Pony galoppeerd te snel en blijft niet aan teugel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evalentyn

Pony galoppeerd te snel en blijft niet aan teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 20:41

Hallo iedereen , :)

Ik heb sinds einde augustus een eigen paardje (halinger).
In het begin was ze heel moeilijk aan teugel te rijden maar dat gaat nu super.
Maar als je met je handen speelt , gaat ze naar beneden. Maar als je dan gewoon contact wilt houden , dan blijft ze aan teugel in stap maar in draf en galop gaat ze dan onmiddelijk weer omhoog. Maar ook als je blijft spelen gaat ze na een tijdje ook weer omhoog. Heeft er iemand hier tips voor?

Ze heeft nog een ander probleempje ;
In het begin draafde ze heel snel en in de les was ze echt niet te houden. Nu draaft ze al heel mooi verzameld en heeft ze een perfect tempo. Maar enkel de galop is nog een groot probleem. Ze gaat echt veel te snel , zelf als je je handen wat hoger houdt of als je ze naar beneden rijdt , gaat ze nog veel te snel.
Veel mensen hebben mij al als tip gegeven om altijd op een kleinere cirkel te rijden maar dan gaat ze gewoon in draf , ze blijft wel naar beneden maar het is toch lastig. Ook als je haar voor de sprong rustiger wilt laten galopperen valt ze onmiddelijk in draf. Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt !

Groetjes ,
Eline

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:36

Hoe oud is het paard? Bij snel galopperen en terug vallen in draf denk ik aan te weinig balans in galop. Aan de teugel rijden, tja ik neem aan dat het bekend is dat een paard van achter naar voor gereden wordt? Probeer eerst aan de balans te werken en aan het van achter naar voor rijden. (Er is trouwens wel een centraal topic over aan de teugel rijden, misschien heb je daar ook wat aan?)

Steefjes

Re: Pony galoppeerd te snel en blijft niet aan teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:18

Vaak duid dit op te weinig balans, probeer ook vanaf een goed moment aan te galoperen.
loopt ze goed aan de teugel in draf en is ze netjes ontspannen ed,
galoppeer dan aan.
En verders dat zakken in draf en in de galop, daar zal je voor mijn gevoel naar toe moeten werken, dit komt als beloning voor zowel jou als je paard ( krijg je trouwens begeleiding?)
Mischien kan je instructeur of insructrice je hiermee helpen.

( mischien zit ik er wel helemaal naast maar dit is mijn visie)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:33

Dus met andere woorden, ze laat zich netjes in de krul trekken maar in de galop werkt het trucje niet meer. Ik denk dat je pony niet recht is en daarom nog te weinig belans heeft om in een rustige verzamelde galop te blijven. Ze galoppeerd snel omdat ze simpelweg de kracht en de balans niet heeft. Mijn tips, niet meer proberen aan de teugel te rijden a.k.a in de krul te trekken. Dit gaat de problemen met deze pony alleen maar erger maken.

Maak haar eerst eens goed aan zit en been, veel overgangen rijden, tempowisselingen in het rijden inbouwen. Daarna ga je rechtrichten. Dwz je maakt het paard even sterk op beide 'handen'. Voltes vergroten en verkleinen, hierbij stelling proberen te vragen. Met stelling wil ik zeggen dat jij van boven net het oog kan zien, niet meer ander zal ze over haar schouder weglopen omdat ze nog te weinig balans heeft. Slangenvoltes zijn ook fijne oefeningen. Je kunt al deze figuren ook combineren met tempowisselingen. Soms neem je even een paar rondjes galop mee maar ga weer terug naar stap voordat zij het wil, ook kun je soms even een pasje wijken maar ga niet serieus op die dingen in voordat je pony echt recht is. Heel belangrijk is, dat hoofd gewoon helemaal met rust laten, haar dus niet naar beneden willlen spelen/trekken/zagen of wat dan ook, gewoon laten.

En dan als je zover bent dat gaat je pony zonder twijfel nageeflijk lopen, datgene wat men wil bereiken en het tegenovergestelde van aan de teugel. Overigens, dit alles krijg je niet zelf voor elkaar, hier heb je begeleiding voor nodig. Omdat een paard alleen correct recht kan lopen als de ruiter niet hindert en zelf recht boven het paard zit (dus niet hangt) en recht zit (hakken en rug op 1 lijn), elleboog-bit op 1 lijn, en heel belangrijk handen stil houden en nooit vergeten dat de allerbelangrijkste teugel de buitenteugel is!

Ik wens je heel veel succes! Hopelijk heb je wat aan deze tips, mij hebben ze flink verder geholpen met mijn pony en bij jou zal dat niet anders zijn!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:26

Wat Lara zegt, daar ben ik het mee eens. Hoe doet ze het aan de longe? Kan ze dan wel rustig galopperen? Is er een verschil in links- of rechtsom? Dat geeft misschien ook nog een duidelijker beeld, als ze daar ook hard gaat, of met haar hoofd naar buiten, of gekruist, dan is die balans het probleem. Als ze daar wel rustig in balans kan, dan ligt het mogelijk aan jou. Dan kun je kijken of ze het bij je instructrice ook doet.
succes!

Evalentyn

Re: Pony galoppeerd te snel en blijft niet aan teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:49

Hallo iedereen ,

Gisteren ben ik lang bij haar geweest en heb ik wat tips uitgeprobeerd.
Aan de longe gaat ze ook snel.
We hebben altijd de circel verkleind enz , veel overgangen gemaakt en veel tempowisselingen ingelast.
Het was echt wonderbaarlijk hoe goed ze galopeerde , ik kon het echt niet goed begrijpen.

We gaan zeker nog veel oefenen en hopelijk komt alles straks goed !

Bedankt !