Onmogelijke linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Onmogelijke linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:49

hoihoi,
ik heb hier ooit een topic over geplaats, maar dat kan ik niet meer terug vinden en is niet meer zo uptodate en alles, dus ik hoop dat het goed is als ik het weer een keer vraag? (anders mogen jullie het natuurlijk verwijderen ;))

Ik zit met een probleem, de rechtergalop.
ik heb een 6 jarige ruin, die pas sinds 1,5 jaar echt aan het werk is (daarvoor alleen rondgehobbeld omdat hij er nog niet klaar voor was, ik vrees dat hier foutjes naar binnen zijn geslopen)

In de linker galop trekt hij zijn hoofd helemaal omhoog en naar buiten, en omdat hij dan zijn rug zo hol maakt is het ook niet uit te zitten. En eigenlijk werkt helemaal niets, want je kunt verder niets om hem te corrigeren (ik ben vooral bezig met blijven zitten).
Op de andere hand heeft hij een heerlijke galop, lekker bergop (moeilijk omdat hij een beetje overbouwd is), fijn nageeflijk en hij reageert goed op mijn benen, de rechter galop is echt geen probleem.

Linksom draven is wat lastiger dan rechtsom draven, het duurt wat langer voordat hij goed loskomt, maar hij is uiteindelijk wel goed los, en dan gaat ook dat allemaal heel fijn.

dan leek mij gewoon het probleem dat linksom zijn lastige kant is... maar... bij het longeren loopt hij liever linksom dan rechtsom, terwijl mij lijkt dat voor hem rechtsom dan prettiger is.

Herkent iemand dit? en weet iemand wat ik hier aan kan doen?
vorige keer werd mij verteld dat ik zijn buikspieren meer moest trainen, dat hij niet goed rechtgericht was. Maar als dat zo is vind ik het zo vreemd dat hij voor de rest wel alles kan linksom ( ook wijken, schouderbinnenwaarts)

Sunnygirl

Re: Onmogelijke linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:54

wij hadden dat probleem op mijn vorige manege ook.
en daaar zijn ze met dat paard veel buiten gaan rijden, waar hij helemaal vrij kan galopperen.
dat hielp bij dat paardje wel want hij leerde toen meer ontspannen.
ik weet niet of je met hem buiten rijdt? of dat je hier iets aan hebt hahaha.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:56

Misschien zijn rug eens laten checken :)
Kan maar zo dat hij wat blokkades heeft zitten waardoor hij het gewoon niet kan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:06

youngster schreef:
Misschien zijn rug eens laten checken :)
Kan maar zo dat hij wat blokkades heeft zitten waardoor hij het gewoon niet kan.

maar dan zou dat toch ook bij andere activiteiten moeten zijn? want voor de rest gaat het dus allemaal wel prima, al denk ik wel dat het een keer een goeie is om zijn rug te laten checken..

@sunnygirl,
op het moment heb ik deze mogelijk nog niet (moet eerst langs een hele drukke weg), maar over een aantal weken verhuizen we naar een beter plekje waar dat wel mogelijk is, de bossen in is het eerste wat ik dan ga doen :D

Sunnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:12

oh nou ik hoop dat je er wat aan hebt!
bij het paardje bij ons hielp het echt heel goed. omdat hij de ruimte had om zijn rug goed te strekken,
daardoor ontspande hij meer en maakte hij zijn rug niet meer zo bol. :D

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:28

Hoeft niet :)
Mijn paard liep aan de longe ook superfijn... totdat ik erop ging zitten. ;)
Na een rugcheck bleek er toch wel wat aan de hand te zijn.
Onbelast lopen is heel wat anders dan met een ruiter erop.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:51

youngster schreef:

maar het is echt alleen met de galop, andere oefeningen onder het zadel gaan ook gewoon goed, daarom vind ik het ook zo vreemd...

