veel problemen met een nieuwe verzorgpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

veel problemen met een nieuwe verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:31

hey,
ik ben vandaag voor de eerste keer bij mijn nieuwe verzorgpony geweest. ik heb een paar problemen ondervonden.
het eerste probleem is het vangen op de wei. ik kwam toe op de wei met het halster, ze had me nog nooit gezien. als we net toe kwamen dan stond ze aan de poort maar als ze haar halster zag stapte ze weg. ik doe de poort open en stap rustig naar haar toe, met mijn ogen op de grond gericht. ik was zelf heel erg kalm en geduldig, ik denk dat ze dit voelde want eerst bleef ze staan tot dat de eigenaar ook op de wei kwam, dan stapte ze weg, ik trok me dit niet aan stapte gewoon rustig naar haar toe. als ik 3meter van haar was draaide ze zich om en stapte weg. geen probleem ik stapte gewoon achter haar. ze ging in een hoekje staan en bleef mooi staan, dan was de eigenaar ook naast heer komen staan, de andere kant dan dat ik stond en ik wilde haar halster net aan doen en ze draait haar om en draaft een halve meter verder, tot dat ze werd tegengehouden door de eigenaar. die hield haar nu vast zo aan haar nek en ik kon het halster aan doen. de eigenaar zei dat ze altijd wel wat wegloopt als je met haar halster afkomt en dat het nu nog mee viel. hoe moet ik dit oplossen? ik heb dit ook al bij en ander verzorgpaard opgelost door rustig naar haar te stappen met je ogen op de grond gericht en als je 2meter van haar bent, je het je schouder naar haar schouder draaien en wachten tot het paard zelf contact zoekt. nu loopt dat paard niet meer weg en komt meestal zelfs naar je toe. maar is dit de juiste manier?
het 2e probleem is het opzadelen. ze word gereden met een staartriem maar ik hield haar vast aan haar halster als de eigenaar die omdeed en ze was altijd met haar staart aan het zwiepen en aan het schoppen richting de eigenaar. ik heb dan gevraagd of ze dat echt nodig had, hij zei dat anders haar zadel wel eens naar voor durft te schuiven. is dat dan niet omdat het zadel niet volledig past? ook als hij het zadel er op legde draaide ze eerst zo wat weg.
het 3e probleem is bij het rijden. het sturen is echt een ramp! misschien is het omdat ze me uit test? maar ze trekt zo hard tegen als ik wil draaien, ik doe mijn binnenteugel open, zonder te trekken maar zij luistert gewoon niet. of ze gaat beginnen wijken, als ze niet doet dan geef ik een klein tikje met mijn binnenbeen en in stap ging het na een tijd veel beter maar in draf ging het dan weer helemaal niet.
ik kan ze ook niet in galop krijgen. ze was aan het draven en ik ga doorzitten en ik open mijn binnenteugel een klein beetje en dan leg ik mijn buitenbeen wat naar achter en ik deed nog niet of ze legde haar oren echt plat en bokte, niet erg hoog maar dit was voor mij een teken om te stoppen, ze geeft aan dat er iets mis is, of zie ik dat nu verkeerd?
bij het afzadelen was ze erg angstig. haar zadel afnemen was nog oké maar haar kopstuk was iets anders, ik zag aan haar ogen dat ze schrik had, niet als je de riempje los doet maar als je het bit uitneemt en als je de martingaal afdeed (dat is zo ene die rond haar nek is, niet aan haar zadel en dat je over haar hoofd moet doen om hem uit te doen, weet de naam even niet meer). maar je mag aan haar hoofd komen, dat vind ze niet erg.
hoe moet ik dit alles oplossen?
ze is 7 jaar, en loopt naar het schijnt regelmatig in de koets. het vorige meisje dat er mee kwam rijden had ook problemen met het sturen. zij begon er aan te trekken, wat ik dus niet doe.

Anoniem

Re: veel problemen met een nieuwe verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:35

Sorry dat ik het zeg..
Een andere VZP zoeken :)

Straks gebeuren er nog ongelukken.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:36

ik vind het niet zo raar dat een pony die je niet kent zich niet gelijk laat pakken hoor? kan aan mij liggen maar...
waarschijnlijk gaat het volgende keer beter.
en met het rijden was waarschijnlijk gewoon uittesten..

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:37

maar het probleem is toch op te lossen? of niet? ik wil er lang aan werken als het moet.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:38

horsecookie schreef:
ik vind het niet zo raar dat een pony die je niet kent zich niet gelijk laat pakken hoor? kan aan mij liggen maar...

maar ze laat zich ook niet vangen door de eigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:39

Evi_Ibisco schreef:
horsecookie schreef:

maar ze laat zich ook niet vangen door de eigenaar

Idd, daarom...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:07

Er is maar een iemand die weet hoe je met de pony moet werken, en dat is de eigenaar. Je kan het dus beter daaraan vragen dan hier. Mijn paarden reageren ook anders op andere ruiters...iemand die een beetje hetzelfde rijd als ik en goed luistert en bereid is te leren kan er heel leuk mee rijden (wat niet wil zeggen dat ze vanzelf aan het werk gaan, ze proberen het heus wel even uit) maar iemand die compleet andere hulpen geeft of ineens iets anders wil, zal echt geen stap verder raken. Wij weten niet wat je verkeerd doet, omdat wij de pony niet kennen...

