galop beheerster maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

galop beheerster maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 09:14

Hai!

Ik vroeg me af.
De galop is een tijdje erg goed gegaan en de galop werd steeds beheerster.
Alleen nu gaat ze toch steeds weer wat harder en reageert ze minder goed op mijn hulpen in de galop.
Ik heb geen les, omdat daar geen geld voor is.
Maar ik vroeg me af hoe ik ervoor kan zorgen dat de galop rustiger wordt.
En ze niet harder gaat dan dat ik wil.

Het is een paard die vrij gevoelig is in de mond, verder kun je er alles mee doen.

Als het nog te onduidelijk is, moet je het even melden.

RM_

Re: galop beheerster maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:19

Ik ben daar nu ook mee bezig met mijn verzorghaf. Wat wij nu proberen is gelijk terugnemen als ze harder gaat dan dat jij wilt. Verder jezelf langmaken en elke galopssprong echt gaan zitten. Succes!

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:21

Gelijk terugnemen is inderdaad een idee. Maar mijn 3 jarige had ook altijd de neiging om in de galop lekker te mogen "rennen" maar ik probeerde zoveel mogelijk figuren dan te rijden. Maak onverwachts een keer een volte. Of probeer veel tempo wisselingen, zowel in de draf als in de galop. Zo krijg je misschien wat meer controle over je paard en zal het dus vanzelf beheerster worden!

Succes :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 14:22

Heel erg bedankt voor de tips!
Dat zijn inderdaad erg goeie. Ik heb vandaag weer even gereden, en toen had ik de tips nog niet gelezen, maar ze was erg ontspannen, ondanks dat we een smak hebben gemaakt afgelopen donderdag, en ook in de galop was ze rustiger.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:55

Meer op het achterbeen rijden, zodat ie wat terug komt en je wat meer kan verzamelen. Vanuit een hele rustige draf aangaloperen, als ze dan wat harder gaat, gelijk weer terug nemen. Wees haar voor.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:33

Inderdaad wat Geryon zegt: wees haar voor. Pak haar ook elke keer weer terug als ze onder je uit wil lopen. En ontspan je hand als ze op jou tempo loopt, wil ze dan weer harder gaan pak je haar weer terug, etc etc. En wat inderdaad ook veel helpt is veel figuren gaan rijden zodat je niet elke keer rechte lijnen rijd en haar de kans niet kan geven om onder je uit te lopen. Het is lastig maar zo moet het je gaan lukken ;)

Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:02

Norie schreef:
Inderdaad wat Geryon zegt: wees haar voor. Pak haar ook elke keer weer terug als ze onder je uit wil lopen. En ontspan je hand als ze op jou tempo loopt, wil ze dan weer harder gaan pak je haar weer terug, etc etc. En wat inderdaad ook veel helpt is veel figuren gaan rijden zodat je niet elke keer rechte lijnen rijd en haar de kans niet kan geven om onder je uit te lopen. Het is lastig maar zo moet het je gaan lukken ;)

Succes!

En daar wil ik nog even op toevoegen als tip: ontspan je hand maar houd wel contact, erg belangrijk! Vaak ontspannen mensen hun hand door hun hand best ver naar voren te doen, maar dat is erg zonde omdat jij (gezien je OP) je paard nog niet voor elkaar hebt en je paard dat de kans neemt uit elkaar te vallen of weet ik veel wat ze allemaal wel niet bedenken om onder het werk uit te komen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:57

bedankt voor de reacties en tips.
Galop is nu echt al een stukje rustiger, en ik snap dat wanneer je je hand ontspant, je hand gewoon op 'de plek' moet blijven, ipv naar voren te doen.

Nogmaals bedankt hiervoor!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:00

onspannen gaan doorzitten en haar op de volte proberen te krijgen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:03

Voltes rijden, ook proberen af te wisselen tussen de houding van zijn hoofd/hals.
Zelf vind ik voltes rijden tot nu toe het effectiefst. Verder zou je kunnen oefen tussen veel overgangen van stap-galop en weer terug. Of aandraven, aanspringen in galop, dit 5 passen doen en dan weer terug nemen. Natuurlijk ook overgangen rijden in de galop. Halve lange zijde wat flotter, dan de andere helft wat langzamer. Wel oppassen dat je hem niet te vlot maakt :+ als dit wel gebeurd weer op de volte draaien

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:15

Een eerste belangrijke punt: zorgen dat je zelf ontspannen bent. Gaat ze te snel, blijf dan zelf ook kalm. Want als jij dan onrustig wordt zal je paard alleen maar sneller gaan.
Je moet inderdaad zeer consequent zijn. Geef je paard niet de kans te snel te gaan. Als je voelt dat ie sneller wil gaan, hou hem dan al even tegen, laat hem niet vertrekken. Voorkomen is beter dan genezen hé ;-).
Wat ik persoonlijk niet zou doen is voltes rijden om je paard terug trager te laten gaan. Ik vind er niets mis mee als je aangallopeert op de volte en blijft galoperen op de volte, maar je moet er mee opletten om (kleine) voltes te gaan rijden als je paard al te snel gaat. Het kan behoorlijk gevaarlijk zijn om een (kleine) volte in een te snelle galop te rijden, zeker wanneer je deze volte onverwacht maakt. Zo kan het nl. gebeuren dat je paard te snel gaat om goed door de wending te gaan en dan liggen jullie beiden op de grond. Probeer dus je paard terug te nemen eenmaal je paard te snel gaat, maar niet door (kleine) voltes te rijden.
Ik heb dit probleem ook gehad. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is overgangen rijden tussen halt en galop, en galop en stap. Dus je springt vanuit halt aan en je gaat van galop weer naar halt of je springt aan vanuit stap en gaat van galop weer over in stap. Daarnaast heeft het mij ook heel veel geholpen om te voorkomen dat hij te snel werd. Je moet eigenlijk aanvoelen op welk moment hij te snel wil gaan. Op dat moment moet je al ingrijpen en niet wanneer hij al te snel gaat.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:11

bedankt voor jullie reacties, ik heb haar vandaag weer even gereden en het gaat alweer stukken beter! <3

ik heb haar eerst maar eens lekker aan het werk gezet, voor ik aansprong in galop.
de overgang was totaal ontspannen, waardoor ze ook in de galop ontspannen bleef.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:37

super !!!!
hoop dat ze nogmeer voorderingen maakt in het ontspannen galoperen

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:42

Veel longeren, afwisselen in de grootte van de volte, verschillende ondergronden pakken.
Bij mijn paard ging de knop om toen hij op een mulle ondergrond gereden werd. Dat dwong hem als het ware om echt die balans te gaan zoeken en dan kun je heel langzaam en verzamelt gaan leren galoperen.
En natuurlijk leren direct aangaloperen op commando, zodat je vanuit een rustig drafje kan aangaloperen. (ook heel goed te leren aan de longe.)