Galop probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:53

Mijn merrie vind momenteel de galop weer enorm moeilijk, onder het zadel in d ebak doen we het niet, maar aan de longe wel regelmatig. Ze is wat strak in de lendenen (wordt daar regelmatig voor behandeld), en haar achterhand is niet heel sterk (wordt aan getrained). Ze heeft de galop altijd wel moeilijk gevonden, al ging dat een periode echt enorm veel beter! Ze begon met hertengalopjes wat er achterlijk uit zag, en dat werd steeds meer een echte galop met veel meer balans. Momenteel gaat het weer wat minder, zo hebben we allemaal onze ups en downs. Aan de longe trekt ze (vooral linksom) flink naar buiten met haar hoofd, en haar kont naar binnen. Ik vraag nu ook maar korte stukken steeds.

Nu zijn we aan de longe lekker bezig MAAR ze doet dit dus ook als we op buitenrit rechte stukken galoperen. Ze galopeerd helemaal met haar kont naar 1 kant (linker galop naar binnen zeg maar), en ik heb het gevoel dat ik dan ook enorm scheef kom te zitten. Ik probeer dit wat op te vangen door stelling te nemen naar de kant waar ze haar kont naar toe zet (naar binnen zeg maar als je het in een bak zou zien), maar wat ze dan soms doet is omspringen in de andere galop, of overkruisen. We galoperen niet enorm lange stukken en wisselen regelmatig van galop.

Nu mijn vraag, hoe kan ik hier het beste op inspelen? Stelling naar de kant waar ze haar achterhand naar toe zet, dus zeg maar binnen stelling, of juist buitenstelling? Of wat kan ik anders doen? Ik wissel buiten ook al bewust van kant met galoperen, vandaag heb ik op een lang stuk bijvoorbeeld 4 verschillende galopjes achter elkaar gedaan, dan weer een linker, dan weer rechter etc. Ze doet het overigens op beide handen.

Iemand tips voor de rechte buiten galopjes?

Jiwa

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:21

Misschien heb je hier zelf allang aan gedacht hoor, maar het eerste dat mij te binnen schiet is rechtrichten. Doet ze dit ook in andere gangen, of écht alleen in gallop?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:04

Mij inderdaad ook, als ik dit zo lees is je paard ontzettend scheef. Goed les nemen dus bij een instructeur die rechtrichten ook heel belangrijk vindt. Verder lekker veel buiten blijven rijden, ik denk dat je al snel verbetering ziet.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:40

Krijg je al les? Als iemand je tips vanaf de grond kan geven kom je al snel een stuk verder :j

Wijkt ze makkelijk voor je been? Als ze dit doet, kan je haar namelijk makkelijker recht zetten.
Dit wijken kun je goed vanaf de grond aanleren en daarna vanaf het paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 11:14

Bedankt voro de antwoorden :)

Ik krijg wel les, maar dat is al een tijdje terug. Overigens zijn we dan vooral bezig met rechtrichten omdat mijn merrie idd behoorlijk scheef is. Ik longeer haar ook op een rechtrichtende manier (werken aan de hand is het meer) om het te onderhouden. Echter vind ik dit met buitenritten moeilijk toe te passen.
Met de lessen nemen we overigens nooit galop mee, omdat ze dat in de bak gewoon weg nog niet aan kan, te veel bochten en te weinig balans als ik erop zit. Aan de longe gaat dit wel (vind ze wel moeilijk). Ik merk echter dat galopjes haar wel wat losser maken, en dat het wel een aanvulling is met het rijden, vandaar dat ik het buiten veel mee pak. Ze gaat er wel beter door bewegen, ondanks dat ze het dus niet helemaal lekker doet.

Ik wissel steeds bewust af van galop. Dat wijken probeer ik idd toe te passen, dat doet ze wel, maar vind dat wel moeilijk.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:51

Mijn jonge haf kan ook nog niet in de bak galopperen, die mist ook nog een hoop balans en gaat daardoor ook zo scheef als wat. Wat ik nu al wel met hem doe is buiten op rechte stukken veel tempowisselingen maken. Bij hem helpt het om vooral in het begin stevig door te galopperen dan moet hij zich uitrekken. Als ik hem dan terugneem tot normaal tempo loopt hij recht en galoppeert hij mooi door. Gaat hij scheef geef ik weer been.

Wel langzaam opbouwen natuurlijk :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:56

Ik had vroeger ook een merrie die enkel scheef was in galop... Het was niet mijn merrie dus kon ik er niet veel aan doen, maar ik liet haar gewoon oefenen... Enkel als ik merkte dat ze er zin in had, want dan ging het al wat beter. Ik liet haar steeds achtjes rijden, ongeacht of ze van galop veranderde, om haar de juiste stelling te geven. Na enkele maanden oefenen veranderde ze zelf van galop doordat ze begon aan te voelen welke kant ze moest buigen. Natuurlijk weet ik niet of dit een goede tip is, maar ik kan het maar zeggen natuurlijk.

Om mijn huidig paardje niet uit balans te krijgen heb ik een topoefening. Afwenden op de lange middellijn en aan beide kanten een volte halve baan zonder al te veel overgang. In het begin viel hij veel te veel naar binnen, nu houdt hij mooi zijn evenwicht!

Succes, het komt zeker goed!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:41

Belangrijker dan de stelling, is het begrenzen van de buitenschouder. Dus als je in de rechtergalop wilt aanspringen moet je de linkerschouder begrenzen. Dat zorgt er ook voor de de voorhand beter voor de achterhand blijft. Je "binnenhand" (rechter) kun je het beste iets naar voren/opzij steken zodat het rechter voorbeen ruimte heeft om naar voren te grijpen.
Verder kun je beide stellingen eens uitproberen, en ga door met wat werkt. ;) Dat kan nog wel eens verschillen per paard. Neem hem zo snel mogelijk terug als hij in de verkeerde galop zit en zeg bijvoorbeeld "NEE" om duidelijk te maken dat dit niet goed is. Wanneer hij goed aanspringt even doorgalopperen en duidelijk belonen met je stem. Succes! +:)+