Probleem met de aanleuning, ervaringen/meningen gevraagt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Probleem met de aanleuning, ervaringen/meningen gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:44

Hallo bokkers,

ik heb een probleem met mijn 4 jarige ruin hij is namelijk heel erg onrustig in de aanleuning en wil het bit eigenlijk
niet goed aannemen. Nu we fanatieker gaan trainen en aan de impuls,middengangen en wijken beginnen vormt dit natuurlijk steeds meer een struikelblok omdat de basis de aanleuning nog niet goed is.

Nu had ik het er gister met mijn instructrice over en die dacht dat het misschien aan het bit lag, ik heb een K&K Ultra dubbelgebroken watertrens waarvan ik dacht dat er geen beter bit was voor je paard.
Mijn instructrice dacht dat het misschien de smaak van het argentaan was dat hij niet prettig vind of dat hij misschien erg gevoelig is op zijn tanden en dat ik een rubberen dan beter zou zijn.

Maar hebben jullie misschien ook nog ervaringen met dit probleem, heb namelijk geen zit om 5 verschillende bitten te gaan kopen dus ervaringen zijn heel erg welkom!
Of misschien iets wat om het bit heen kan worden gemaakt waarmee ik kan testen of het te maken heeft met zijn tanden?

Groetjes

Anne51

Re: Probleem met de aanleuning, ervaringen/meningen gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:46

Oja zijn tanden zijn 2 maanden nog nagekeken en was helemaal goed!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:16

Sommige paarden zijn wat moeilijker in de aanleuning. Daar moet je veel bewuster naar de hand toe blijven rijden. Je zou een ander bit kunnen lenen om te kijken hoe het gaat.
Maar eigenlijk vind ik dat je ook wel veel verlangt van je paard. Hij is pas 4 en je wilt graag bezig met middengangen en wijken. Even banketstaaf voor jou maar dat kan nu nog niet. Eerst moet je basis voor elkaar zijn. Bij dit paard betekend dat dat je daar meer tijd voor moet uittrekken.
Mijn paarden worden meestal met 3,5 jaar beleerd en tot ze een jaar of 5 zijn rij ik alleen maar lange lijnen en grote voltes. Het aanleren van zijgangen gaat daarna heel vlot

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:36

Ik zie je probleem wel....beginnen met impuls doe je vanaf de eerste keer dat je opstapt, of nee, vanaf de eerste keer dat je hem longeert. Zonder impuls kan je aanleuning in welke vorm dan ook wel vergeten.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:56

Misschien heb ik de ''impuls'' een beetje verkeerd opgeschreven hij is wel voorwaarts genoeg maar we zijn nu op het punt dat hij meer gesloten moet worden.
En dan rijdt je hem naar je hand toe, maar ik heb hierbij het gevoel dat hij het bit niet prettig vind en daardoor niet fijn in aanleuning wil komen.

Dus vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft en welk bit ik zou kunnen proberen die (nog) vriendelijker is voor mijn paard

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:13

Anne51 schreef:
Hallo bokkers,

ik heb een probleem met mijn 4 jarige ruin hij is namelijk heel erg onrustig in de aanleuning en wil het bit eigenlijk
niet goed aannemen. Nu we fanatieker gaan trainen en aan de impuls,middengangen en wijken beginnen vormt dit natuurlijk steeds meer een struikelblok omdat de basis de aanleuning nog niet goed is.

Nu had ik het er gister met mijn instructrice over en die dacht dat het misschien aan het bit lag, ik heb een K&K Ultra dubbelgebroken watertrens waarvan ik dacht dat er geen beter bit was voor je paard.
Mijn instructrice dacht dat het misschien de smaak van het argentaan was dat hij niet prettig vind of dat hij misschien erg gevoelig is op zijn tanden en dat ik een rubberen dan beter zou zijn.

Maar hebben jullie misschien ook nog ervaringen met dit probleem, heb namelijk geen zit om 5 verschillende bitten te gaan kopen dus ervaringen zijn heel erg welkom!
Of misschien iets wat om het bit heen kan worden gemaakt waarmee ik kan testen of het te maken heeft met zijn tanden?

