basis fout in mijn rijden, en nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

basis fout in mijn rijden, en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 10:54

Hallo bokkers,
Ik heb twee mensen van wie ik les krijg, juf a en juf b. Ik heb een probleem in mijn basis van het rijden van een appuyement en travers. Luister en huiver.
Als ik een appuyement rijdt naar rechts, doe ik mijn rechterhand omhoog en tegen dehals aan voor de stelling, ga naar links hangen en appyeer naar rechts. (knap paard he als ik naar links hang dat hij naar rechts appyeert,).
Het probleem is natuurlijk het gewicht op de verkeerde kant, daar zijn juf a en b het over eens. Nu zegt juf a, die hand omhoog en tegen de hals aan, mijn rechterhand dus in een appyement naar rechts is goed, terwijl juf b zegt, met appyeren naar rechts moet je rechterhand VAN DE HALS AF en de linkerteugel geef je kneepjes op, en stuurt hem dus zo naar rechts. Juf b zegt dat je zo een "valse knik" maakt in zijn hals en hem een 'truckje" leert.
En nu, mag ik jullie mening vragen over dit probleem. Juf B beweert dat je op de juiste manier je paard moet gymnasticeren en niet truukjes moet leren...
Ook met travers op rechts rijd ik dus met mijn rechterhand tegen de hals en die hand omhoog om de stelling te krijgen op rechts....zou dus ook volgens juf b rechterhand naar binnen moeten en linkerhand tegen de hals aan........Hoop op jullie opbouwende kritiek...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:14

Welke juf is welke :+ ? (aangezien ik weet bij wie je lest :D )

Inderdaad knap van Vegass dat 'ie als het ware onder je gewicht uitloopt ipv eronder probeert te blijven, maar hij is dan ook een heel braaf schimpie.
Wat betreft je handen, zou ik gaan voor bij appyement naar rechts hand van de hals, maar dat is maar een fractie... Niet eens zichtbaar denk ik..
Aangezien hij zou moeten buigen om je rechterbeen en voor je linker been opzij zou moeten gaan.
Begrenzen doe je dan met je linker teugel.
Mijn beperkte persoonlijke ervaring is, dat als je dan je rechterteugel meer aan zou nemen, de schouder er als het ware wordt uitgedrukt naar links.
Danwel zijn achterhand in verhouding meer voor zal gaan.

Maar hoe dat werkt als je met je gewicht naar links hangt heb ik nog nooit geprobeerd.
Dan kan ik me weer voorstellen dat je wel die rechterhand nodig hebt, omdat hij niet voldoende buigt om je rechterbeen.

Travers rijdt ik eigenlijk hetzelfde als een appyement, neem denk ik net de schouder met mijn buitenhand dan iets minder mee dan in appyement denk ik.
(He, ! denk ik, want is ahum al weer meer dan jaar geleden dat ik zoiets gereden heb.)
Weet wel zeker dat ik travers paard op mijn buitenteugel wil hebben niet op binnen, moet buigen om mijn binnen been.
(Toobs is nu aan het travers leren en pakt graag zelf over op binnenteugel, waarbij ik dan moet opletten die niet vast te pakken.)

(ga het vanmiddag even uitproberen, heb les van meneer c 8-) :D )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:16

Ik ga met juf b mee, precies om de redenen die je noemt.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:28

Wat de teugelvoering betreft ben ik het eens met juf a. Maar ik mis een heleboel andere hulpen, maar misschien zijn die niet aan de orde, dat kan natuurlijk ook ;) Maar omdat Juf b het heeft over een "valse knik" lijkt het erop dat de aandacht teveel aan de voorkant van het paard zit. je hebt inderdaad een heel braaf paard, als hij naar rechts gaat terwijl jij naar links hangt. Ik vraag me daardoor af of er voldoende lengtebuiging in je oefeningen is.

Hieronder de hulpen voor de travers zoals ik ze gebruik. Een appuyement is een travers op een diagonaal dus aan de hulpengeving verandert er niet zoveel.

De binnenteugel is tegen de hals en de buitentuigel iets van de hals en houden de schouders op de hoefslag. Verder onderhoudt de binnenteugel de stelling door de hand iets hoger te houden
Het buitenbeen van de ruiter ligt achter de singel en drijft op het moment dat het buitenachterbeen in de lucht is om dit achterbeen onder het zwaartepunt te brengen.
Het binnenbeen ligt op de singel en onderhoudt de lengtebuiging.
De buitenteugel bepaalt de mate van buiging.
Buitenbeen en binnenteugel werken samen.
Schouders ruiter gelijk aan schouder paard en heupen ruiter gelijk aan heupen paard.
De ruiter belast zijn binnenzitbeenknobbel om het paard te helpen zijwaarts te gaan. (Het paard wil graag onder het zwaartepunt van de ruiter stappen).

