Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anne51 schreef:Hallo bokkers,
ik heb een probleem met mijn 4 jarige ruin hij is namelijk heel erg onrustig in de aanleuning en wil het bit eigenlijk
niet goed aannemen. Nu we fanatieker gaan trainen en aan de impuls,middengangen en wijken beginnen vormt dit natuurlijk steeds meer een struikelblok omdat de basis de aanleuning nog niet goed is.
Nu had ik het er gister met mijn instructrice over en die dacht dat het misschien aan het bit lag, ik heb een K&K Ultra dubbelgebroken watertrens waarvan ik dacht dat er geen beter bit was voor je paard.
Mijn instructrice dacht dat het misschien de smaak van het argentaan was dat hij niet prettig vind of dat hij misschien erg gevoelig is op zijn tanden en dat ik een rubberen dan beter zou zijn.
Maar hebben jullie misschien ook nog ervaringen met dit probleem, heb namelijk geen zit om 5 verschillende bitten te gaan kopen dus ervaringen zijn heel erg welkom!
Of misschien iets wat om het bit heen kan worden gemaakt waarmee ik kan testen of het te maken heeft met zijn tanden?
Anne51 schreef:Misschien heb ik de ''impuls'' een beetje verkeerd opgeschreven hij is wel voorwaarts genoeg maar we zijn nu op het punt dat hij meer gesloten moet worden.
En dan rijdt je hem naar je hand toe, maar ik heb hierbij het gevoel dat hij het bit niet prettig vind en daardoor niet fijn in aanleuning wil komen.
Dus vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft en welk bit ik zou kunnen proberen die (nog) vriendelijker is voor mijn paard
Abacab schreef:Maar eigenlijk vind ik dat je ook wel veel verlangt van je paard. Hij is pas 4 en je wilt graag bezig met middengangen en wijken. Even banketstaaf voor jou maar dat kan nu nog niet. Eerst moet je basis voor elkaar zijn. Bij dit paard betekend dat dat je daar meer tijd voor moet uittrekken.
Mijn paarden worden meestal met 3,5 jaar beleerd en tot ze een jaar of 5 zijn rij ik alleen maar lange lijnen en grote voltes. Het aanleren van zijgangen gaat daarna heel vlot
Jurrian1993 schreef:Ik weet niet hoor even off topic, maar ik rij nu 3 3jarige en die kunnen toch echt al goed een volte rijde, volte 15 m. En ook veruimen kunnen ze prima;) zowel op de diagonaal als de lange zijde. 1 is der nu een half jaar onder het zadel en deze kan ook al wijken, met goeie impuls etc.
Je moet kijken naar het paard en deze zijn zich snel gaan vervelen;)
Abacab schreef:Jurrian1993 schreef:Ik weet niet hoor even off topic, maar ik rij nu 3 3jarige en die kunnen toch echt al goed een volte rijde, volte 15 m. En ook veruimen kunnen ze prima;) zowel op de diagonaal als de lange zijde. 1 is der nu een half jaar onder het zadel en deze kan ook al wijken, met goeie impuls etc.
er is een groot verschil tussen kunnen en of je dat wel moet willen voor een paard van die leeftijd. Overgangen rijden, atent zijn op een been, op eigen benen de voltes doorkomen vind ik veel belangrijker. Ik weet ook bijna wel zeker dat het paard in topic geen fatsoenlijke overgang of volte kan maken.
Jurrian1993 schreef:Ik weet niet hoor even off topic, maar ik rij nu 3 3jarige en die kunnen toch echt al goed een volte rijde, volte 15 m. En ook veruimen kunnen ze prima;) zowel op de diagonaal als de lange zijde. 1 is der nu een half jaar onder het zadel en deze kan ook al wijken, met goeie impuls etc.
Abacab schreef:er is een groot verschil tussen kunnen en of je dat wel moet willen voor een paard van die leeftijd. Overgangen rijden, atent zijn op een been, op eigen benen de voltes doorkomen vind ik veel belangrijker. Ik weet ook bijna wel zeker dat het paard in topic geen fatsoenlijke overgang of volte kan maken.
_Esther_87_ schreef:Helemaal eens met Abacab. En als je verveling niet op kan vangen op andere manieren dan door maar aan voltes 15 meter en aan wijken te beginnen zou ik mezelf nog eens achter de oren krabben.
Anne51 schreef:hmm wie had het over voltes 15 m en wijken?
Ik heb het hier alleen over de basis van mijn jonge paard, en hierin is hij al in zoverre dat hij aan het been is en goed reageerd maar hij is gewoon nog te veel bezig met het bit en daarm is er wat ruis in onze communidatie en vroeg ik me af of er meer mensen waren waarbij het paard niet fijn liep op een bepaald bit en of het dier bij een ander bit (bijv. happy mouth) het wel makkelijker vnd het bit aan te nemen.
Waar rijden jullie een 3/4 jarige op dan, ik was namelijk van mening dat een dubbelgebroken aurigan watertrens zacht was maar welke bitten zijn dat nog meer?
En over het wijken is volgens mij voor een paard ook niet een hele moeilijke oefening puur bevestiging dat hij voor eenzijdige kuitdruk opzij gaat.
Voltes 15 meter in draf/galop gaan overigens prima en schakelen ook.
Anne51 schreef:Misschien heb ik de ''impuls'' een beetje verkeerd opgeschreven hij is wel voorwaarts genoeg maar we zijn nu op het punt dat hij meer gesloten moet worden.
En dan rijdt je hem naar je hand toe, maar ik heb hierbij het gevoel dat hij het bit niet prettig vind en daardoor niet fijn in aanleuning wil komen.
Dus vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft en welk bit ik zou kunnen proberen die (nog) vriendelijker is voor mijn paard