je paard is 4 jaar en de basis is nog niet goed, waarom denk je dat het aan het bit ligt ? De mond is een uiting van wat er verder in zijn lijf gebeurd, fanatiek vind ik best wel lastig met een jong paard van 4, ik zou er de tijd nog even voor nemen. Gesloten is nog te vroeg voor zijn lijf, hij geeft het je goed aan door onrustig te zijn, jammer dat je instructrice dat signaal niet oppakt. Ik zou ook even duiken in info over het dubbelgebroken bit, ik heb hier vroeger ook mee gereden in de vooronderstelling dat dit zacht was tot ik hoorde dat de inwerking toch niet fijn is en rij ik nu met een mylerbit, dat bevalt erg goed. volgens mij kan je die ook op proef nemen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:15

Anne51 schreef:
Misschien heb ik de ''impuls'' een beetje verkeerd opgeschreven hij is wel voorwaarts genoeg maar we zijn nu op het punt dat hij meer gesloten moet worden.
En dan rijdt je hem naar je hand toe, maar ik heb hierbij het gevoel dat hij het bit niet prettig vind en daardoor niet fijn in aanleuning wil komen.

Dus vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft en welk bit ik zou kunnen proberen die (nog) vriendelijker is voor mijn paard

Maar dat kán gewoon niet....geen enkele vierjarige is sterk genoeg om te sluiten...
Voorwaarts heeft overigens niet zoveel met impuls te maken.

Qua bit kan je best eens proberen of hij enkel of juist dubbelgebroken fijner vind, en rvs of argentaan maakt zeker ook verschil, maar als je denkt het daarmee op te lossen ben ik echt bang dat je van een koude kermis thuiskomt...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:30

Dit soort problemen hebben meestal als oorzaak dat het paard onvoldoende aan het been is en dus niet genoeg van achter naar voren gereden wordt.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:35

Abacab schreef:
Maar eigenlijk vind ik dat je ook wel veel verlangt van je paard. Hij is pas 4 en je wilt graag bezig met middengangen en wijken. Even banketstaaf voor jou maar dat kan nu nog niet. Eerst moet je basis voor elkaar zijn. Bij dit paard betekend dat dat je daar meer tijd voor moet uittrekken.
Mijn paarden worden meestal met 3,5 jaar beleerd en tot ze een jaar of 5 zijn rij ik alleen maar lange lijnen en grote voltes. Het aanleren van zijgangen gaat daarna heel vlot

Ik weet niet hoor even off topic, maar ik rij nu 3 3jarige en die kunnen toch echt al goed een volte rijde, volte 15 m. En ook veruimen kunnen ze prima;) zowel op de diagonaal als de lange zijde. 1 is der nu een half jaar onder het zadel en deze kan ook al wijken, met goeie impuls etc.
Je moet kijken naar het paard en deze zijn zich snel gaan vervelen;)

on topic, probeer goed naar je hand toe te blijven rijden, hem links en rechts los te houden en goed door de kaak. Eerst de impuls en het nagevelijk voor elkaar hebben in de basis(stap, draf, galop, en veruimen) Voordat je gaat wijken etc.
succes!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:44

Jurrian1993 schreef:
Ik weet niet hoor even off topic, maar ik rij nu 3 3jarige en die kunnen toch echt al goed een volte rijde, volte 15 m. En ook veruimen kunnen ze prima;) zowel op de diagonaal als de lange zijde. 1 is der nu een half jaar onder het zadel en deze kan ook al wijken, met goeie impuls etc.

er is een groot verschil tussen kunnen en of je dat wel moet willen voor een paard van die leeftijd. Overgangen rijden, atent zijn op een been, op eigen benen de voltes doorkomen vind ik veel belangrijker. Ik weet ook bijna wel zeker dat het paard in topic geen fatsoenlijke overgang of volte kan maken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:47

Abacab schreef:
Jurrian1993 schreef:

er is een groot verschil tussen kunnen en of je dat wel moet willen voor een paard van die leeftijd. Overgangen rijden, atent zijn op een been, op eigen benen de voltes doorkomen vind ik veel belangrijker. Ik weet ook bijna wel zeker dat het paard in topic geen fatsoenlijke overgang of volte kan maken.

Helemaal eens met Abacab. En als je verveling niet op kan vangen op andere manieren dan door maar aan voltes 15 meter en aan wijken te beginnen zou ik mezelf nog eens achter de oren krabben.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:16

hmm wie had het over voltes 15 m en wijken?

Ik heb het hier alleen over de basis van mijn jonge paard, en hierin is hij al in zoverre dat hij aan het been is en goed reageerd maar hij is gewoon nog te veel bezig met het bit en daarm is er wat ruis in onze communidatie en vroeg ik me af of er meer mensen waren waarbij het paard niet fijn liep op een bepaald bit en of het dier bij een ander bit (bijv. happy mouth) het wel makkelijker vnd het bit aan te nemen.

