'noodrem'op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:04

Veel mensen gebruiken een hulpteugel als noodrem als ze gaan buitenrijden, met heel veel redenen.

Heb jij een noodrem- hulpmiddel, welke en waarom die?
Voor de duidelijkheid: ik weet ook wel dat het veel beter is zonder hulpteugel, maar ik zoek dus juistdie mensen die er wel een gebruiken en daar ook iets zinnigs oven kunnen zeggen.

Sjors

Re: 'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:05

Nee ik hem geen 'noodrem', die heb je niet op je paard, als die gaat dan gaat die ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:06

Mijn noodrem is mijn handrem, bit dus. Verder zoveel mogelijk op zit. Handrem moet wel goed bevestigd zijn en dus geen trekken of zagen in de mond. Gewoon duidelijk druk en daarop reageren, klaar. Zo niet, boom! :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:07

Beste noodrem ben je altijd nog zelf ;-) De gemiddelde hulpteugel trek je het paard mee rond waardoor die juist sterk is. Ik stuur Flower tegen een boom mocht ik echt even niets te vertellen hebben, sturen en hoofd omhoog brengt haar uit evenwicht en dan verliest ze de strijd vanzelf.

Nu is Flower vrij braaf dus een echte noodrem is het niet, maar in Frankrijk had ik een nogal stout hengstje die het heel vaak op een rennen zetten (richting huis) en bij hem hielp het ook door 1 teugel met 2 handen vast te houden en dan zijn hoofd tegen het zadel :P Dan werd het vanzelf een rondje en dan stopte die vanzelf en na 6x snapte die het idee en stopte die ook maar op normale hulpen omdat ie wist dat ie het toch niet won.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:08

wij hebben een paard, en die heeft n behoorlijk scherp bit in, word alleen buiten mee gereden, en ze kan er niet tegen als je in dr mond zit, dus alles is met een los teugeltje te rijden, maar mocht je de noodrem moeten gebruiken is die dus zeker wel aanwezig, verder word alles op zit gereden :)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:08

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:09

Noodrem is "prrrrrrrrrt" en hij staat stokstijf stil.
Maakt niet uit in welke gang.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:11

Het gaat me puur om: je paard scheurt keihard op een drukke weg af, wat nu?

Ha ha, prrrrrt gaat dan niet helpen. .......

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:12

Mijn noodrem is idd een boom! Als het paard er echt keihard vandoor spurt, dan je best doen om te blijven zitten en dan maar heel grof aan 1 teugel hangen. Omtrekken of tegen een boom zetten is het sleutelwoord voor mij!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:13

jamiroquai schreef:

:j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:14

njiloj: da's een hele goeie en vriendelijke, die ga ik eens rusig doorlezen en oefenen. Bedankt!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:16

Tegen een boom heeft hier dus echt geen zin, die gaat er dan wel zo langs dat ik wss tegen die boom hang :D
Omtrekken doe ik als paardlief denkt een sprint te willen trekken, helpt toch het beste.
Als ik met meerdere ga heb ik een slof eraan zitten, maar da's ook meer voor mijn eigen vertrouwen, hoef die eigs nooit te gebruiken, dus dan doet het ook geen kwaad.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:20

jamiroquai schreef:

juist... prrrrrrrrt...
paard is ook voor de kar beleerd
en met prrrrrrrt staat ie stil

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:21

Als paard in blinde paniek ervandoor gaat moet je wel erg hard prrrrt roepen :')

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:22

mylene32 schreef:
jamiroquai schreef:

juist... prrrrrrrrt...
paard is ook voor de kar beleerd
en met prrrrrrrt staat ie stil

geloof ons nou maar, als een paard gaat dan is hij/zij niet met 'prrrrrtt' terug genomen ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:23

Alleen buiten een pessoa bit, dan rij ik toch relax met losse teugel. We komen vaak op stukken met druk verkeer. Ik voel mij zelf daar prettiger bij, of het werkt weet ik niet heb het nog nooit hoeven te gebruiken :D .

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:28

@sjors: is het jouw paard of het mijne???

prrrrt is genoeg

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:29

mylene32 schreef:
@sjors: is het jouw paard of het mijne???

prrrrt is genoeg

oke baas

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:55

jonge paarden rijd ik altijd met een slofteugel wanneer ik buiten rijd. Indien het paard dan schrikt of er vandoor wil kan hij zijn hoofd niet in de lucht gooien waardoor je er niks meer mee kunt.
Ik gebruik de slofteugel dus niet om het paard aan de teugel rijden. Alleen in noodgevallen kun je de teugel strak aantrekken.
Succes met je buitenrit!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:59

Maar zou een Thiedeman dan niet hetzelfde werken als een slof in dat geval?

Ik he het trouwens nog nooit meegemaakt op buitenrit, maar ik heb soms wel het gevoel dat ik even de controle verlies. Ook al issie superbraaf!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:05

Een thiedeman vind ik een stuk lastiger dan een slof teugel, ik rij graag aan een 'losse' teugel en dan zie je de thiedeman nog weleens het contact overnemen. Ik gebruik dus eigenlijk altijd een slofje als ik met jonge dieren naar buiten ga. Doe er dan wel een martingaal bij om, de slof loopt dan over de vork heen. Zo kun je de teugel op lengte houden zonder risico dat ze er bij een maffe actie met de benen in komen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:09

Thiedeman hou ik ook niet van... wil zelf bepalen hoe los/vast ik 'm wil.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:11

Sjors493 schreef:
geloof ons nou maar, als een paard gaat dan is hij/zij niet met 'prrrrrtt' terug genomen ;)

Dat is een kwestie van aanleren, net zoals die one-rein-stop.
Als je het in ontspanning aanleert werkt dat vele malen beter dan geruk, getrek of een hulpteugel, tegen een boom aan zetten of aan één teugel hangen is al helemaal suicidaal.

jamiroquai schreef:
Maar zou een Thiedeman dan niet hetzelfde werken als een slof in dat geval?

Thiedemann werkt heel anders, die zit vast op een bepaald punt. Je paard gooit het hoofd omhoog, jij trekt je teugel aan waardoor de thiedemann op spanning komt en stopt dan. Paard kan er dan juist op gaan hangen en zeker een paard in paniek zal dat ook gaan doen. Imo ben je met een thiedemann verder van huis dan met een enkele teugel.
Een slof kun je volledig loslaten zolang er niets gebeurd, pas wanneer het nodig is trek je hem aan en dan niet tot een normaal punt maar je kunt hem ook doortrekken tot je paard met de neus op de knieën zit indien nodig. Voel je dat je paard erop gaat hangen (nog een nadeel van de thiedemann; je voelt hem niet) dan laat je hem los en herhaal je het.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 30-09-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:14

Ik heb er een hele goeie HOOOOOOHoo op zitten. En als een vriendin van me dat op mijn toon nadoet staat het paard ook stil en zit ik ineens helemaal voorin mijn zadel. :+ Rotgeintje }:0

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:17

Anne_GTI schreef:
Ik heb er een hele goeie HOOOOOOHoo op zitten. En als een vriendin van me dat op mijn toon nadoet staat het paard ook stil en zit ik ineens helemaal voorin mijn zadel. :+ Rotgeintje }:0

_O-