bitloos.. ? werkt het voor alle paarden. ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

bitloos.. ? werkt het voor alle paarden. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 18:34

Hallo,

Mijn paard is altijd al erg moeilijk in de mond geweest. en ben ik met wat gaan verdiepen in het bitloos rijden. nu heb ik vandaag mijn bitloos hoofdstel binnen gekregen en natuurlijk ook meteen mee gereden. ze vond het erg raar omdat het sturen natuurlijk heel anders voor haar voelt (heb kaakgekruist systeem). dus ben ik haar eigenlijk alleen op mijn zit en benen gaan rijden. en heel licht teugeldruk gaan nemen. Maar elke keer als ik druk nam op de teugels begint ze heel erg met haar hoofd te slaan. je ziet soms wel paarden op een stal staat die heel snel met hoofd schudden zodat je de lippen echt tegen mekaar hoort klappen.. zo deed mijn paard als ik de teugels aan nam. en dat bouwde ze uit tot half zijwaarts schudden en gallop/stijger passen erbij. ik heb het eigenlijk grotendeels genegeerd en vooral vooruit opgelost.. normaal is mijn paard geen moeilijk paard om aan de teugel te rijden maar dat was vandaag echt helemaal onmogenlijk. ze heeft zelfs een ijzer afgetrapt en dat heb ik nog nooit gehad weet ook niet wanneer ze em kwijt is geraakt want ze is niet gestruikeld o.i.d.. ik heb op internet enz. goed gelezen hoe het hoofdstel bevestigt moet worden maar weet niet of ik het misschien toch niet helemaal goed had zitten of dat het normaal is dat ze de eerste keer zo reageren of dat mijn paard gewoon een paard is dat een bitloos hoofdstel gewoon helemaal niks vind.

Overigens heb ik les. ! van een super fijne instructrice.. !

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:50

Hmm lastig! Nou niks vinden lijkt me sterk, tenzij er iets onder het bandje zit bij de kaak vvaar ze erg veel last van heeft? ik zou haar even controlleren, :j en ik denk anders dat het gevvoon veel vvennen en lessen is! En als je er niet zeker van bent of alles goed zat, zou ik het eerst nog een keertje proberen! Het komt vast goed! :D Succes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:52

Misschien vindt ze kaakgekruist wel gewoon niet fijn.
Ik zeg haal de kaakriempjes eraf of knoop er in, en teugels aan de ringen zodat je een sidepull hebt.

Er zijn niet voor niets zoveel verschillende optomingen, niet elke optoming werkt voor ieder paard.

Searcher

Re: bitloos.. ? werkt het voor alle paarden. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:45

Misschien is het idd niet het juiste hoofdstel voor jouw paard. Maar ik zou t nog niet opgeven.
In een boek over bitloos rijden (een boek wat eigenlijk echt anti-bit is, wat ik dan weer wat overdreven vind) staat dat sommige paarden er 2 maanden over doen om er helemaal aan te wennen.
Kaakgekruisd geeft ook druk achter de oren, mss vind je paard dat niet fijn.
Super dat je t wil proberen, geef niet op!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:18

dankjullie wel.. ! ik ga zeker niet opgeven maar iniedergeval minder druk op geven dat het moet lukken als vandaag.. kan soms beetje teveel eisent zijn. ze zal er ook wel heel erg aan moeten wennen.. ik wil alles proberen wat mijn paard het fijner en comfortabeler maakt.. Maar raden jullie dan juist aan om elke keer met bitloos te oefenen of juist ook afwisselen met bit.. dit miss meer voor mijn eigen veilige gevoel.. ik ben met haar achterover gevallen en zoals ze vandaag bezig was brokkelt mijn zelfvertrouwen heel langzaam af.. en ben ik bang dat ze als mijn zelfvertrouwen te laag komt ze er extra gebruik van maakt.. en met bit gaat het opzich wel goed de laatste tijd maar wilde graag zonder ook proberen en als het kan dan afwisselen.. of is dit een heel slecht idee.. ?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:23

Nee hoor, je kan prima beide doen.

Ik rijd zelf ook bitloos maar je zult mij nooit met een kaak- of kingekruist hoofdstel zien rijden. Wat een k*tsysteem vind ik dat! Vaak hebben ze een vertraagde release en je moet je paard opzij duwen. ipv dat je kan uitnodigen. Ik raad dan ook altijd de sidepull aan. Lijkt voor jou en het paard het meest op het bit en dus zeker als je wilt afwisselen zou ik je hoofdstel terug sturen en een sidepull kopen.

Als het 2 maanden duurt voor je paard er aan gewend is, heb je gewoon het verkeerde bitloze hoofdstel. Ik heb mijn paard even de knopjes moeten leren, maar kon er daarna zo mee wegrijden hoor. Ik gebruik een touwhalster, maar als je wilt gaan dressuren met contact, raad ik je dat af.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:33

Vooral veel verschillende bitloze systemen uitproberen.
Zelf begin ik altijd met een sidepull, dat werkt voor de meeste wel.

(mijn eigen paard heeft kaakgekruist, reageerde niet goed op de sidepull)
Je zou ook nog kingekruist kunnen proberen, let er wel op dat je een hoofdstel hebt wat een goede release geeft bij gekruiste systemen.
Op bokt vind je wel topics over welke dat zijn.

Succes

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:33

Zou idd voor een sidepull gaan. :j
Rijd ik de hele mikmak op, zelf mijn trekpaardkruising is daarmee op je pinken te rijden en snapte vanaf dag 1 prima wat de bedoeling was. :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:40

Hey Marlies,

Je kan best bitloos met bit combineren. Ik rij in de bak altijd met bit en buiten altijd zonder bit. Ik heb zelf een sidepull, van een kaakgekruist hoofdstel ben ik niet zo kapot van, omdat daar bijna geen release in zit.
Laatst bijgewerkt door Froemel op 23-09-11 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:44

Hier was het kaakgekruist ook geen succes.
momenteel lopen er 4 op een sidepull.
Dan nog 1 merrie die beleerd word op een sidepull en 1 die de omschakeling gaat maken naar bitloos.
Kortom in totaal dus 6.
Wij hebben een gevlochten momenteel, ik zou graag nog een leren sidepull willen proberen om te kijken of dit fijner is.
Ook een bosal staat nog op het verlanglijstje!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:48

Hier is kaakgekruist wel een succes, ik heb meerdere dingen geprobeert. :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:10

Op de manege rijd ik een paardje op neckrope. Wat ik op het begin deed en nog steeds doe als de groep groot is, is het eerste half uur gewoon met hoofdstel rijden. Het tweede half uur haakte ik de teugel los, en deed deze gewoon om de hals. Zo kon ik paardje beetje peilen, en de groep ook. In principe is dit niet direct nodig voor het paardje, maar het gaf mij wel meer rust en zelfvertrouwen

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:13

Ik rijd mijn Andalusier bitloos op een academische kaptoom :D.
Ben ik ook pas net mee begonnen, maar ze pakt het super goed op.