15-jarig paard verkeersmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

15-jarig paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:56

hey bokkers.
ik heb een heel brave kwpn ruin van 15 jaar.
maar doordat hij eerst een topdresuurpaard was dat echt wedstrijdgericht gelopen heeft, is hij nooit verkeersmak gemaakt.
ik ben welal eens met hem het veld in geweest, daar zijn geen problemen, maar naast het straat (zo een 50 m) moet mijn nokel en neef, echt heel veel moeiten doen om hem vast te houden.
op zich niet zo een groot probleem want het lukte zo wel, maar sins enkele maanden heeft een vriendin van me ook een paard en wij zouden graag samen naar de ardennen gaan om te rijden.
nu is mijn vraag, kan je een 15jarig paard nog verkeersmak maken of is hij hier te oud voor?

piezze

Re: 15-jarig paard verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:00

Lijkt mij wel, waarom niet? Zou eerst kijken hoe die reageert op 1 auto en dan langzaamaan uitbouwen. En vooral een verkeersmak paard erbij en een sterk iemand om hem vast te houden, mocht het mis gaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:08

piezze schreef:
Lijkt mij wel, waarom niet? Zou eerst kijken hoe die reageert op 1 auto en dan langzaamaan uitbouwen. En vooral een verkeersmak paard erbij en een sterk iemand om hem vast te houden, mocht het mis gaan.

bij rustig rijdende auto's is er eigelijk geen probleem, maar het is nogal een drukke weg waar we lags moeten. en de meeste autos vertragen wel als ze een paard zien, maar er zijn dan vervelende mensen die beginnen te toeteren en het is dan dat het moeilijk word.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:26

Ja een analfabeet die leert lezen begint ook niet met de boeken van Harry Mulisch. Je zal echt eerst klein moeten beginnen, eerst rustige weggetjes uitzoeken. Kan je niet eerst goed rijden in de bak en daarna met de trailer op weg en op een rustige straat beginnen? Liefst wel samen met een ander en jij moet alle vertrouwen in de goede afloop uitstralen want als je het zelf al niet vertrouwd, hoe moet je paard het dan doen?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:06

Begin in een rustige situatie, liefst eentje die je zelf onder controle hebt (privé-terrein waar je iemand die je kent laat rondrijden met de auto) en dat bouw je stapje per stapje verder uit. Neem altijd een bomproof paard mee, dat doet vaak al heel erg veel. En de eerste keren dat je echt in drukkere stukken komt, hang je'm gewoon eventjes aan een lijn zodat je vanop de grond wat extra begeleiding hebt. Nooit te oud om te leren!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 18:19

bedankt voor de tips, maar ik heb geen trailer voor handen. als we ene nodig hebben huren we der altijd eentje.
en een bomproof paard is ook moeilijk want het paard van men vriendin is een echte stressbom, mijne is normaal de rustige. totdat de auto's gaan toeteren, dat is eigelijk het enige probleem.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:56

olafgek schreef:
bedankt voor de tips, maar ik heb geen trailer voor handen. als we ene nodig hebben huren we der altijd eentje.
en een bomproof paard is ook moeilijk want het paard van men vriendin is een echte stressbom, mijne is normaal de rustige. totdat de auto's gaan toeteren, dat is eigelijk het enige probleem.

Creatief zijn hé :). Plaats hier desnoods een oproepje op bokt... gegarandeerd dat er tussen de honderden leden zeker een aantal bij jou in de buurt wonen en een bomproof paard hebben waarmee ze eens willen langstkomen. Trailerprobleem is moeilijker, maar dan oefen je voorlopig toch gewoon in de wei (of op het terrein van je stalling?). Laat iemand met de auto tot daar komen en oefen met het toeteren. Later kan je gewoon eens een trailer huren :). Worth the money als je je paard echt graag verkeersmak wil krijgen...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:58

Momenteel hier bezig met een 14 jarige merrie,doodsbang voor groot verkeer.
Het kost veel tijd,geduld en energie maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:03

ik zal het proberen. van men auders mag ik hun auto niet gebruiken, maar een vriendin kan mijn paard vasthouden en dan kan ik wel met de traktor rijden, dus ik oefenen dit weekend.