Hoe het beste achterwaarts --> L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Hoe het beste achterwaarts --> L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 17:03

Op welke manier leren jullie je paard achterwaarts en welke hulpen geven jullie dan? --> vooral bij jonge paardjes
----

Amiigo

Re: Hoe het beste achterwaarts --> L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:11

Aan de hand het woordje terug leren en dan op zijn borst duwen, en dan als je erop zit, je benen iets naar achter leggen, terug zeggen en iemand anders op zijn borst laten drukken.
Zo heb ik het geleerd bij mijn pony ;)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:15

@ Amigo: Waarom je benen iets naar achter? Je legt alleen de been iets naar achter om te begrenzen, dus als je paard scheeft gaat.
De hulpen voor achterwaarts gaan zijn dezelfde als voor voorwaarts gaan, alleen moet je weerstand bieden met de hand. Door de voorwaartse beweging licht op te vangen met je handen stapt je paard achterwaarts.
@lx3: Inderdaad eerst vanaf de grond aanleren. Als je het je paard aanleert moet je onmiddelijk na de eerste poging, al is het maar een kleine beweging, belonen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:18

De rede waarom je je been naar achteren legt. is omdat je paard op je been naar achteren loopt.
niet op de weerstand van je hand. je moet gewoon met je hand open naar achteren kunnen stappen.
je legt je been naar achteren, maar je drijft alleen als het paard inderdaad scheef gaat.

Wij leren het ook eerst vanaf de grond en dan combinatie met benen. en dan steeds belonen als
het paard echt een paar passen naar achteren stapt.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:16

Toen ik nog manege lessen volgde kreeg ik ook altijd te horen dat mijn benen naar achteren moesten. Doordat ik later van twee verschillende instructeurs hoorde dat de hulpen van achterwaarts bijna hetzelfde zijn als die van voorwaarts raakte ik in de war.
Houd halt, laat je paard nageven en rijd voorwaarts, alleen op het moment dat hij weg wil stappen, staat je hand niet toe. Niet trekken, alleen tegenhouden. Je paard heeft het sein gekregen dat hij in beweging moet komen, dus als hij niet naar voren kan, zal hij naar achteren gaan. Zodra je voelt dat hij dat doet, meteen je hand ontspannen. Ook al lijkt het maar een beetje op achterwaarts, direct belonen. Hij moet immers eerst begrijpen wat je van hem wilt.
Ik heb dit toen opgezocht op internet en daar las ik overal hetzelfde. (Overigens heb ik het net nog even nagekeken omdat ik me nu weer afvroeg of zij het niet verkeerd hadden.) Ik heb het dus verkeerd aangeleerd gekregen. Ik verbaas me er eigenlijk over dat jij als intructeur (zag ik in je profiel) juist het tegengestelde zegt als wat overal te lezen is en ik zou daar best wel iets meer over willen lezen. Heb je voor mij een bron?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 07:17

Benen idd wat naar achteren leggen, voor een paard veel duidelijker omdat je nu iets anders van hem wilt dan voorwaarts weg stappen. Begrenzen met je hand is alleen nodig als hij voorwaarts wil of scheef gaat. Loopt je paard achter naar links weg, begrens je de linkerteugel iets meer. Zorgen dat je paard zijn benen goed onder de massa staan, liefst zo 4kant mogelijk, dan is diagonaal naar achteren stappen makkelijker.

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 07:51

@Sillyhorse: Wat jij dus doet is remmen (begrenzen met je hand) en gas (voorwaartse hulp geven) geven tegelijk. Lijkt mij erg verwarrend voor het paard. Achterwaarts gaan (zoals ik het overal leer) is een aparte hulp.

Overigens heb ik wel 2 manieren geleerd maar beiden komen op het zelfde neer. De ene is benen iets naar achter. De andere is ook benen naar achter, alleen geeft je om en om links, rechts druk. Dus als rechter voorbeen naar achter moet rechts meer druk, gevolgd door links ect ect. Het nadeel hiervan is dat je heel goed moet opletten dat je op de juiste momenten druk geeft, anders gaat je paard scheef.

Ik de praktijk leg ik mijn benen iets naar achter. Met aanleren gebruik je de stemhulp er bij die je op de grond al hebt aangeleerd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 07:56

en zelf daarbij ook iets verlicht gaan zitten, toch?
Althans, zo leer ik het mijn paard aan; voor begrenzen indien nodig, benen licht naar achteren en zelf iets verlicht zitten.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:07

aslo schreef:
Benen idd wat naar achteren leggen, voor een paard veel duidelijker omdat je nu iets anders van hem wilt dan voorwaarts weg stappen. Begrenzen met je hand is alleen nodig als hij voorwaarts wil of scheef gaat. Loopt je paard achter naar links weg, begrens je de linkerteugel iets meer. Zorgen dat je paard zijn benen goed onder de massa staan, liefst zo 4kant mogelijk, dan is diagonaal naar achteren stappen makkelijker.

Ik heb geleerd dat als het paard scheef gaat, je de hand van de hals af legt op de kant waarop hij scheef gaat.
Mijn paard ging nl scheef en hiermee heb ik het opgelost.
Werkt heel goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:07

niet gewoon begrenzen met je been, aan de kant waarnaar hij uitzwenkt?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:12

Nee, ik heb de de hulp geleerd om beide benen iets naar achter te leggen. Ik drijf dan eigenlijk nog niet eens en dan stapt hij dus al terug.
Met mn handen heb ik iets passieve weerstand moeten geven in het begin om hem te laten snappen dat hij naar achter moest, maar dat doe ik nu ook niet meer.
Als ik nl nu ook maar iets druk in de mond geef dan komt hij omhoog met zijn hoofd en is hij niet meer rond en nageeflijk.

