Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Jenny_S schreef:ik herken t wel een beetje
eerst galoppeerde ze namelijk niet en later wilde ze alleen nog maar aanspringen idd meerdere keren langs de lange lijn
wat bij mij geholpen heeft t is overdreven lichtrijden en met stem "nee draf" roepen met kleine ophoudingen aan teugel, maar wel met been er bij. doorrijden dus
misschien heb je er wat aan
bromfiets schreef:De hengst waar ik op rij doet dit ook, bij hem is het een kwestie van zijn balans nog niet helemaal hebben. Vooral niet boos worden, maar negeren en blijven oefenen. Actief terugnemen, dus met je been erbij en zwaar blijven zitten. Dan word dit als het goed is vanzelf minder als ze wat meer balans krijgt

IrisvdHeuvel schreef:Denk dat dit gewoon kwestie is dat ze je niet helemaal duidelijk begrijpt dat ze het linkt aan 'oh ik moet harder, dus in galop' op zn manier, denk dat je gewoon moet blijven oefenen en veel overgangen en tempo wisselingen maken ( niet overdreven veel aangezien het dier nog jong is ).
Ik heb pas een 4 jarige ingereden. Die snapte eerst niet wat draven was en eenmaal toen ze t wist ging ze dus gelijk over in draf terwijl ik haar alleen wat harder wilde laten stappen. Ook zo met de galop bij die van mij. Maar dat doe ik niet zovaak omdat ik eigenlijk alleen nog maar buiten rijd. Maar mn tempowisselingen gaan nu goed
En indd 2 weken erop trainen is vrijkort.
Storm schreef:Als ze het alleen onder het zadel doet, lijkt me het ook een balans probleem. Het is even lastig, maar blijf herhalen en oefenen zoals je nu bezig bent. Door het ruitergewicht is ze uit evenwicht en dat kost wat tijd.
Let er ook op dat haar zadel in orde is en dat jij stil en recht in het zadel zit. Ga jij wiebelen en scheefzitten, wordt het voor haar alleen maar moeilijker.

bromfiets schreef:Ik zou gewoon de galop blijven oefenen, maar dan korte stukjes en duidelijk maken met je hulp dat je aan wilt springen. Dus echt duidelijk je been naar achter leggen zodat ze het verschil gaat leren kennen tussen voorwaartse en galophulpen. En verder geduldig blijven
Of je iets fout doet kunnen we vanaf hier niet weten, daarvoor zou je een filmpje moeten plaatsen oid.
En idd zwaar gaan zitten, dus niet te veel naar voren hangen.