Kan wel als tip geven wat betreft het bokken op je been, had je niet gewoon je been te ver naar achter liggen? Ik zie vaak mensen die willen aangalopperen hun voet zowat in de liezen van het paard steken...gemiddeld manegepaard accepteert dat wel maar een fijn gereden paard zal daar niet gelukkig van worden.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 21:46

mijn been leg ik nooit echt ver naar achteren, maar ik zal zien wat ze de volgende keer doet.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:11

Dat de pony weg liep toen je de weide in kwam vind ik wel logisch maar dat trappen ook naar de eigenaar en gaan bokken vind ik niet echt normaal. Vraag de eigenaar of dat altijd al zo is geweest.
Succes!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:00

Lijtk me dat je het paardje wel tijd mag geven om aan je te wennen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:49

dat was ik van plan, ik vroeg me alleen wat af of er wat meer aan de hand kon zijn omdat het sturen bij de vorige ruiter ook zo moeilijk ging.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:11

Is het paardje wel gewend om in de bak te lopen. Of heeft hij een tijdje stil gestaan?
Is hij gewend om op een andere manier gereden te wordem?
Dat zijn dingetjes die je even moet uitproberen.

Het sturen probleem herken ik wel hoor. Ik heb een tijd terug eens een haflinger gereden waarbij ik het eerste kwartier alleen maar kleine rondjes kon lopen omdat ik veel te veel met mijn teugels deed en het paardje dat niet gewend was. (deze bokte trouwens ook bij het aangalloperen omdat hij mijn hulp niet subtiel genoeg vondt ;) )

Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft eigenlijk alleen altijd buitenritjes gemaakt en dat was zelfs maar zo'n 4 a 5 keer per jaard. Dus de eerste keer in de bak was het sturen ook een ramp. Gewoon weg omdat hij niet snapte wat ik bedoelde.

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:16

Een band met het paardje opbouwen ! :D
Laat het paard een beetje aan je geur wennen, en ga er nog niet meteen mee rijden. Ga een stukje door de wei of als je het aan durft door het bos wandelen. Praat gezellig tegen der, op een lieve toon. Ik weet zeker dat het over een paar weken goed komt. en dan kun je eerst een paar keer achter elkaar opzadelen zonder te rijden, dan kun je zonder het zadel op te doen er naast lopen en sturen aan de hand. Dit werkt prima :j
Zo bouw je een band met je paard op, en dat is ook ZEKER belangerijk bij het rijden, want het paard is geen machine, en moet net zoals jij, aan andere wennen :o

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:22

ze reden er altijd mee op straat of op de wei. ik heb toen ook op de wei gereden. ik ga dit weekend dan maar eens wat leuke dingen met haar doen zonder te rijden..

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:36

Waarschijnlijk moet de pony nog net zoveel wennen als jou als jij aan je pony.
met het probleem in de wei raad ik aan om iets lekkers mee te nemen. laat haar zien dat je iets bij hebt en zodra je het halster aan hebt en de wei uit bent geef je haar het lekkers. zo leert ze dat het leuk is om mee te gaan.
veel succes ermee nog!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:44

Alles rustig aan doen, wanneer de pony dit gedrag blijft vertonen zou ik verder zoeken naar iets waar je meer plezier aan kan beleven!

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 14:21

ik ben net terug gaan rijden met de pony en het vangen op de wei was nog even erg maar het sturen ging al veel beter! ik heb wel niet geprobeerd om te galopperen want daarvoor was het wat te warm.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:28

Van dat uit de wei halen: dat doe je goed zo! Zo stel je je niet op als een roofdier voor je paard! Als je heel veel geduld hebt: in het midden van de weide gaan zitten en wachten tot het paard naar jou komt, maar dat komt heel lang duren... Ja en de staartriem... Een nieuw zadel zou misschien beter zijn maar ik begrijp dat jij als ruiter tegenover de eigenaar daar niet veel over te zeggen hebt, misschien een gel voor drukplekken voorstellen? Dat is minder duur als een nieuw zadel en kan de grootste schade toch vermijden. Natuurlijk is het zowiezo beter als je nieuw harnachement hebt maar ik begrijp dat niet iedereen dat zou willen kopen. Probeer eens of ze zonder zadel ook zo raar doet tijdens het rijden misschien :)

Eerst alleen stappen met het rijden, misschien soms ook wat draven, met een kort zweepje aan beide kanten rijden en zodat je kan corrigeren als ze niet stuurt. Nog even wachten met galop. Binnenteugel niet opendoen maar je hand gewoon op de plaats houden, met een open binnenteugel gaan paarden vaak alleen maar meer naar de kant wijken.

En grondwerk, inderdaad een band opbouwen! Ga eens wandelen met haar in een bos (evt. aan de hand). Leer haar kunstjes zoals knielen of dergelijke.

Er staat je een heleboel werk te wachten meid! Veel succes! ;)