Lengte ruiter probleem??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekuh

Lengte ruiter probleem??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 15:20

Hallo allemaal,

Ongeveer vier jaar geleden heb ik een paard gekocht van 1.60.
Ik heb nu besloten met pijn in mijn hart om haar te verkopen, omdat ik te groot ben geworden.

Ik ben ongeveer 1.85 en weeg 75 kg.
Ik zou graag advies willen hebben, omdat ik wel graag weer op zoek wil gaan naar een nieuw paard.
Vanaf welke schofthoogte zou ik op zoek kunnen gaan?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Anoniem

Re: Lengte ruiter probleem??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:06

Ik denk dat het niet zo zeer gaat om de hoogte van het paard, maar meer om de bouw. Wat voor type paard wil je, een sportpaard of mag koudbloed ook? Vanaf 1.66 mtr moet het zeker wel goedkomen, maar dat ligt dus aan de bouw.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:01

1.85 is toch niet te groot voor een paard van 1.60? Je gewicht is afhankelijk van de bouw van het paard, maar ook dit lijkt me toch geen probleem?!
Heb je niet een foto van jou op het paard? Of staat je besluit al vast?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:10

Zonder dollen en wil me nergens mee bemoeien maar in je andere topic staat dat je je paarden verkoopt wegens tijd gebrek en je wil toch een ander paard? Niet helemaal handig als je van plan bent ze te verkopen via bokt. Zal heel wat argwaan opwekken bij potentiële kopers.

Verder ga ik mee met Joolien.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:19

Ik ben zelf 1.85 en weeg ook 75 kg, het vreemde is dat ik beter pas op mijn oude en stevige e-pony van 156 dan op mijn 3-jarige sportpaard van 168 (merrie is nog smal en aan het groeien). De mooiste combi's vorm ik toch met paarden boven de 173. Maar als het alleen voor recreatief gebruik is, waar maak je je dan zo druk om, kleinere paarden kunnen je ook houden en het gaat toch niet om het totaalplaatje in de dressuurring?

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:08

ik vind ook dat eerder de bouw bepalend is dan de lengte... als je zelf veel breder bent dan je paard tsja dan geef ik je gelijk, maar 185 en dan 75 kilo daar kan ik me niet voorstellen dat dat verkeerd uitziet op 1.60

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:10

Ik denk dat het inderdaad ook ligt aan de bouw van het paard.
Mijn paard (Groninger) is 1.68 zelf ben ik 1.74 en dat ziet er prima uit.
Ga ik op het paard rijden van mijn vriendin(KWPN) die even groot is, dan heb ik het gevoel dat ik weer veel te lang ben omdat dit paard weer veel slanker gebouwd is dan die van mij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:16

Tigra_ schreef:
Zonder dollen en wil me nergens mee bemoeien maar in je andere topic staat dat je je paarden verkoopt wegens tijd gebrek en je wil toch een ander paard? Niet helemaal handig als je van plan bent ze te verkopen via bokt. Zal heel wat argwaan opwekken bij potentiële kopers.

Verder ga ik mee met Joolien.

Da's wel bijzonder :+

Afh. van de bouw van je paard kan ik me niet voorstellen dat je er volkomen belachelijk uit ziet.
En je zegt zelf met pijn in je hart?
Vanwege andere mensen die zeggen dat je er niet op past?
Dan zou ik zeggen sch#$t aan de rest, lekker dat paard houden en blijven rijden, of het moet een heel dun dingetje zijn,
dan kan ik me voorstellen dat het niet past.

Of vind je het paard gewoon om andere reden niet meer leuk?
Dan zou ik zeggen doe je zelf en het paard een lol, verkoop hem.

Ik zou zeggen, plaats eens een foto van jou op je 1.60

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:58

Goh, weer zo'n verhaal.. Je hebt gewoon soms een niet passende combinatie en dat is helemaal niet erg, maar verkopen wegens tijdgebrek en hier aangeven dat je een andere zoekt?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:05

ik ben 1,89 en 78 kilo en heb een Groninger van 1,80, foto's in profiel.
Mensen vinden hem altijd huge tot ik erop zit :)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:10

ik zelf ben 1.75, ik rijd een paard van 1.75 en een fjord van rond de 1.48 geloof ik.. beide gaat prima en ziet er niet echt uit alsof ik te groot ben ;)
ik denk zoals al vaker hier gezegd dat het meer te maken heeft met de bouw van het paard dan met de stokmaat.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:15

Ik ben even lang als jou en ik pas ook niet op een paard van 1.60 hoor!
ik vind het pas vanaf 1.70 lekker zitten, maar dat verschilt een beetje, op een van 1.65 die meer massa heeft zit je dan beter dan een van 1.75 die heel smal is. Dus dat moet je gewoon uitproberen, maar toen ik nog zocht naar een paard ging ik niet kijken als ze onder de 1.70 waren.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:23