Waar rijden jullie een 3/4 jarige op dan, ik was namelijk van mening dat een dubbelgebroken aurigan watertrens zacht was maar welke bitten zijn dat nog meer?

En over het wijken is volgens mij voor een paard ook niet een hele moeilijke oefening puur bevestiging dat hij voor eenzijdige kuitdruk opzij gaat.
Voltes 15 meter in draf/galop gaan overigens prima en schakelen ook.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:23

schakelen met behoud van aanleuning?

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:44

Jurrian1993 schreef:

Abacab schreef:

_Esther_87_ schreef:
Helemaal eens met Abacab. En als je verveling niet op kan vangen op andere manieren dan door maar aan voltes 15 meter en aan wijken te beginnen zou ik mezelf nog eens achter de oren krabben.

Vertel mij dan maar hoe dat ik het anders op moet vangen?
Aangezien deze paarden het gaan uiten in rodeo ritjes uitdelen, niet meer stil willen staan met opstappen etc.
Tevens is dit op mijn werk en is dit dus niet mijn keus maar die van de eigenaar;)

Anne51 schreef:
hmm wie had het over voltes 15 m en wijken?

Ik heb het hier alleen over de basis van mijn jonge paard, en hierin is hij al in zoverre dat hij aan het been is en goed reageerd maar hij is gewoon nog te veel bezig met het bit en daarm is er wat ruis in onze communidatie en vroeg ik me af of er meer mensen waren waarbij het paard niet fijn liep op een bepaald bit en of het dier bij een ander bit (bijv. happy mouth) het wel makkelijker vnd het bit aan te nemen.

Waar rijden jullie een 3/4 jarige op dan, ik was namelijk van mening dat een dubbelgebroken aurigan watertrens zacht was maar welke bitten zijn dat nog meer?

En over het wijken is volgens mij voor een paard ook niet een hele moeilijke oefening puur bevestiging dat hij voor eenzijdige kuitdruk opzij gaat.
Voltes 15 meter in draf/galop gaan overigens prima en schakelen ook.

Wij hadden er ook 1 die het bit niet wilde aan nemen, hier zijn ze mee in gevecht gegaan en toen heeft hij het opgegeven. Totaal niet de beste manier maar nu istie wel super te rijden.
Denk dat het puur gewenning is en dat een ander bitje verschuiven van een probleem is..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:28

Ik rij mijn 4.5 jarige ook op een gewoon dubbelgebroken watertrensje. De laatste 10 minuten van de 30 minuten die ik meestal rij begint hij dan fijn te zakken nu..... Ik denk toch geduld en rustig aan, komt vanzelf. Ik trek zeker nog een jaar voor puur basis uit, mijn instructrice zegt liever rustig aan en straks goed bevestigd.
Zodra hij wat zakt dan beloon ik hem uitbundig en kort daarna is het klaar met de training. Ik denk blij zijn met de kleine stukjes dat het goed gaat, dat het ontspannen is en dat hij misschien zelfs wat zakt en je hand een stukje volgt. Daar ben ik voor zo'n jonkie al superbij mee :o

Je zou nog kunnen kijken of het bit niet te dun of te dik is ..........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:38

Anne51 schreef:

Je bent nog niet op het punt dat je meer gesloten moet gaan rijden als de aanleuning nog niet in orde is!
probeer inderdaad eens een enkel gebroken bit, zij gangen zou ik al helemaal niet aan beginnen voor hij zoveel vertrouwen in je hand heeft dat hij naar beneden wil en de stelling netjes aan neemt.
En impuls en voorwaarts zijn 2 verschillen de dingen!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:31

Tja, toen mijn paard door een osteopaat was behandeld, was de aanleuning veel stiller en beter geworden. Misschien zit jou paard ergens in de rug, lendenen of achterhand vast oid?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:41

Ik heb wat aanleuningsproblemen met mijn paard gehad. Ik reed hem wat ronder en hij reageerde goed op mijn been. Toch had hij soms wat de neiging om het bit los te laten en dat is niet de bedoeling. Er moet namelijk een verbinding zijn. Ik heb geprobeerd om hem met overgangen nog actiever aan het been te krijgen. Dit ging goed, maar desondanks had hij nog dat hij soms wat los wilde laten. Ik heb hem daarna iets hoger ingesteld en dat bleek de oplossing voor mij. Daarna is hij met sprongen vooruit gegaan en kon ik hem ook weer wat lager instellen zonder dat de aanleuning daarmee minder werd.