Over het gymnasticeren ben ik het weer eens met juf b :D

anneliesdj

Re: basis fout in mijn rijden, en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:36

Waarom doe jij je binnenhand tegen de hals? Doe je dat altijd als je stelling vraagt?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:52

Ik kan je niet helpen met je appuyementen / travers. Maar ik wil wel iets vragen over het gewicht bij appuyeren (of welke zijgang dan ook). Ik rij nog niet op het niveau van appymenten, maar hou me sinds kort wel bezig met de beginselen van zijgangen, ik volg ook veel houding en zitles. Mijn zitinstructrices zegt, je gaat de andere kant op als waar je je gewicht verplaats. In die context is het juist goed dat je op links zit terwijl je naar rechts wilt. Ga maar eens op een bal zitten en verplaats al je gewicht naar links.. welke kant rolt de bal op? Naar rechts. Ik begrijp dus eigenlijk niet zo goed waarom je gewichtsverplaatsing verkeerd is?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:56

Mellis86 schreef:
Ik kan je niet helpen met je appuyementen / travers. Maar ik wil wel iets vragen over het gewicht bij appuyeren (of welke zijgang dan ook). Ik rij nog niet op het niveau van appymenten, maar hou me sinds kort wel bezig met de beginselen van zijgangen, ik volg ook veel houding en zitles. Mijn zitinstructrices zegt, je gaat de andere kant op als waar je je gewicht verplaats. In die context is het juist goed dat je op links zit terwijl je naar rechts wilt. Ga maar eens op een bal zitten en verplaats al je gewicht naar links.. welke kant rolt de bal op? Naar rechts. Ik begrijp dus eigenlijk niet zo goed waarom je gewichtsverplaatsing verkeerd is?

Omdat een bal geen paard is...je brengt je paard uit balans door tegen te gaan hangen (de bal ook, maar die zit daar niet mee aangezien die er niets van voelt) Een paard zal altijd onder je willen blijven lopen. Stel je voor dat je een kind op je rug hebt dat naar links gaat hangen, dan ga je zelf automatisch ook naar links om dat te corrigeren.
Daar komt nog bij dat het paard moet buigen om je binnenbeen en dat makkelijker en logischer is als je binnenbeen lang blijft en je ietwat op je binnenzitbeenknobbel steunt.

Ik ben het er ook mee eens dat je hand van de hals af moet, het paard moet namelijk wel de ruimte krijgen om te buigen. Met de hand/teugel tegen de hals duw je in principe de hals juist naar buiten, je begrenst dan in plaats van dat je stelling vraagt. Hand omhoog zetten is inderdaad een trucje om het paard los te leren laten in nek en kaak, echter als je dit nog moet gebruiken als je gaat appuyeren zit er imo iets niet goed. Je paard moet om netjes en correct te leren appuyeren al keurig om je been gebogen blijven met je binnenhand iets van de hals af.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:59

Rechterhand van de hals, dat is de correcte ''hulp''.
Voor de rest ga ik ook mee met juf B.
Hand tegen de hals om stelling te vragen is inderdaad een trucje, zeker niet de correcte hulp.
Je kan namelijk met dat ''trucje'' ook zijn schouder blokkeren, binnenachterbeen etc.

Kwa gewicht moet je altijd mee gaan naar de kant waar je heen rijd of heen wilt rijden.
Anders breng je je paard uit balans.

Een bal is geen zelf bewegend iets.
Als je op je motor of scooter een bocht om gaat moet je ook niet tegen gaan hangen, dan ga je op je bakkes :D
Een paard moet om je binnen been heen gaan buigen en zijn (buiten) rugspieren dus langer maken.
Beetje oneerlijk als jij dan op die spier gaat ''zitten''.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:11

ja duidelijk uitgelegd, bedankt. Ik ga het eens terugleggen aan mijn instructrices. Wellicht heb ik het verkeerd begrepen (sorry TS dat ik even je topic voor de vraag heb gebruikt). succes met je appuyementen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:23

stuur me even je mail adres, ik heb een mooi artikel van o.a. appuyement en daar staat alles heel fijn in omschreven

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:36

ik moet ook nog ff uitleggen, dat ik een heel snel sensibel paard heb. In het begin kon ik mijn been er niet tegen aan leggen, want dan was het een racemonster. Daarom heb ik ook vaak met mijn been eraf gereden, in ieder geval het een beetje vermeden.
Nu in het Z krijg ik dat nu een beetje voor mijn kiezen. Dus de meningen dat ik teveel met de voorkant bezig ben is inderdaad zo. Stelling moet vanuit je binnenbeen komen, ik heb de (verkeerde) neiging om dit met mijn handen te willen afdwingen.....Scherp gereageert van jullie. Jullie letten heel goed op.. hi hi

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:40

Ik ga mee met juf b.
Bij stelling, in wat voor oefening dan ook, altijd binnenhand van de hals, buitenteugel tegen de hals om die schouder te begrenzen.
Bij verder komen in de africhting kunnen de hulpen kleiner worden waardoor een (halve) ophouding voldoende is om de hulpen te geven of zelfs alleen het veranderen van je houding.

