Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aslo schreef:Benen idd wat naar achteren leggen, voor een paard veel duidelijker omdat je nu iets anders van hem wilt dan voorwaarts weg stappen. Begrenzen met je hand is alleen nodig als hij voorwaarts wil of scheef gaat. Loopt je paard achter naar links weg, begrens je de linkerteugel iets meer. Zorgen dat je paard zijn benen goed onder de massa staan, liefst zo 4kant mogelijk, dan is diagonaal naar achteren stappen makkelijker.
Sommige paarden die het al kennen doen het ook anders dan die je moet leren. smeetjoew schreef:Persoonlijk leer ik ze het aan met een druk van de kuit en weerstand biedende hand. Zodra ze naar achteren gaan, ontspan ik direct en beloon ik ze. In het begin helpt iemand me vanaf de grond die tegen de borst duwt (knijpt) of een zweepje erbij gebruikt.
Gaan ze scheef (dat is in het begin sowieso niet erg) dan tegensturen. Niet met je benen oplossen. En sowieso in het begin ze niet midden in de bak zetten maar gewoon tegen de kant, kunnen ze al minder scheef gaan.
Denisedewith schreef:@Sillyhorse: Wat jij dus doet is remmen (begrenzen met je hand) en gas (voorwaartse hulp geven) geven tegelijk. Lijkt mij erg verwarrend voor het paard. Achterwaarts gaan (zoals ik het overal leer) is een aparte hulp.
Overigens heb ik wel 2 manieren geleerd maar beiden komen op het zelfde neer. De ene is benen iets naar achter. De andere is ook benen naar achter, alleen geeft je om en om links, rechts druk. Dus als rechter voorbeen naar achter moet rechts meer druk, gevolgd door links ect ect. Het nadeel hiervan is dat je heel goed moet opletten dat je op de juiste momenten druk geeft, anders gaat je paard scheef.
Ik de praktijk leg ik mijn benen iets naar achter. Met aanleren gebruik je de stemhulp er bij die je op de grond al hebt aangeleerd.
, bedankt voor je reactie.