Paard is nogal snel afgeleid tijdens het rijden in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijny

Paard is nogal snel afgeleid tijdens het rijden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:36

Mijn huurpaard is altijd heel snel afgeleid als je in de buitenbak rijdt met hem. Hij kijkt altijd naar andere paarden en als een paard in de wei naast de bak gaat galopperen wil hij ook. Vandaag was het weer het geval, hij loopt veel te snel omdat hij met de andere paarden mee wil, hij reageert niet meer op mijn hulpen en als ik hem de andere kant op wil sturen gaat dat heel moeizaam. Ook wil hij niet meer op de hoefslag lopen, ondanks mijn hulpen. Eerst hield ik hem wat in, maar toen keek hij nog veel meer naar de andere paarden. Daarna spoorde ik hem aan en toen ging hij opeens keihard galopperen en kreeg ik hem bijna niet meer stil. Hij kijkt alleen maar naar de paarden in de wei en luistert naar geluiden in de omgeving.

In de binnenbak is hij echt heel lief. Vroeger was hij tuigpaard, maar nu niet meer. Misschien is hij zo snel afgeleid omdat hij vroeger altijd oogkleppen op heeft gehad. Voor de rest is hij vrij kalm, hij is niet angstig aangelegd ofzo. Hij reageert ook niet altijd op mijn hulpen, omdat hij pas sinds kort onder het zadel is, maar als ik nu stuur kan ik zo hard trekken als ik wil hij gaat gewoon de andere kant op. Normaal is een kort klein rukje voldoende.

Dus, mijn vraag is: Weet iemand hoe ik mijn paard rustiger kan krijgen in de buitenbak?

anneliesdj

Re: Paard is nogal snel afgeleid tijdens het rijden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:36

Om te beginnen moet je stoppen met die 'rukjes', daarmee krijg je geen gehoorzaamheid, zorg dat je paard met jou samen wil werken ipv alleen te tolereren dat je erop zit.
Je moet hem veel meer aan het werk zetten vanuit ontspannen gehoorzaamheid, het heeft geen zin het af te dwingen. Rijd hem langer in de hals zodat hij het hoofd laat zakken en de rug gebruikt. Kom je iets tegen waar hij naar kijkt rij dan gewoon door alsof er niets gebeurd, laat hem maar kijken dat voorkom je toch niet. Als hij maar wel gewoon doorloopt, rij evt. een volte als hij onder je vandaan loopt maar dwing niets af met je handen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:41

Geen internet paard, maar een praktijk-paard heb je. Dus lessen nemen. Klinkt cliché, maar het helpt wel.
Anneliesdj, kan je haar niet helpen irl :D ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:47

TS woont in Limburg :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:55

Allrighty, kilometervergoeding :) ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:58

Over minimaal 130 km enkele reis?
Ik ben ervan overtuigd dat er in Limburg ook meer dan genoeg mensen wonen die TS heel goed kunnen helpen ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:04

Ik ook, truste :z

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:13

paard aan het werk houden, dmv veel overgangen ed, geef hem uitdaging om op jou te gaan letten en idd les nemen of iemand erbij halen die je er mee kan helpen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:17

Ik kan me goed vinden in de gegeven tips mbt het aan het werk zetten. Zoek veel afwisseling in de oefeningen, geen lange zijde zonder iets van em te vragen. Evt. kun je ook interessante plekken voorbij rijden, met lichte stelling van het object af (zodat er niet gekeken kan worden). Verder doen alsof het object (paarden in de wei oid) er niet zijn .

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:22

Bedankt Anneliesdj daar heb ik wat aan! Ik volg al lessen, maar als we buitenrijden met andere paarden is hij niet zo gespannen en houdt hij de omgeving niet zo in de gaten. Misschien moet ik dan maar paar privé lessen doen. Maar die galop die hij gister deed was volgens mij gewoon een krachtmeting met mij. Opgeven is in ieder geval niet een optie. Vandaag ga ik het gewoon nog eens proberen. Dan probeer ik hem gewoon wat meer bezig te houden met het rijden en niet met de omgeving.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:39

Toegeven wel. Krachtmetingen hebben geen zin, dat win je toch niet en zolang je terugtrekt krijg je nooit ontspanning.
In de bak is hij wss sneller verveeld en gaat daarom om zich heen kijken, jij bent niet intressant en dat moet je veranderen.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:56

Ja, de omgeving is blijkbaar veel interessanter voor hem dan het rijden. Dus hem bezig houden is de oplossing, denk ik.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:50

Waar kijk jij naar als hij dat weer doet? Vaak hebben mensen de neiging om mee te kijken met hun paard of naar hun paard te kijken. Absoluut niet doen, andere kant op kijken en gewoon doorrijden en been erop. Als jij gaat kijken namelijk 'dan zal daar wel een reden voor zijn.' Heb daar in Februari aan gewerkt in de les, binnen 10 minuten was het opgelost. Bij jou zal het wel wat ingewikkelder ligger maar om aan te geven dat jouw houding en waar jij heen kijkt ook van belang is.

En verder, gewoon aan het werk zetten geen gemiep. Hoe gedraagt hij tijdens het uitstappen aan de lange teugel? Of aan het halster als je er langs loopt?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:02

Paard is net onder het zadel?
Waarom schrijf je dan over TREKKEN WAT IK WIL?
Ik rijd op een tuiger die altijd voor de kar heeft gelopen.
Toen dit paard NET onder het zadel kwam, deed hij zijn uiterste best voor me om het goed te doen, maar alles was nieuw voor hem. De omgeving, de paarden, en vooral; het uitzicht.
Dit paard maakte VRESELIJK hoge bokkensprongen om zijn frustratie's te uiten.
Die frustratie's kwamen ergens vandaan. Aangezien die tuiger en jou paard in de zelfde situatie zitten, denk ik vooral dat het komt door dat je paardje nog niet goed snapt wat er bedoeld word, en gewoon aan alles moet wennen. Jij rijd anders dan z'n eigen baasje, en hij is anders gewent. Dus ga ZEKER niet zitten 'trekken' of 'rukjes' geven, want dan ontstaat er een grote kans dat je dit paard volledig verpest.
Verder wil ik je dan toch nog even de volgende tip geven om hem bij de les te houden; Speel met hem tijdens het rijden. Veel voltes, en slangevoltes, etc. en speel in zijn mond, niet trekken of rukjes, gewoon een ebetje je handen kneden. Zorg dat het leuk word, zodat zijn aandacht bij jou zit, en niet bij zijn omgeving. Draaf drafbalkjes, etc. Veel succes

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:12

Ik ga mee met Anneliesdj, het heeft geen zin om het paard op kracht te rijden. Heel simpel, dat win je gewoon niet..

Misschien een idee privélessen te nemen en wat meer uitdaging creeeren in de buitenbak waardoor hij een reden heeft om op jou te focussen. Zoals veel tempowisselingen, opeens een volte draaien, opeens dit, opeens dat.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:16

Veel figuren rijden! Stelling vragen in bochten, rechtstellen op lange lijnen, of een keer een sprongetje.

Ik denk dat jou paard het rijden in de bak een beetje saai vind, en daarom de omgeving wel erg interressant vind.