@MoniqueB ik heb altijd geleerd om met je binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, ook in zijgangen. Als je binnenteugel tegen de hals houdt dan blokkeer toch juist het binnenachterbeen? En als je de buitenteugel van de hals af doet geef je het paard alle ruimte om over die schouder weg te lopen, of zie ik dat nou verkeerd?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:42

Esther schreef:
Ik ga mee met juf b.
Bij stelling, in wat voor oefening dan ook, altijd binnenhand van de hals, buitenteugel tegen de hals om die schouder te begrenzen.
Bij verder komen in de africhting kunnen de hulpen kleiner worden waardoor een (halve) ophouding voldoende is om de hulpen te geven of zelfs alleen het veranderen van je houding.

@MoniqueB ik heb altijd geleerd om met je binnenbeen naar de buitenteugel te rijden, ook in zijgangen. Als je binnenteugel tegen de hals houdt dan blokkeer toch juist het binnenachterbeen? En als je de buitenteugel van de hals af doet geef je het paard alle ruimte om over die schouder weg te lopen, of zie ik dat nou verkeerd?

Volledig correct

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:22

esther miniboots, bedankt voor jullie bevestiging van hetgeen ik eigenlijk in mijn hart en hersenen al wist. Jeetje mina maar wel moeilijk om zoiets af te leren, maar ja heb ik wat te doen de komende tijd. Miniboots, wat heb je een gaaf paard, en Esther .....met jou wil ik wel woningruil doen. Hi hi

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:32

Bedankt!
Belangrijkste is dat je het nu weet, dan begin je al goed.
Veel succes de komede tijd, het is inderdaad moeilijk om een gewoonte af te leren.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:53

Esther schreef:

Hier heb je gelijk in als je het hebt over "versale hulpen" zoals bij schoudervoor en schouderbinnenwaarts (binnenbeen - buitenteugel) Bij de travers en renvers gebruik je "traversale hulpen" (buitenbeen - binnenteugel)

Ik denk dat je het binnenachterbeen pas blokkeert als je met de binnenteugel naar achteren werkt, niet als je je hand iets opzij beweegt. Misschien had ik beter kunnen vermelden dat het om een "indirecte teugelvoering ging", ik begeleid de schouders tussen beide teugels.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:57

MoniqueB schreef:
Esther schreef:

Hier heb je gelijk in als je het hebt over "versale hulpen" zoals bij schoudervoor en schouderbinnenwaarts (binnenbeen - buitenteugel) Bij de travers en renvers gebruik je "traversale hulpen" (buitenbeen - binnenteugel)

Ik denk dat je het binnenachterbeen pas blokkeert als je met de binnenteugel naar achteren werkt, niet als je je hand iets opzij beweegt. Misschien had ik beter kunnen vermelden dat het om een "indirecte teugelvoering ging", ik begeleid de schouders tussen beide teugels.

Ik ging er van uit dat als je je hand tegen de hals legt, dat de hand altijd iets terugwerkt daarin en dan blokkeer je zowel de schouder als het binnenachterbeen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:57

`Ik zou overgaan op 1 instructrice... dit lijkt me heel verwarrend!
Maar... Hand van de hals klink in mijn oren beter dan tegen of over de hals.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:12

VEGASS schreef:
esther miniboots, bedankt voor jullie bevestiging van hetgeen ik eigenlijk in mijn hart en hersenen al wist. Jeetje mina maar wel moeilijk om zoiets af te leren, maar ja heb ik wat te doen de komende tijd. Miniboots, wat heb je een gaaf paard, en Esther .....met jou wil ik wel woningruil doen. Hi hi

Haha, de foto's in mijn profiel zijn van de stal waar ik toen stond. :+ Ik woon 'gewoon' in een rijtjeshuis in een dorp. ;)

En ook in travers en renvers rijd ik nog met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel, je blijft de buiging vragen om je binnenbeen.
Met m'n lichaam/gewichtshulpen geef ik verder aan welke oefening ik verwacht van mijn paard.