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:56

Hoi,

In galop moet een paard beurtelings zijn rug hol en bol maken. Wanneer er dan een blokkade dan kan hij zijn rug niet goed bewegen. Dan merk je vaak in de galop en niet in de draf of stap omdat hij in deze gangen veel minder hoeft te bollen zijn rug.
Ook overkruisen in de galop is een teken dat er in de rug niets niet goed zit. Soms rijtechnisch of aan longe op te lossen, soms moet je er even iemand bij halen om op problemen na te laten kijken.

Succes met je paardje.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:59

Galop is nu eenmaal - per definitie zou ik zeggen - de andere beweging dan stap en draf. Het kan best zijn dat in de galop het (rug)probleem eerder zichtbaar is dan bij de andere gangen, omdat de beweging anders is (net zoals de ene mens wel last heeft van zijn knieën bij het fietsen maar niet bij wandelen). Mijn paard heeft baat gehad van een chiropractor - de persoon die mijn paard heeft behandeld zit niet bij jou in de buurt maar om een idee te krijgen waarvoor je ze kunt inschakelen kun je op de website kijken van steffi laarsse

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:04

Het klinkt alsof je paard (of jij) scheef is. Zoek eens op iets met rechtrichten en hoe je een paard dmv training aan beide kanten gelijk kan krijgen indien je uitgesloten hebt dat hij een rugprobleem heeft. Waarschijnlijk heb je ook op 1 van je teugels meer druk

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:15

Ilse_123 schreef:
hoihoi,
ik heb hier ooit een topic over geplaats, maar dat kan ik niet meer terug vinden en is niet meer zo uptodate en alles, dus ik hoop dat het goed is als ik het weer een keer vraag? (anders mogen jullie het natuurlijk verwijderen ;))

ik heb een 6 jarige ruin, die pas sinds 1,5 jaar echt aan het werk is (daarvoor alleen rondgehobbeld omdat hij er nog niet klaar voor was, ik vrees dat hier foutjes naar binnen zijn geslopen)

In de linker galop trekt hij zijn hoofd helemaal omhoog en naar buiten, en omdat hij dan zijn rug zo hol maakt is het ook niet uit te zitten. En eigenlijk werkt helemaal niets, want je kunt verder niets om hem te corrigeren (ik ben vooral bezig met blijven zitten).
Op de andere hand heeft hij een heerlijke galop, lekker bergop (moeilijk omdat hij een beetje overbouwd is), fijn nageeflijk en hij reageert goed op mijn benen, de rechter galop is echt geen probleem.

Linksom draven is wat lastiger dan rechtsom draven, het duurt wat langer voordat hij goed loskomt, maar hij is uiteindelijk wel goed los, en dan gaat ook dat allemaal heel fijn.

dan leek mij gewoon het probleem dat linksom zijn lastige kant is... maar... bij het longeren loopt hij liever linksom dan rechtsom, terwijl mij lijkt dat voor hem rechtsom dan prettiger is.

vorige keer werd mij verteld dat ik zijn buikspieren meer moest trainen, dat hij niet goed rechtgericht was. Maar als dat zo is vind ik het zo vreemd dat hij voor de rest wel alles kan linksom ( ook wijken, schouderbinnenwaarts)

heb je nu een probleem met de linker of de rechtergalop?In de linker trekt hij zijn hoofd omhoog en naar buiten, maar rechtsom zit je met een probleem?
Maakt eigenlijk niet zo veel uit, want de kant waar hij fijn op galopeerd is juist de moeilijke kant!
Die kant wil hij waarschijnlijk niet langer maken, dus de stelling is voor hem makkelijker.
Juist op de voor jou gevoel makkelijke kant, zou je meer druk moeten vragen op de " losse" teugel. Contrastelling zodat hij juist de `makkelijke kant gaat oprekken.
Maar ga dit wel doen onder begeleiding van een goede instructeur/trice alsjeblieft!!
Verkeerd gereden kan je paard de vernieling in helpen, dit moet dus wel op de juiste manier gebeuren!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 16:31

