krijg ik mijn friese merrie weer fris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 08:46

Ik rij nu een half jaar een friese merrie van 6 jaar waar niet zo veel mee gedaan is.
Ze wordt ongeveer 5 keer per week in de bak gereden en meestal gaat ze nog een dag naar het bos.
Nu is ze met stappen redelijk voorwaarts maar zodra ze moet draven begint het sloom zijn.
Ik rij met knopsporen en moet haar tijdens de draf constant aansporen, doe ik dit niet, dat valt ze weer terug in de stap.
Nu weet ik dat sporen niet bedoeld zijn om aan te drijven, dus zoek ik hier een oplossing voor.
Ik vind het namelijk vervelend voor haar en gebruik de sporen liever om andere hulpen te geven.
Een enkele keer lukt het wel om haar voorwaarts te houden met mijn kuiten, maar dat is meestal na een kwartiertje rijden wel weer klaar.
Alsof dan het muntje op is.
Wie heeft er tips? :)

Angela

Re: Hoe krijg ik mijn friese merrie weer fris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:09

Om te beginnen de sporen afdoen en een zweepje pakken. Geef been, geen reactie? Duidelijk been. Geen reactie, tik met zweepje. Dit ga je heel consequent doen, maar hou je been er ook direct af als ze wel loopt. Valt ze terug, dan meteen weer been bij, meer been en tikje bij.

Verder zorgen dat ze ook echt voldoende conditie heeft, dus ook gaan werken aan de longe. Dan kun je haar voorwaarts houden zonder been, en kun je haar leren op 1 tempo te blijven draven.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:11

Ik heb ook een Friese merrie die soms liever lui dan moe is. Bij haar helpt het vaak wel om zeker in het begin veel overgangen te rijden net zolang totdat ze scherp wordt op je been. En idd wat Angela zegt: been geven, nog wat duidelijker als ze niet reageert en reageert ze dan nog niet, tikje achter je kuit geven.
Succes!

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 09:12

Ik ga het proberen bedankt!
Hoe kan ik het het beste indelen qua rijden en longeren?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:14

Mijn paard is ook liever lui dan moe en bij haar helpt het heel goed om meteen vanaf het begin actief te stappen en heel concequent te zijn. Been - geen reactie? - nog een keer flink been - geen reactie? - tikje met de zweep. Tijdens het draven wordt zijn lekker actief van heel veel overgangen en schijnovergangen rijden. Dus arbeidsdraf, paar pasjes voorwaarts, arbeidsdraf, paar pasjes zo langzaam mogelijk draven, arbeidsdraf enz.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:17

Ik zou lekker veel afwisselen. Die van mij is bijvoorbeeld niet heel dol op in de bak rijden, dus dat doe ik dan ook geen 5 keer per week. Ene keer met pessoa longeren, andere keer weer zonder, stukje wandelen, buitenritje, dressuren, vanalles wat door elkaar. En als je dan dus gaat dressuren, dan veel overgangen maken en veel verschillende oefeningen doen om haar een beetje bij de les te houden zeg maar.