botervlieg2 schreef:IrisvdHeuvel schreef:Denk dat dit gewoon kwestie is dat ze je niet helemaal duidelijk begrijpt dat ze het linkt aan 'oh ik moet harder, dus in galop' op zn manier, denk dat je gewoon moet blijven oefenen en veel overgangen en tempo wisselingen maken ( niet overdreven veel aangezien het dier nog jong is ).
Ik heb pas een 4 jarige ingereden. Die snapte eerst niet wat draven was en eenmaal toen ze t wist ging ze dus gelijk over in draf terwijl ik haar alleen wat harder wilde laten stappen. Ook zo met de galop bij die van mij. Maar dat doe ik niet zovaak omdat ik eigenlijk alleen nog maar buiten rijd. Maar mn tempowisselingen gaan nu goed
En indd 2 weken erop trainen is vrijkort.
Klopt, ze snapt het verschil inderdaad niet. Hoewel ik altijd correct het bevel geef om aan te galopperen (ze had nog nooit gegaloppeerd, dit doet ze nu wel super). Het vervelende nu dus is, ik rijd erg veel overgangen in draf.. In de bochtjes bv rustig, een beetje sneller op de lengtes. Maar ik kan ze op geen manier doen versnellen zonder een galopsprong.
Moet ik gewoon op deze manier verder doen en gewoon elke keer terugnemen?
Moet ik galop blijven oefenen of dit even niet meer doen tot haar galopspongetjes eruit zijn?
Ze springt dus aan in galop door haar balans? Doe ik iets fout waardoor ze uit balans komt?
. Hoe laat je haar sneller draven aan te longeerlijn? Probeer die hulp ook toe te passen onder het rijden. En later te combineren met je beenhulpen.
Heb je trouwens ook les? misschien is dat ook een optie? Citaat:Zou zo ie zo geen galopoefeningen doen ( zijn misschien ook mensen die zeggen van wel ) Zou me eerst consentreren op de draf omdat die galopt die lukt wel.. dat merk je nu. Hoe laat je haar sneller draven aan te longeerlijn? Probeer die hulp ook toe te passen onder het rijden. En later te combineren met je beenhulpen.
Het paard denkt nu van ik moet harder dan doe ik dat, die galop is makkelijker dan zn tempowisseling in draf, dus kies ze voor de makkelijkste weg. Iig is het iets wat je wel goed kan trainen.
En er vooral niet boos om worden, paard denkt het goed te doen want weet niet beter. Beetje geduld en oefening baart kunst! Heel veel succes!
edit; en achterover zitten iets trotserHeb je trouwens ook les? misschien is dat ook een optie?
botervlieg2 schreef:Citaat:Zou zo ie zo geen galopoefeningen doen ( zijn misschien ook mensen die zeggen van wel ) Zou me eerst consentreren op de draf omdat die galopt die lukt wel.. dat merk je nu. Hoe laat je haar sneller draven aan te longeerlijn? Probeer die hulp ook toe te passen onder het rijden. En later te combineren met je beenhulpen.
Het paard denkt nu van ik moet harder dan doe ik dat, die galop is makkelijker dan zn tempowisseling in draf, dus kies ze voor de makkelijkste weg. Iig is het iets wat je wel goed kan trainen.
En er vooral niet boos om worden, paard denkt het goed te doen want weet niet beter. Beetje geduld en oefening baart kunst! Heel veel succes!
edit; en achterover zitten iets trotserHeb je trouwens ook les? misschien is dat ook een optie?
Ik laat haar volledig op stem lopen, 'draf' is haar aanzet naar draf en klikken met de tong doet haar vlotter lopen. Onder het zadel ziet ze dit eigenlijk gewoon ook als aanzet voor galop terwijl ik dit tijdens galop nooit doe..
Ik beloon haar erg hard als ze een beetje vlotter draaft, tegen het einde van de rit is dit ook echt wel wat maar de dag erna kan ik opnieuw beginnen.. Hopelijk is het dus na enkele weekjes trainen beter!
Citaat:Blijven volhouden en als ze aanspringt gewoon corrigeren met stem en ophouding en misschien als je wil versnellen is draven paar kleine ophoudingen maken ( opvangen ).
Had je les of niet? Want met les kunnen ze je helpen met dit probleem. Zo van achter een schermpje is het moeilijk want op het moment van ben je er niet bij..
Odini schreef:als ik het zo lees, lijkt het me ook een kwestie van gebrek aan balans en misschien ook een gebrek aan (spier) kracht. Beide train je niet in een week of twee, dus daar moet je echt nog wat langer mee aan de slag hoor.
Ik zou haar niet corrigeren als ze vooruit gaat, ook al is dit in galop. Jij vraagt in basis actie naar voren, en zij reageert hier goed op, weliswaar door iets te doen waar jij niet om vraagt, maar wel actie. Als je dat afstopt dat geef je tegenstrijdige signalen af naar je paard.
Eigenlijk wil je meer actie in draf, dus zou je moeten werken aan de controle van die draf, misschien moet je het niet zoeken in vooruit, maar in energie en energiek draven. Dus bijvoorbeeld door jouw draf eerst te verkleinen, dus juist langzamer zonder te sloffen, en zodra ze hierin op het bit gaat knabbelen en loskomt, kun je been geven en naar je hand toerijden. Als je het zo doet, jaag ja haar niet in de galop en controleer jeje draf meer zonder dat je haar buiten haar kunnen rijdt, waardoor ze gaat galopperen.
je zult zien dat je dit verschil tussen, terug en kleiner waarna je kan wegrijden naar je hand toe, steeds een beetje kunt uitbouwen waardoor je uiteindelijk vanuit iedere draf kunt wegrijden, zonder in galop te schieten. Helemaal niet galopperen zou ik niet aanraden, want in deze gang kun je nou net lekker die bilspieren en balans trainen, maar dan in galop wel dezelfde oefeningen, kleiner maken, totdat ze loslaat en dan toerijden.
succes!
ps, ik zou dit alles op de hoefslag doen, want op de volte maak je het weer meer complex