gelijk contact op 2 teugels maar dan krijg ik contrastelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

gelijk contact op 2 teugels maar dan krijg ik contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 19:51

Ik rij een paard dat links de bolle kant heeft, dus op links moeilijker inbuigt. Hij neemt dan zelf teveel contact op de binnenteugel, is niet nageeflijk op zo'n moment. Wat ik doe is veel binnenbeen geven, en ik neem zelf contact op de buitenteugel, want hij laat die kant helemaal los. Alleen, dan gaat hij dus tijdelijk naar buiten kijken met buitenstelling. Is dat erg?

mariellexxx

Re: gelijk contact op 2 teugels maar dan krijg ik contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 04:02

Opzich is dat niet erg, mits je goed ondersteunt met je benen en zit. Als jij je paard op 2 teugels rijdt, en hij kijkt dan naar buiten, zorg dan dat je de buitenteugel er wel goed aan blijft houden en niet de binnenteugel meer vastpakt. Speel met je binnenteugel en vraag hem met stelling (hand van de hals en naar voren) naar binnen. Ondersteun door met je buitenteugel aan te geven of je de hoek / bocht/ volte op moet, en buig hem om je binnenbeen heen.
Probeer de komende maanden (want dit is niet iets wat je binnen 2 dagen oplost), alleen de binnenhoefslag te rijden, waarschijnlijk plakt je paard aan de bakrand, en zoekt daar steun, zodra je 2 meter van de hoefslag gaat rijden, moet hij wel op eigen benen lopen, en komt hij makkelijker op 2 teugels zonder zelf de contrastelling aan te nemen.
Rijd op de rechterhand contrastelling (dus linkerstelling naar buiten toe), geef meer buitenbeen, en wat jij normaal met je binnenteugel doet om hem naar binnen te stellen, doe je nu met de buitenteugel, zo laat je hem wel de stelling lopen die je normaal op de moeilijke (linker) hand doet, maar is het op deze manier makkelijker uit te voeren.
En nog 1 tip, blijf consequent!!!! Dit is iets waar je echt heel serieus mee aan de gang moet, anders is je paard straks zo scheef als een kromme banaan ;)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:19

hmm, daar heb ik ook last van.. ik volg dit ook ff

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:47

Als ik een paard rijd die ongelijk is op twee teugels pak ik het iets anders aan. Stel hij is zwaar op links en licht op rechts zoals jij aangeeft. Veel ruiters focussen zich dan op links en proberen het paard daar losser te krijgen. Probleem is vaak dat zij dan meer contact met die teugel hebben en minder contact met de rechterteugel. Het resultaat is dat het paard alleen maar zwaarder wordt op de linkerteugel en dat is nu net niet wat je wilt.

Ik probeer juist de rechterteugel net zo zwaar te maken als de linkerteugel. Ik neem dus meer contact en als reactie zal het paard zijn hoofd helemaal naar rechts inknikken. Dit is het moeilijke gedeelte want dan ben je snel geneigd om zelf ook weer los te laten waardoor de verbinding op rechts weer wegvalt. Probeer echter die teugel aan te houden en houd goed je rechterbeen erbij. Rijd ook op de binnenhoefslag als je linksom rijdt.

Dit zal best tegenstrijdig voelen, maar geloof me als ik zeg dat je hiermee het probleem kunt oplossen. Er gaat wel veel tijd in zitten.

Het zal niet zo zijn dat je rechterteugel loodzwaar gaat worden, maar op den duur zal die zwaarder worden en linker minder zwaar.

Let overigens wel goed op je linkerhand. Vaak zijn paarden daar zwaarder omdat de ruiter de neiging heeft om meer verbinding met die teugel te maken dan met de rechterteugel.

Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:52

Even een vraag om het wat beter te begrijpen...

Eerst kijkt hij dus teveel naar binnen?
En als je daaraan werkt kijkt hij teveel naar buiten?

Ik snap je verhaal niet zo heel goed :o
Kan je het beter uitproberen te leggen?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:45

hm.. volgens mij heb ik ook dat probleem. de mijne is ook moeilijker in te buigen op links. Hiervoor rijd ik veel voltes, slangevoltes en voltes in galop lang en laag op aanraden van mijn instructrice. Vandaag ook weer en ik merk dat ze hierdoor lekker los wordt, daarna kan ik fijn met haar aan de slag.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 16:20

connepon85 schreef:
Ik probeer juist de rechterteugel net zo zwaar te maken als de linkerteugel. Ik neem dus meer contact en als reactie zal het paard zijn hoofd helemaal naar rechts inknikken. Dit is het moeilijke gedeelte want dan ben je snel geneigd om zelf ook weer los te laten waardoor de verbinding op rechts weer wegvalt. Probeer echter die teugel aan te houden en houd goed je rechterbeen erbij. Rijd ook op de binnenhoefslag als je linksom rijdt.

Succes!

Dit is precies wat ik dus doe. En dan schiet dat hoofd helemaal naar rechts en inderdaad schrik je daar dan van en denk je ehhh.. en nu? Ik ben nog een beetje zoekende en inderdaad moet ik mezelf steeds corrigeren om niet ook te gaan spannen links. Gelukkig krijg ik binnenkort voor het eerst les met hem, daar kijk ik erg naar uit.

@doei: paard kijkt eerst rechtuit (geen binnenstelling) en als ik contact neem met mijn buitenteugel krijg hij erge buitenstelling.