aerdenhout1 schreef:
Ilse_123 schreef:
hoihoi,

heb je nu een probleem met de linker of de rechtergalop?In de linker trekt hij zijn hoofd omhoog en naar buiten, maar rechtsom zit je met een probleem?
Maakt eigenlijk niet zo veel uit, want de kant waar hij fijn op galopeerd is juist de moeilijke kant!
Die kant wil hij waarschijnlijk niet langer maken, dus de stelling is voor hem makkelijker.
Juist op de voor jou gevoel makkelijke kant, zou je meer druk moeten vragen op de " losse" teugel. Contrastelling zodat hij juist de `makkelijke kant gaat oprekken.
Maar ga dit wel doen onder begeleiding van een goede instructeur/trice alsjeblieft!!
Verkeerd gereden kan je paard de vernieling in helpen, dit moet dus wel op de juiste manier gebeuren!

onee, je hebt gelijk, ik bedoelde echt linksom, al het gelijk even veranderen in de OP,
ik begin wel gewoon door de osteo er eens naar de laten kijken, lessen ga ik binnenkort mee beginnen (moet daarvoor 40 km reizen dus dat is nogal een opgave),
dat hij juist fijner gallopeerd op zijn moeilijkere kant klinkt inderdaad heel erg logisch, als ik het goed begrijp is zijn spier aan de rechterkant juist te kort? waardoor hij in de linkergalop niet fijn kan buigen toch?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:34

Ilse_123 schreef:
youngster schreef:

maar het is echt alleen met de galop, andere oefeningen onder het zadel gaan ook gewoon goed, daarom vind ik het ook zo vreemd...

nou ik niet. De galop is toch overduidelijk wat anders dan een draf? Een paard kan het e.e.a. goed verbergen terwijl hem dat in een andere gang niet lukt.
Ga ook mee dat het in de rug moet zitten. Of anders wel in het zadel. Of zelfs in jouwn gewichtverdeling.
wat is je eigen niveau? en hoe gaat het in de les?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:37

Ja inderdaad, daar zit vaak het probleem. Maar let wel, ik weet niet hoe jij rijd en ik ken het paard niet natuurlijk! Dus nogmaals een goede instructeur/trice kan je daar zeker mee helpen.
Ga in elk geval niet op de voor jou gevoel makkelijke kant te veel nieuwe dingen doen, dan maak je ze n.l vaak alleen nog schever, want dat is die van jou!
Oprekken van de korte ( moeilijke) kant en aanleuning proberen te krijgen op de makkelijke kant.
Want ik denk dat je op de voor jou makkelijke kant juist je teugel ontspant en meer gaat pakken op je moeilijke teugel?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:11

Als je een probleem hebt in de rechtergalop, kan het goed kloppen dat je paard linksom in draf meer moeite heeft. In beide gevallen is linksachter namelijk het been dat het meest wordt belast. Misschien is dat een aanknopingspunt? Linksachter minder sterk misschien, of een ander probleem?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:58

Heb je je paard wel is na laten kijken bij een dierenarts of osteopaat?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:40

Dit paard zou ik na laten kijken door een osteopaat/kraker/masseur etc. Dat ie alleen in de linkergalop moeilijk is houdt niet in dat ie alles linksom moeilijks is. Galop is een andere gang dan draf en stap. Laat een osteopaat/kraker/masseur ook even snel een kijkje naar je zadel namen dat kan ook invloed hebben. Verder kunnen deze mensen geen wonderen verrichten maar je paard alleen lichamelijk helpen, jij moet je paard gaan rechtrichten en continue daaraan werken om je paard weer recht te krijgen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 13:06

Heel erg bedankt voor de reactie's allemaal, de afspraak met de osteo is gemaakt, zadelmaker komt binnenkort ook weer langs om alles te checken.