niet "voor het been"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

niet "voor het been"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:17

mijn 6 jarige ruin is "niet voor het been" .
vanuit stap is even "knijpen" voldoende om hem aan te laten draven , maar bijv. de galophulp moet ik heel duidelijk geven.(heel ferm)
en dan is het nog zo dat hij op bijv. voltes "door mijn been loopt".
ik heb dan ook geregeld na het rijden het gevoel dat ik onderhand harder heb gewerkt dan mijn paard!
ik moet naar mijn idee erg veel doen om een minimale reactie uit hem te krijgen , en dan is dat voornamelijk mbt buiging.

hebben jullie nog tips hoe ik dit kan verbeteren?
ik wil in elk geval vaker met bijzetjes gaan longeren, les heb ik al, maar verschillende meningen vind ik altijd erg waardevol.

Pommier

Re: niet "voor het been"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:19

Rijd je met zweep? Reageerd hij niet op je been meteen consequent zijn en een tikje bijgeven. Veel overgangen gaan maken en veel wendigen met name slangenvoltes etc.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:21

1x vragen, 1x dwingend vragen, 1x eisen.
En heel erg consequent zijn. Dus kuit, hak, kuit + zweep.
Weer terug naar stap of draf en weer opnieuw de overgang maken.

Het is heel snel te leren, maar dan moet je over het idee heen 'dat het zielig is' en zelf net zo scherp aan de hulpen staan als dat je van je paard verlangt. :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:22

Je moet respect voor je been krijgen. Hulp, geen reactie? Zorgen dat je reactie krijgt (en dus eist), een keer flink in komen.

Je paard moet leren dat als jij been geeft dat hij denkt, owja naar voooren...
Respect gaan eisen dus.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:32

ik was er zelf al een beetje aan gewend als het ware, maar vandaag heeft mijn instructrice even op hem gereden, en die vond dat de hulpen veel te "hard" gegeven moeten worden om een reactie te krijgen.
simpel voorbeeld , als ik de galophulp geef, moet ik met mijn binnenbeen echt een flinke por geven om hem aan te laten springen , anders gaat ie alleen maar hard draven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:30

mijn paardje is in het begin ook " niet vooruit te branden" . Ik rijd veel figuren, rijd tempowisselingen, laat haar halthouden, ga weer stappen. Als ze niet vlot genoeg reageert geef ik tikje met zweep. Laat haar vanuit halthouden wegdraven, maak schijnovergangen...

Na een minuut of 20 is ze super aan de (been)hulpen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:35

Wij zijn sinds kort met onze flegmatieke ruin heel consequent gaan rijden op advies van instructrice, ik zat ook steeds maar been te geven met minimale reactie. Nu geef ik been, geen reactie is een flinke tik. Dat hoef ik maar 2 a 3 keer te doen en daarna staat hij super aan mijn hulpen zeker in vergelijking met hoe het was.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:26

SusanH schreef:
Wij zijn sinds kort met onze flegmatieke ruin heel consequent gaan rijden op advies van instructrice, ik zat ook steeds maar been te geven met minimale reactie. Nu geef ik been, geen reactie is een flinke tik. Dat hoef ik maar 2 a 3 keer te doen en daarna staat hij super aan mijn hulpen zeker in vergelijking met hoe het was.

Precies, zo moet het! En verder moet je zelf goed opletten dat je niet zelf steeds maar weer blijft drijven. Want daar stompt je paard op af. Het is er bij jou ook ingeslopen dus je drijft zonder dat je het zelf doorhebt. Laat in het begin vanaf de kant iemand meekijken die jou corrigeert als je streeds zit aan te drijven. Het is dus óf been =reactie, en verder been stil houden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:31

Probeer je paard van in het begin dat je erop zit te laten doorstappen. Bij het inrijden kan je best veel figuren rijden waarbij je stelling en buiging vraagt van je paard. Hierdoor zal je paard al wat losser worden. Goede oefeningen zijn bv. volte 10m, grote cirkel, cirkel verkleinen, grote cirkel rijden met stelling naar buiten, grote 8, kleine 8, slangevolte... Om de buiging bij je paard te verbeteren kan het soms (weliswaar niet in alle gevallen) helpen om in plaats van te blijven duwen met je been, te duwen en te ontspannen en dit blijven doen. Dit zou in het westernrijden ook gebruikt worden. Rij ook voldoende overgangen.
Inderdaad zeer consequent zijn. Been geven, reageert ie niet, iets harder been geven, reageert ie dan nog niet tik van de zweep terwijl je been geeft. Na een tijd zal je paard dan wel sneller reageren.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:04

