Hoe rijden jullie je paard los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tirsadionn

Hoe rijden jullie je paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 06:39

Nou, de titel zegt het al. Hoe rijden jullie je paard los?

Ik zelf ben van het lange instappen, tussen de 10 minuten en de 15 minuten ben ik zeker bezig. Daarna ga ik een paar rondjes draven met lange teugel, en neem de teugels langzaam op in de draf. Dat ga ik nog heel rustig wat figuren rijden in stap, maar hou der ondertussen al wel goed voorwaarts. in totaal duurt dit denk ik 25 minuten, en dan, wanneer ze al een beetje begint te blazen of warm word, kan het rijden beginnen :D

wille

Re: Hoe rijden jullie je paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:45

Ik doe dat gemiddeld wel korter (15-20 min)maar hangt wel van de dag af (hoe ze voelt) ik heb nu een hele koele die ik wat aan het werk moet zetten, de vorige die ik reed was heel bloederig, met haar deed ik ook langer over het losrijden om zo meer tot ontspanning te komen

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:21

Ik zadel mijn paard op en rij een stuk langs de weg naar de buren waar we in de bak mogen rijden.
Dan stap ik daar nog een paar rondjes en pak hem dan rustig op
( mijn paarden zijn altijd in beweging omdat ze altijd buiten zijn )
Maar mijn 3 jarige 25 min losrijden is iets teveel dan is ze kapot..
Dus zodra ze warm is gaan we aan het werk. Ik rij gemiddeld 20 a 30 minuten op haar per keer.
en uitstappen weer lekker langs de weg

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:29

ik kijk altijd naar hoe mijn pony die dag is.

als hij een wat slechtere dag heeft of een beetje stijfheid van een zwaardere training ervoor. dan doe ik een lange rustige warming up. en erna ook een lange cooling down.

ik heb ook keren dat hij lekker voorwaarts is en goed oplet. dan ga ik er niet mee voorwaarts neerwaarts rijden, want daar word hij bij mij vervelend van.
dus dan doe ik 5 minuten lange teugel los stappen, en dan gelijk gaan rijden.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 06:56

Ik rijd hem eerst altijd een paar rondjes aan de lange teugel daarna vraag ik hem lang laag rond te lopen. Dat doe ik dan in stap draf en later nog galop. Dan na denk ik 20 minuten pak ik hem op en begint hij echt te werken. Soms doe ik alleen een half uurtje loswerken en dan stap ik weer af. Het is maar net hoe fijn hij aanvoelt :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 06:59

in stap linksom en rechtsom beide kanten inbuigen.
In draf het zelfde....en dan in galop het zelfde.
Lekker laag met een correcte halshouding.
Pas daarna vind ik ze los genoeg om meer te gaan vragen

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:04

Ligt eraan hoe ze is. Als ze nog erg los is van de dag ervoor dan doe ik het wat korter. Maar anders stap ik 5 minuutjes met een ietswat lange teugel, niet helemaal los. Draven hetzelfde. Buiging vragen in stap en draf. En dan naar stap en de teugels op pakken, figuren rijden. Dan draven figuren rijden. Dan is ze meestal wel los. Galop doe ik niet, dat vind ze nog heel erg moeilijk zonder ondersteuning.

nyntje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:50

Ik denk dat dat per paard verschilt. Ik stapte ongeveer 10 minuten los maar sinds twee weken doe ik 2 minuten ongeveer en ga dan rusig draven zonder te veel te vragen en dan pak ik hem langzaam op. Hij reageerd er super op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:58

Ik doe eerst een paar rondjes linksom en rechtsom stappen met een losse teugel.
Vervolgens ga ik even losgalopperen (rechtuit en grote voltes) met een lange teugel, waarna hij vanzelf in mijn hand zakt.
Dan ga ik weer stappen en doe ik inbuigen links en rechts en pak ik wat schouderbinnenwaarts mee.
Als hij daar los is, gaan we aan het 'werk' ;)

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:23

Het is verschillend per paard. Het hangt er ook van af of ze in de wei staan; dan hebben ze de hele dag kunnen bewegen. Meestal stap ik zo'n 5 minuten li-hand en re-hand, het losrijden begint daarna pas echt in draf. Lekker de spieren losrijden, zo'n 10 minuten, en dan even de hals strekken. Da's dus een kwartiertje warming-up.

@iedereen; vergeet ook de cool-down niet na het rijden; ontspannen drafje, lekker lang maken en daarna uitstappen.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:22

Ik probeer altijd lekker relaxt te beginnen, maar dat wil niet altijd. Dan moet ik haar eerst wat aan het werk zetten. De cooling down gaat vaak weer super, lekker hals laten strekken en briezen ...

Doeksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:24

Ik begin en eindig met een minuut of 10 stappen. Maar wel meteen netjes over de rug, hij moet toch meteen het ruitergewicht meedragen dus wil ik dat hij zijn lange rugspier meteen gebruikt. Een aantal buigingsoefeningen, wijken en daarna wat figuren rijden in stap. 10 minuten inrijden betekent voor mij dus zeker niet 10 minuten lanterfanten aan de losse teugel!

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:06

Ik begin altijd met een langere teugel, lekker laag door de hals, linksom rechtsom en dan aandraven. bij mijn paard merk je vanzelf wanneer je de teugel wat op kan nemen. wanneer we de galop gehad hebben is hij in de aanleuning die ik nodig heb om met het echte werk te beginnen.
als hij een paar dagen niet gelopen heeft duurt het losrijden 30 minuutjes. als hij de dag ervoor heeft gelopen is ie in een kwartiertje al los. dus ligt er maar net aan hoe soepel die is :D

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:05

8-tjes rijden in draf wil erg helpen..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:13

Vanaf het moment dat ik opstap neem ik mijn teugels in contact, de eerste paar rondjes gewoon een losse verbinding. Daarna neem ik meer contact en rijd ik haar laag, diep en rond in stap,draf en galop. Veel stelling en buiging pakken, voltes draaien, van hand veranderen, pasje voor het been opzij zetten, en veel schakelen. Dus echt los maken en voor het been maken.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:15

Ik moet eerst een stukje naar de bak rijden, daar pak ik haar op en stap een paar rondjes, dan ga ik draven, voltes maken, buigen galopje en dan is ze los. ;)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:19

als ik opgestapt ben, lekker stappen, linksom en rechtsom, lekker figuren rijden, met een langere teugel, maar wel dat ik contact heb.
Duurt denk ik zo'n 10-15 minuten!
dan lekker met dezelfde teugel aandraven, ook weer veel figuren,buigen,stelling vragen en van lieverlee de teugels op maat pakken en lekker laag rijden.
Alsze echt los is, rijd ik haar door en pak haar wat hoger in de dressuur houding zeg maar....

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:31

Hangt natuurlijk af van paard tot paard hé. Maar over het algemeen stap ik redelijk lang in, maar na 5 minuutjes aan de lange teugel, begin in cirkeltjes en slangenvoltes te stappen zodat hij echt los wordt. Dan in draf het zelfde. Tot hij helemaal los is en dan begin ik te werken :)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:43

10 minuten stappen is volgens de dierenarts de tijd die het lichaam van een paard nodig heeft om alle onderdelen van het lichaam te verwarmen zonder schade aan te richten. Mijn losrijden is dus 10 minuten stappen, met contactteugel. Daarna 15 minuutjes losdraven/galopperen. Weer stappen en dan pas oppakken. Tegenwoordig heb ik echt wel 45-60 minuten nodig om mijn paard goed te trainen (7 jaar Z1 dressuur) Het zal anders zijn als het paard jong is en kort onder het zadel...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:57

Rondje linksom lange teugel, rondje rechtsom, zodat hij alles even kan zien.
Dan pak ik hem op, schuif ik hem een stukje uit en ga ik inbuigen linksom en rechtsom, rechtsom linkerstelling vragen en linksom rechterstellingm, meestal is dit 5 min oid.
Daarna pak ik hem wat verder op, draaf ik aan, laat hem 5 min. lang laag lopen linksom, en 5 min. lang laag rechtsom.
Dan pak ik hem op en ga ik overgangen etc. rijden :)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:32

stappen. (voorwaart/neerwaart beweging)
draven. (voorwaarts/neerwaarts beweging)
stappen, wat figuurtjes rijden. (teugels wat oppakken)
draven, figuurtjes rijden.
en daarna ga ik wat actiever trainen. meestal zit er niet altijd een tijd aavast hoelang ik iets doen. Ik voel namelijk wel aan wanneer we los genoeg zijn voor de volgende losrij oefening hihi. ;P

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:35

Ik rij heel veel figuren aan de iets langere teugel.
Heel langzaam neem ik de teugels dan op.
Meestal sla ik de draf over en ga gelijk over op de galop.
Dan ontspant mijn paard sneller als in draf. Na de galop ga ik lekker in draf aan de gang.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:43

ik rij mijn paard een half uur los in stap, draf en galop met een langere teugel maar wel laag en rond en veel stelling. Daarna 10 minuten figuren en oefeningen in stap en hierna weer oppakken in draf met iets kortere teugel. Aan oprichting zijn we nog niet toe, dus eigenlijk is de hele training loswerken.