het paard meer naar de ontspanning toe gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

het paard meer naar de ontspanning toe gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 16:34

MIjn paard heeft met het rijden last van spanning
dit heeft het paard altijd al een beetje gehad dat is het karakter ook een deel van het paard.
Hij loopt erg boven in zijn houding met zijn hoofd
Ik wil hem meer over zijn rug laten lopen , alleen is dat niet egt makkelijk, als je van je zelf zo gespannen bent
Met longeren probeer ik hem ook goed over zijn rug te laten lopen op links gaat dat super goed, dan loopt hij van zich zelf lekker
over zijn rug heen op rechts heeft hij altijd veel spanning maar naar een tijdje loopt hij dan op rechts ook goed over zijn rug heen
Ik heb er nu even hulpteugel aan gedaan met het rijden ,en dat helpt wel goed, om zo met hem naar die ontspanning toe te rijden

Geryon

Re: het paard meer naar de ontspanning toe gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:08

Ik herken mijn manegepaard erg in jouw post. Het duurde lang voordat hij zich eenmaal 'overgaf'. Paarden die zo hoog lopen hebben vaak ook wat last van hun rug doordat ze die wegdrukken en als ze dan eenmaal wat meer beneden lopen, zoals met longeren, of met rijden, zullen ze het ook wel voelen. Ze kunnen dan ook wat bokkeriger worden omdat ze zich losser in hun lijf voelen.

Ik zou gewoon veel voltes, achtjes rijden, veel overgangen. Wat instellen naar rechts, instellen naar links. Het instellen vind ik zelf erg belangrijk, gewoon stelling. Als de stelling goed gaat, ga dan over naar het buigen. Dus maak hem gevoelig voor je binnen en buiten been en leer hem eromheen te buigen. Dan buigt hij in zijn hele lichaam en daar worden ze ook al losser van. Het inbuigen kan je dan uitbreiden en als hij zijn hoofd iets naar beneden wilt doen, sta dan ALTIJD toe. Werk met aaitjes over de manenkam, werkt bij mij erg goed altijd.

Bij paarden die vast zitten, maak ik me in eerste instantie niet erg veel zorgen om de achterhand die er niet mooi onder zit. Om hem van achter naar voor te rijden worden die paarden toch niet heel veel losser van. Maar ze moeten natuurlijk wel actief blijven. Ik vind dat zulke paarden eerst wat losser moeten worden, en de weg daarnaartoe heeft niet eens veel met nageeflijkheid te maken, dat komt later wel!

Wat voor hulpteugel heb je er nu aan?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 17:16

Geryon
Ik rij hem met een tiedeman teugel
Als ik op hem aan het rijden ben dan voelt het gewoon ,als ik hem niet uit die hoge houding kan rijden.
het halstrekken gaat dan wel heel goed dus , ik snap zelf ook niet helemaal waarom hij dan niet lager wil gaan lopen met zijn hoofd.
Mischien beetje raar om te zegen, maar die galop foto die in je profiel staat, zo loopt mijn paard ook. dan heb je een idee wat ik bedoel met een hoge hoofd houding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:20

Miss zelf wat meer in de techniek gaan duiken en vooral gene hulp teugels gaan gebruiken maar gaan leren voelen in je eigen handen , zit enz enz , dan pas kun je een paard naar ontspanning rijden.

De foto van het profiel waar je het over hebt loopt het paard ook niet ontspannen,
Dus leer voelen en durf te geven in je teugel en je zit te ontspannen

Is het zadel wel in orde?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:30

Het zadel is in orde.
Die hulpteugel laat ik er voorlopig wel aan zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:45

Heb je geen les ?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:39

Uhm, de pony in mijn profiel loopt wél ontspannen. Hij loopt daar gewoon mooi opgericht, is actief van achter en hartstikke ontspannen en los in zijn lijf. (mijn houding vertekend het beeld ook wel)
Je ziet me toch niet aan de teugels trekken? Nee, dat betekent dat hij dus uit zichzelf deze nageeflijkheid opzoekt en een hoge halshouding heeft door de actieve achterhand en mijn keus hem opgericht te rijden. Maar je kan inderdaad ook met zo'n hoge halshouding rijden omdat je paard zich vast zet in de bovenlijn, zijn rug weg drukt etc. Dat is dan weer iets héél anders.

Misschien kan je de tiedemanteugel beter vervangen door een martingaal. Een tiedeman 'dwingt' eigelijk best wel en daar kunnen paarden alleen maar meer gespannen van worden dan dat ze los gaan laten en durven te zakken, omdat de tiedeman ze toch wel gauw dwingt in een bepaalde houding te gaan lopen. Het paard moet echter jouw hand leren vertrouwen en jouw hand willen op zoeken. Dat zou ik ook niet willen als ik gedwongen word om in een bepaalde houding te gaan lopen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:22

Ik ga is kijken als de martingaal werkt bij mijn paard
dat hij dan nog meer ontspannen kan lopen met het rijden.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:47

midgie schreef:
Heb je geen les ?

Over 3 weken heb ik weer les, het werkte wel goed wat je tegen mij zij :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:35

Hier een slotje.