Maak je paard attent. Rijd veel tempowisselingen en overgangen. maak ook veel figuren en houd hem bezig.
po het moment dat hij helemaal is warmgereden, geef je duidelijk de beenhulpen. let erop dat je dit wel in een volte of bocht doet. reageert hij niet meteen, haal dan met je benen zijn hoofd omhoog en geef meteen een duidelijke tik. als hij bokt tik je nog eens tot dat allemaal eruit is. heeft bij mijn pony geweldig gewerkt. ze heeft al een halfjaar niet meer gebokt. probeer ook eens in de galop wat te versnellen door je benen aan te drukken en even te tikken met je zweep als hij niet reageert. Ga aan het einde van het middengalop stuk NOOIT draven maar haal hem terug in arbeidsgalop. maar dat is wat voor als je de galop met dat paard onder controle hebt ;)

je hoeft niet iedere keer dat je gaat rijden te galopperen. Sluit de training altijd goed af. Als de galop goed is gegaan stop dan met galopperen en ga eventueel nog wat overgangen en wendingen rijden.

Veel succes.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:15

hoi,

ik heb ook zo'n paard....liever lui dan moe...
ik ben heel veel overgangen gaan rijden,ga vooral niet met sporen rijden meteen!
ga bijv stappen in een hoek en draaf weg en bouw het uit tot een middendraf.
het is niet echt iets wat je met 1/2 dagen in je paard hebt...en misschien ook niet altijd even leuk om alleen maar dat soort overgangen te maken maar de aanhouder wint.
ik ben nu 2 maandjes echt goed ermee bezig en ik kom van mn paard af alsof ik er nog wel 3 kan rijden en ze galopeerd nu zelfs van stap naar galop.
soms is het zo dat ik stap,wil aandraven en dat ze dan meteen afzet voor een middendraf of galop, niet de bedoeling maar ik beloon het wel...want dat is wat ze nu weet.
Verder heb ik veel baad bij volte's,slangevolte's en binnenhoefslag rijden.
Daarbij reed ik mijn paard veel op ongelijke druk,ga eens na bij jezelf of je dat ook doet...handen netjes naast elkaar en vanuit je been ernaartoe rijden leren ze heel goed van op eigen benen te lopen en zijn bochten en volte's zo'n super groot probleem meer ;)

succes! ;)

diab96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:01

Het is heel vervelend als je paard moeilijk voor je been is.
zoals hierboven al staat moet je heel erg consequent zijn, vooral als je er net op zit.
ik rijd altijd veel tempowisselingen, stap - draf, draf - galop, stap - galop enz. je moet er goed op letten dat je paard dan meteen weg is als het ware. Ook is het belangrijk dat hij goed terugkomt, dus daar moet je ook consequent in zijn. en als je hem dan terug hebt meteen door laten lopen.
Veel figuren rijden en zoals hierboven al staat is het heel belangrijk dat je je handen laat staan en niet stiekem telkens meer teugel geven. Want bij mij is het zo dat als ik hem dan naar beneden vraag, hij meteen weer sloom wil worden. daarom je handen goed bij elkaar houden en dan been bij geven.
succes en ik weet zeker dat het helemaal goed komt.!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:57

Heel consequent zijn. Veel schakelen tussen de gangen en in 1 gang. Continue reactie eisen! Verder moet je voor jezelf nagaan of je niet onbewust met je zit aan het knijpen bent en dus je paard in zn beweging tegen houdt.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:02

En jezelf ook wat dingen afleren. Niet blijven vragen als je niet meteen reactie krijgt, want zo krijg je een afgestompt paard. Eén keer vragen, daarna niet meer vragen maar flink doorkomen (desnoods zelfs eventjes echt naar voren jagen als daar ook weinig reactie op komt). Verder aan de slag gaan met snelle overgangen (dus niet 3 stap-draf overgangen op één lange zijde, wel minstens 15. Overgang van draf naar stap, eenmaal in de stap meteen weer naar voren rijden en naar draf gaan) en schijnovergangen (maar let hier ook weer op: niet teveel met je been willen ondersteunen).

Het is vooral jezelf heropvoeden, dus doe het met een lesgever naast je!