achterhand wil er maar niet onder...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barokje

achterhand wil er maar niet onder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:54

De laatste tijd kakt mijn paard een beetje in met rijden. De laatste tijd hebben we veel buiten gereden en dat vindt hij veeeeel leuker dan in de bak te moeten werken. Maar omdat ik volgend jaar met hem wil gaan starten, vind ik het toch nodig om zo nu en dan eens even goed te trainen. Hij is alleen behoorlijk lui geworden in de bak. Buiten loopt hij daarentegen als een speer! In de bak zet hij ook echt zijn achterhand er niet onder.

Ik rij veel tempowisselingen en rijdt ook veel op de volte en vergroot en verklein die dan (omdat hij dan zijn achterhand er wel onder moet zetten), maar het wil gewoon niet lukken. We hebben les en daar werken we er ook aan, maar toch zou ik ook van jullie willen horen wat jullie doen om de achterhand er onder te krijgen.
Ik tik soms ook bij met de zweep, maar daar geeft hij totaal niks om.

Zucht.. wie helpt me verder? :)

vreedenburgh

Re: achterhand wil er maar niet onder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:23

Ik zal eerst even kijken of het paard geen fysieke blokkades heeft door er een chiropractor naar te laten kijken. Daarnaast heeft het tijd nodig voordat het paard zijn ah er onder kan zetten. Alle spieren, banden, pezen en gewrichten moeten eerst goed getraind worden en daarbij is leeftijd ook nog een belangrijke factor. Veel succes!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:15

Als ik dit verhaal lees dan heb ik het idee dat je verwacht dat je paard met een maandje training meteen verzameld op de achterhand loopt, maar daar is veel meer training voor nodig.

De oefeningen die je doet zijn goed om de ah sterker te maken, neem naast gewone overgangen ook schijnovergangen mee om de ah sterker te maken. Hij moet eerst leren om in balans te lopen, hij loopt nu waarschijnlijk op de voorhand, dan gaat het kruis omhoog en stuuwt het achterbeen maar deze brengt hij niet onder z'n lichaam maar juist naar achteren toe en dat is wat jij omschrijft als 'hij brengt z'n achterhand er niet onder'. Het klopt ook dat hij z'n achterhand niet onder brengt omdat dit simpelweg niet gaat als hij op de voorhand loopt.

Kortom; ah sterker maken waardoor hij beter in balans komt en daardoor de ah onder het lichaam kan plaatsen.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:20

Ik ken jouw paard niet, maar hoe is hij / zij bespierd? Soms als je een tijdje minder (of niet) getraind hebt, of na een blessure kan een paard qua spieren behoorlijk inboeten...ook met dit weer nu, hebben veel paarden last van een beetje een futloos gedrag. (of tijdens de rui, dat kost namelijk heel veel energie) ook omdat je schrijft dat ie niet lekker vooruit wil....

Misschien kun je een tijdje, totdat de rui voorbij is en dit benauwde weer tot bedaren is gekomen een extra vitamine bijvoeren? Er zijn er speciaal die zijn ter ondersteuning in opbouw van training of tijdens de rui. ( ik weet niet of ik hier namen mag noemen?)

Daarnaast als je graag de achterhand meer aan het werk wil zien, zou je naast de dingen die je al doet ook kunnen werken aan de reactie op je beenhulp en de rechtgerichtheid van je paard. Misschien zet hij wel 1 been onder de massa uit, en dan is ie ook niet aan het werk, als dit zo is moet hij eerst recht worden, door bijvoorbeeld schouder voor of zelf renvers te rijden. Als je zo de achterhand eronder hebt zonder dat er een beentje smokkelt, kun je gaan werken aan de reactie op je hulpen. In plaats van naar voren, rij eens terug, en kijk hoe klein hij kan draven zonder te gaan stappen....en hoe nageeflijk is hij dan? Als hij dan loslaat, dan kun je been geven om een klein beetje naar voren te rijden, en dan weer zo blijven rijden tot hij weer nageeflijk is. Zo kun je het opbouwen en rij je ook de achterhand eronder, cruciaal is wel, dat hij niet in je handen gaat hangen, dan heeft been geven namelijk helemaal geen zin. die achterhand gaat pas aan het werk, als ie aan de voorkant op eigen benen loopt.

succes, want dit is wel echt een heel lastig punt om op te lossen. Een goede fysio kan hulp bieden, maar ik denk ook echt dat je het vervolgens rijtechnisch pas op gaat lossen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:57

Als je buiten veel fijner rijdt wat let je om daar te werken aan een sterkere achterhand.
Heuveltjes op en af (als je die hebt natuurlijk :P )
stap,galop,stap,galop overgangen.
verruimen en verzamelen etc.
Als je buiten wel impuls hebt zou ik daar lekker beginnen met sterker maken en dan af en toe eens lekker in de bak figuren rijden en misschien als beloning weer een klein rondje buiten?
Of andersom buiten veel overgangen rijden en dan in de bak nog wat figuren?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:35

Daar is heel wat meer voor nodig dan weer even een maandje trainen in de bak.
Om de 'achterhand eronder te krijgen', IMO dus gewoon een correcte verzameling en aanleuning en correct spiergebruik, moet je eerst aan een goede ontspanning werken, en vandaaruit verder werken naar een goede verzameling. Dat kost tijd, maar dan heb je ook wat.