Laag rond en over de rug rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

Laag rond en over de rug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:51

Hallo iedereen,

Mijn paard heeft kissing spines, en dus is het erg belangerijk dat ik hem rond en over de rug rijd. Dat gaat goed, maar wat ik niet helemaal duidelijk vind is of het belangrijk is dat hij met zijn hoofd op de loodlijn loopt of dat het belangrijk is dat hij zo rond loopt dat hij achter de loodlijn moet lopen. Ik neem aan dat de rollkur niet de bedoeling is, maar dus voorwaarts neerwaarts of zijn hoofd en hals nog ronder en dus achter de loodlijn.
Laatst bijgewerkt door Elles op 04-10-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel in normale letters gezet. Het is niet nodig en bovendien storend je titel in hoofdletters te plaatsen.

Zooist

Re: LAAG ROND EN OVER DE RUG RIJDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:54

Dat is per paard verschillend. Ik zou zeggen: vraag het degene die je het advies gegeven heeft om laag rond en over de rug te rijden. Ik neem aan dat die ook de foto's van de KS bestudeert heeft en zijn advies niet is gebaseerd op gebakken lucht?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:58

Op de loodlijn. Dus eigenlijk niet rond.
Paarden die te diep gaan vallen bijna altijd ook flink op de voorhand.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:06

nee fotoos gemaakt, en de da vind het wonderlijk dat hij klinisch zo'n goed beeld geeft. Hoe ronder je hem volgens mij rijd hoe meer je met zijn spieren aan zijn ruggewervels "trekt", . als je zelf je kin op je borst doet voel je ook je spieren trekken aan je rug. Soms is het wel eens moeilijk dat mensen het verschillend zien, maakt me dan onzeker over wat nou het beste is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:30

Vraag het gewoon aan je dierenarts zou ik zeggen. Wat ik versta onder lang laag en rond, is achter de loodlijn, hoofdje laag, lange nek. In het topic over lang en laag (ofzo) rijden, in 'discussies' heeft iemand foto's geplaats en dat vind ik wel een mooi voorbeeld, al mag het neusje er daar wel iets meer uit vind ik (soort van tussen haar twee methodes in, kijk maar:) Het is dit topic: [RT-D] Lang en laag rijden, wat vinden jullie ervan?

@ Air: Hoe durf jij zo'n conclusie te nemen? Gewoon een vraag hoor (weet even niet hoe ik het anders kan stellen, maar het is niet aanvallend bedoeld!), misschien dat je er ervaring mee hebt ofzo? Je weet toch niet hoe en wat over dit paard? De dierenarts heeft gezegt dat ze hem rond moet rijden, en op de loodlijn is toch echt niet rond geloof ik.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:35

Geryon schreef:
Vraag het gewoon aan je dierenarts zou ik zeggen. Wat ik versta onder lang laag en rond, is achter de loodlijn, hoofdje laag, lange nek. In het topic over lang en laag (ofzo) rijden, in 'discussies' heeft iemand foto's geplaats en dat vind ik wel een mooi voorbeeld, al mag het neusje er daar wel iets meer uit vind ik.

Lang, laag en rond is niet achter de loodlijn. Dan moet het lang, diep en rond zijn.

@TS: Ik denk zeker dat je het even met je DA moet overleggen, die weet immers precies hoe de rug van jouw paard er uit ziet.
Succes! Ik snap dat je onzeker bent of je het wel goed doet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:40

MiniBoots schreef:
Geryon schreef:
Vraag het gewoon aan je dierenarts zou ik zeggen. Wat ik versta onder lang laag en rond, is achter de loodlijn, hoofdje laag, lange nek. In het topic over lang en laag (ofzo) rijden, in 'discussies' heeft iemand foto's geplaats en dat vind ik wel een mooi voorbeeld, al mag het neusje er daar wel iets meer uit vind ik.

Lang, laag en rond is niet achter de loodlijn. Dan moet het lang, diep en rond zijn.

@TS: Ik denk zeker dat je het even met je DA moet overleggen, die weet immers precies hoe de rug van jouw paard er uit ziet.
Succes! Ik snap dat je onzeker bent of je het wel goed doet.

Aah oke, ik heb het altijd anders gedefinieerd :) Sorry voor de onduidelijkheid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:49

Geryon: Een dierenarts is nog geen rijtechnisch goede instructeur.
Het topic dat je aangeeft is ook te zien dat het paard op de voorhand valt. Alleen op de galopfoto niet, waar ook de neus op de loodlijn zit.

Een paard kan alleen LDR wanneer hij een zeer krachtige achterhand heeft en dus niet op de voorhand valt en daarbij geen correct ruggebruik meer heeft... bij een paard met kissing spines is dit niet het geval.
Kissing spines gaat om de wervels, de wervels kun je sowieso niet verder uit elkaar halen dan correct lang en laag(dus 50-50 kwa evenwicht).
Het belangrijkste is dat je het juiste ruggebruik hebt(de buikspieren aangespannen), dat je het goede evenwicht hebt en dus geen paard wat op de voorhand valt.
En een paard wat je in het juiste evenwicht rijd zal automatisch op de loodlijn komen.

Zijn er trouwens wel rontgenfoto's gemaakt?

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:15

bedankt allemaal voor jullie suggesties. Het gaat inderdaad erom dat hij zijn buikspieren aanspant, waardoor zijn kont "eronder" wordt geplaatst, cq getrokken door de buikspieren. Ook aan de voorkant moet hij aan zijn rugspieren trekken, door laag en rond te lopen. Als het paard van achter aan zijn ruggewervels trekt (door de aangetrokken buikspieren) en aan de voorkant aan zijn rug trekt, dan kan een paard dus zelf therapeutisch zijn rug verbeteren. Dwz de wervels door de aangetrokken spieren van zowel de achterkant als de voorkant van zijn lijf zorgen dat die wervels in ieder geval niet slechter worden en hop[elijk door dit effekt iets verder uit elkaar gaan.
Er zijn inderdaad fotoos gemaakt en hij heeft ook aquatherapie gehad. Van de dierenarts kreeg ik dus het advies "hem over de rug te rijden" en goed die achterhand eronder te plaatsen.
Nu spreek ik met diverse instructeurs hierover en de 1 zegt dus "op de loodlijn: en de ander "achter de loodlijn" vandaar deze topic. Een dierenarts is inderdaad geen goede instructeur, vandaar mijn onzekerheid, ik wil het graag zo goed mogelijk doen om zo lang mogelijk van mijn paard te kunnen genieten.