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:18

Dat is bij elk paard anders, vind ik. De ene gaat het anders dan de andere :D Sommige paarden die het al kennen doen het ook anders dan die je moet leren.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:18

Persoonlijk leer ik ze het aan met een druk van de kuit en weerstand biedende hand. Zodra ze naar achteren gaan, ontspan ik direct en beloon ik ze. In het begin helpt iemand me vanaf de grond die tegen de borst duwt (knijpt) of een zweepje erbij gebruikt.

Gaan ze scheef (dat is in het begin sowieso niet erg) dan tegensturen. Niet met je benen oplossen. En sowieso in het begin ze niet midden in de bak zetten maar gewoon tegen de kant, kunnen ze al minder scheef gaan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:44

Trennie schreef:
Nee, ik heb de de hulp geleerd om beide benen iets naar achter te leggen. Ik drijf dan eigenlijk nog niet eens en dan stapt hij dus al terug.

Zo gaat dat hier inmiddels ook, zodra een paard de hulp door heeft is naar achteren verplaatsen van je benen al voldoende idd.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:46

WD-V -> RT-P

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 07:01

smeetjoew schreef:
Persoonlijk leer ik ze het aan met een druk van de kuit en weerstand biedende hand. Zodra ze naar achteren gaan, ontspan ik direct en beloon ik ze. In het begin helpt iemand me vanaf de grond die tegen de borst duwt (knijpt) of een zweepje erbij gebruikt.

Gaan ze scheef (dat is in het begin sowieso niet erg) dan tegensturen. Niet met je benen oplossen. En sowieso in het begin ze niet midden in de bak zetten maar gewoon tegen de kant, kunnen ze al minder scheef gaan.

Zo ben ik ook begonnen toen hij het moest leren, alleen niet met iemand vanaf de grond. Dat heb ik zelf steeds gedaan bijv op stal of de poetsplaats met een stemhulp en hand op de borst. (ik had niemand tijdens het rijden om te helpen)
Ik moest in het begin erop best ook weerstand met mn hand bieden om hem te begrenzen naar voren te gaan.
1 stap en gelijk zwaar belonen.

Steeds meer verfijnen en nu dus alleen door mn been naar achter te leggen is het genoeg om hem naar achter te laten stappen.

Van mn instructice moet ik nog verder gaan verfijnen door tactmatisch druk met mn kuit te gaan geven en niets met mn hand te gaan doen behalve stil houden. Wel mn been iets naar achter leggen tijdens deze hulp.

Ik mag dus niets meer met mn hand doen, behalve iets van de hals leggen als hij scheef gaat.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik goed op moet letten welk been drijft bij welk been mn paard naar achter zet.
Dat vind ik nog moeilijk om te timen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 07:30

Voor mij het volgende:
Als het goed is is je paard scherp aan je hulpen, bedoel daarmee dat hij weet dat als je iets vraagt jij dient te reageren. Natuurlijk geldt dit voor de basis hulpen; voorwaarts, terug, links, rechts, etc..
Achterwaarts rij ik op verkanteling in m'n bekken. Aanleren doe ik als volgt: vanuit halt leg ik mijn 2 benen terug, vanuit de heup (kantel dus in m'n bekken). Geef daar rustig iets druk, paard weet dat als ik iets vraag dat hij moet reageren, maar dit kent hij nog niet en weet niet wat hij moet, dus gaat dingen "proberen", wil voorwaarts gaan, loopt dan tegen een begrenzende hand op, waarvan hij weet dat dat betekend dat hij iig niet voorwaarts mag gaan. Dus staat weer stil. Wacht tot hij zijn gewicht naar achter verplaatst, hoeft nog geen pas te zijn, stoppen met vragen en belonen. Dit herhalen en herhalen. Net zolang tot hij begrepen heeft dat als jij je benen terug legt (vanuit de heup) hij 1 pas achterwaarts doet. Pas dan vraag ik er 2 en weer herhalen. Gaat hij iets scheef, maar wel achterwaarts dan corrigeer ik dat pas op het moment dat hij de basis begrepen heeft, anders zou hij in de war kunnen raken.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:06

Denisedewith schreef:
@Sillyhorse: Wat jij dus doet is remmen (begrenzen met je hand) en gas (voorwaartse hulp geven) geven tegelijk. Lijkt mij erg verwarrend voor het paard. Achterwaarts gaan (zoals ik het overal leer) is een aparte hulp.

Overigens heb ik wel 2 manieren geleerd maar beiden komen op het zelfde neer. De ene is benen iets naar achter. De andere is ook benen naar achter, alleen geeft je om en om links, rechts druk. Dus als rechter voorbeen naar achter moet rechts meer druk, gevolgd door links ect ect. Het nadeel hiervan is dat je heel goed moet opletten dat je op de juiste momenten druk geeft, anders gaat je paard scheef.

Ik de praktijk leg ik mijn benen iets naar achter. Met aanleren gebruik je de stemhulp er bij die je op de grond al hebt aangeleerd.

Vindt mijn paard ook heel verwarrend. Voelt voor mij ook heel onlogisch. Achterwaarts ging vrij goed, als ik mijn beide benen naar achteren legde ging ze al. Deze instructrice, die me overigens al onwijs veel geleerd heeft en waarvan ik (en met mij vele anderen), vind dat ze erg goed is was eigenlijk een beetje verbaasd dat ik mijn benen naar achteren legde.
Zoals ik het nu moet doen, en zoals ik het vrijwel overal op internet kan vinden, snapt mijn merrie niet goed wat ik wil. Automatisch leg ik dan weer mijn benen naar achteren en dan gaat ze meteen.
Ik blijf het wel doen zoals ik het deed :) , bedankt voor je reactie.