Zit verbeteren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitolover

Zit verbeteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:40

Hoi allemaal,

Weten jullie een paar oefeningen om je zit te verbeteren?
Bv zonder beugels rijden ( ? )

En hoe merk ik dat ik zelf goed zit?

Thnx <3

DonLio

Re: Zit verbeteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:04

Ik weet niet of je een instructrice hebt? Ander zou je deze kunnen vragen om een keer een zitles te geven: Jouw paard aan longe en jij er op.
Hierbij Beugels van zadel afhalen of gekruisd voor het zadel en een knoop in je teugels zodat dus je teugels niet je handen houdt.

Als zelf wilt oefenen zonder instructrice kun je idd zonder beugels gaan rijden en als je een braaf paard hebt kan je ook zonder zadel proberen. Probeer jezelf te ontspannen, vaak ga je je hakken of hele been optrekken omdat je geen steun van je beugels hebt.
Probeer eens tijdens het draven te gaan lichtrijden, klinkt moeilijk maar t is eigenlijk heel makkelijk.
Als je teveel gaat stuiteren in draf, bekken iets kantelen zo ga je wat meer zitten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:05

Ik rij nu al ruim een jaar zonder beugels, en mijn zit is van een 6 in een 8 veranderd :D helaas vind ik met beugels nu erg vervelend rijden, dus dit doe ik amper nog :+

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 18:09

Oke Thnx allebei! :)

Heb nu ook altijd een 6 op mn zit. :( Hoop dat het verbeterd!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:13

ojee daar ga ik weer :')

echt op je kont leren zitten doe je op een western gereden paard :j
Daar leer je ook je balans erg goed op te houden dat je niet te ver naar voren of naar achteren gaat hangen.
Zit je te ver naar voren zal het western paard harder gaan lopen......
Zit je te ver naar achteren zal het paard stil gaan staan.
Western paarden lopen lager in de hals waardoor ze hun gang vlakker maken en je dus het ritme van het doorzitten makkelijker aangeleerd krijgt.
En zo zijn er nog veel en veel meer dingen die je in de western kunt leren waardoor je dressuur sterk verbeterd

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 18:15

Ik zit voorals scheef :') , met mn benen naar voren

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:18

benen naar achter doen dus :P hakken uit drukken en met je kuiten rijden, dan moeten je benen wel goed liggen ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:19

maar dan rijd je je paard op den duur ook scheef....
Wat je ook nog kan doen is....van de schouder die je het meest naar voren steekt.....die arm achter je zadel leggen.
Bijv. in de galop dan leg je die hand achter je bovenbeen, dan ga je vazelf beter op je kont zitten en maakt je jezelf wat rechter op je paard

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:07

Zitlessen nemen helpt erg goed. Wij geven de zitlessen aan de longe. Paard is bijgezet en je hebt gewoon je beugels in. Vervolgens wordt je in de loodlijn geplaatst en doen we oefeningen om ervoor te zorgen dat je daarin kunt blijven. Dan gaan we beenzettingen voelen en vervolgens oefenen we verschillende soorten zit en doen we ritme oefeningen. Zie http://www.stalvreedenburgh.nl/default.asp?PageID=26 voor meer info.

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:10

wat ze idnerdaad schrijven instructrice wijst je constant op je "foute" en door dat te herhalen ga je vanzelf leren... succes

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:24

Bonitolover schreef:
Ik zit voorals scheef :') , met mn benen naar voren

Dan moet je vooral je bovenbenen vanaf je heupen meer naar achter leggen en je knieën als het ware naar beneden drukken en naar achter buigen.
Althans, dat is waar ik de laatste tijd mee aan het werk ben :D .

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:58

Zit je ook scheef kwa beugels?
Want misshien is jouw paardje ook wel scheef.
Elk paard is natuurlijk scheef van nature, en als daar niet aan gewerkt word
kan dit ook op jou gaan inspelen..

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:03

Het kan inderdaad aan meer factoren liggen dan alleen aan je 'eigen scheefheid'. Ik zou ook gaan voor zitles. Dan wordt het je uitgelegd en je kan meteen gecorrigeerd worden.

Ik weet niet of het veilig genoeg is, maar als je zonder zadel gaat rijden, kun je ook heel wat leren. Het paard voelt je lichaamshouding dan zo perfect en direct aan, dat je meteen weet of er iets schort aan je lichaamshouding :)

Ik rij zelf vaak ook zonder zadel, en merk dat ik ook veel meer balans ga vinden nu en rechter zit.