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto, aangezien ik met mijn 1.72 ook makkelijk op Fjorden van 1.45 max rijd en dat ziet er prima uit. Maarja als jij een fragiel type paard hebt kan ik me voorstellen dat het er minder uitziet, en misschien minder goed is voor het paard om te dragen. Als je ziet hoe vaak er volwassen mannen op IJslanders rijden namelijk, dan is stokmaat imo niet zozeer het probleem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:34

Denk alleen dat lengte hier niet de issue is als reden van verkoop, maar als argument wordt gegrepen.
Maar ik zou zeggen, als je paard gewoon niet leuk vind (ongeacht de reden) dan is dat toch ook gewoon een argument om hem te verkopen?
Paard vind ongetwijfeld leuk ander baasje en baasje leuk ander paard?
Iedereen gelukkig toch?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:37

Nee tuurlijk ik wil ook niet zeggen dat ze het paard niet moet verkopen, alleen ik vond het idee dat ze te groot zou zijn voor een paard van 1.60 gewoon vreemd, dus ik zou wel een foto willen zien van hoe dat eruit ziet dan. Gewoon om dat ook eens te zien zeg maar ^^ zeker niet om haar te overtuigen dat ze het paard moet houden, want wat jij zegt, als het niet werkt, dan werkt het niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:59

peacehorses schreef:
Nee tuurlijk ik wil ook niet zeggen dat ze het paard niet moet verkopen, alleen ik vond het idee dat ze te groot zou zijn voor een paard van 1.60 gewoon vreemd, dus ik zou wel een foto willen zien van hoe dat eruit ziet dan. Gewoon om dat ook eens te zien zeg maar ^^ zeker niet om haar te overtuigen dat ze het paard moet houden, want wat jij zegt, als het niet werkt, dan werkt het niet.

Ik ben ook uiterst nieuwsgierig, hoor, daar niet van :o .
Maar denk dat het in dit geval flut smoes is voor verkoop, of je moet het voor het oog een drama zijn, maar dat kan ik me zo niet voorstellen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:39

hoi ik heb wel een foto van iemand van 1,85 op een paard van 1,60 als voorbeeld?

Afbeelding
maar is jouw paard dan heel smal ofzo?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:58

hmm als ik het zo zie is dat inderdaad wel een beetje aan de grote kant maar ik vind het er niet heel verkeerd uitzien. Ik kon me er geen beeld bij vormen omdat ik voor mijn gevoel maar 10 cm kleiner ben. Maar wij hadden ook meisje van 1.90 in de les rijden die ook op een (stevige) pony van 1.35 reed. En daar mocht ik dan weer niet op omdat ik te groot (lees: te dik) was.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:59

Ik ben 1.76 en mn tinker 1.40
Mn paard 1.72 en daar pas ik heel mooi op.

Het ligt echt aan de bouw van het paard :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:28

wow dat van iemand van 1,90 op een pony van 1,35 is echt heel fout :oo
heb je een foto via pb?
ben benieuwt hoe dat eruit ziet eigenlijk,
ik op een pony van 1,37 is ook geen gezicht :')
zie profiel

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:42

Afbeelding
Afbeelding

1.89 op 1.79

Fleur1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:08

Ik ben zelf 1,80 en rijd ook op paarden vanaf 1,50. Het ligt er inderdaad aan hoe het paard gebouwd is. 75kg lijkt me absoluut niet te zwaar voor een (nomaal gebouwd) paard van 1,60.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:19

ponylies schreef:
wow dat van iemand van 1,90 op een pony van 1,35 is echt heel fout :oo
heb je een foto via pb?
ben benieuwt hoe dat eruit ziet eigenlijk,
ik op een pony van 1,37 is ook geen gezicht :')
zie profiel

Nee heb helaas geen foto's, maar als ik die wel had zou ik ze vermoedelijk ook niet maarzo online mogen plaatsen omdat het niet om mij gaat

dit ben ik 1.69 op een paard van ik meen 1.32 of 1.33? (van Siebjuh hier op bokt)
Afbeelding

en op de merrie van 1.35:
Afbeelding
let niet op m'n geweldige houding

ben inmiddels zelf dus iets groter geworden, maar ik rijd nog steeds wel relatief kleine paarden (IJslanders en hiervoor altijd Fjorden)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:59

oke op die onderste past wel mooi ja :)
die bovenste was ik zelf niet opgestapt eigenlijk ;)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:00

Nee dat ben ik ook wel met je eens, ik heb daar denk ik 2 of 3 keer opgezeten en daarna ook niet meer. Maarja dat zijn dan weer Ijslanders en daar wordt het toch weer iets anders gerekend met wat ze kunnen 'hebben' en wat 'mooi' is. Hoewel ik het daar zeker niet altijd mee eens ben hoor, van die grote volwassen mannen op zo'n paardje van 1.34