Ideale oefeningenreeks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouckie_

Ideale oefeningenreeks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:14

Beste bokkers,

Ik rijd sinds een maand of 3 een nieuw paardje.
het gaat geweldig met ons en ik rij hem al lekker nageeflijk.
Onze vooruitgang is géwéldig! Ben heel fier op hem maar natuurlijk
ook op mezelf (!)
Nu is de vraag of iemand me een mooie oefeningenreeks kan geven om
1 tot 1,5u te gaan rijden. Dus geen les ofzo maar gewoon enkele goede
oefeningen... Tijdens het rijden probeer ik zoveel mogelijk oefeningen te
rijden maar durf er wel al eens een aantal vergeten. Dus iemand die me
een goede reeks kan geven? Opbouwend liefst ... ;p

Alvast bedankt,

Groetjes Nouckie_

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:23

wat is je reden om 1,5 uur te willen rijden?

ik zou eerder een doel bedenken wat je wilt bereiken om je paard te verbeteren, dus bijvoorbeeld: stelling/buiging verbeteren of de reactie op je hulpen. en daar dan goede oefeningen bij bedenken.

bij dressuur is de lengte van de training geen doel op zich lijkt me?

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:28

Dat probeer ik ook zo veel mogelijk na te streven als je dat bedoeld.
Ik wil alleen maar zeggen , altijd als ik begin met rijden en als ik stop kijk ik hoe laat
het is, niemand komt me zeggen welk uur ofzo en élke keer als ik gedaan heb reed ik
een uurtje en een half. Dat is het enige wat ik bedoel , ik ben geen levende chronometer hoor (;
Eerder zou ik willen stelling en buiging verbeteren, ging dit eerst erbij vermelden maar heb het dan
toch weggelaten ;p

Candeletta

Re: Ideale oefeningenreeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:34

ik zou zeker je training een stuk korter maken.. voor een paard is het ook een stuk makkelijker als je alle oefeningetjes 1 a 2 keer doet en als hij ze goed doet dat hij dan klaar is.. ik kan mijn paardje die ik op L niveau train in 15 minuten rijden! dan onthoudt hij de training veel beter, en wordt het voor hem ook niet zo'n sleur..
het gaat om de productivieteit (schrijf je dat zo?) van een training niet om hoe lang je erop zit..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:41

Je traint toch met een bepaald doel en daar zoek je de juiste oefeningen bij.
Je stopt met rijden wanneer je verbetering merkt, dat kan ook al na 15 minuten zijn, niet wanneer jij er genoeg van hebt.
Als jij altijd pas na 1,5 uur iets redelijks hebt bereikt moet je toch je trainingsmethode eens onder de loep nemen.

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 23:00

Gewone les duurt toch ook een uurtje tot uurtje en een half. Je zegt toch ook niet tegen de lesgever dat je wil stoppen omdat je na 15 min al verbetering merkt? Ik vroeg trouwens geen commentaar op mijn trainingsmethode , echter wel op mogelijke oefeningen. Ik rijd mijn paarden op mijn manier, ik merk elke keer vooruitgang en dat wil ik zo houden. Dus nu naar mijn vragengerichte antwoorden ajb. Vriendelijk bedankt! (;

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:07

Hoe valt er nu een antwoord te geven als je dergelijke info geeft?
Pak dan gewoon je dressuurproeven erbij en haal daar oefeningen uit.

En ja, als ik in de les rijd en mijn paard maakt enorme verbetering dan stop ik gewoon, ookal is de les nog niet afgelopen. Instructeur maakt daar nooit een probleem van, die geeft het zelfs ook aan als hij vind dat het genoeg is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:40

ik les maar een half uur. tel daar een kwartier losrijden voor, dan heb ik die kwartier gereden. in die tijd kun je heel veel vooruitgang boeken :j en ook ik ben wel eens eerder gestopt in mijn les, omdat het op dat moment gewoon goed was. dan ga ik niet door met oefenen omdat de tijd er nog niet opzit.

wij zeggen die niet om je aan te vallen, maar om je na te laten denken over het nut van je vraag ;)

bedenk een doel (bijv stelling buiging)
zoek daar goede oefeningen bij
ga deze trainen en als je tevreden bent over je oefeningen die dag dan stop je

20 min trainen kan veel efficienter zijn dan 1,5 uur. omdat het zowel voor jezelf als het paard erg moeilijk is om 1,5 uur geconcentreerd te blijven op de oefeningen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:07

Nou mijn les duurt ook altijd maar een half uur of anderhalf uur of 3 kwartier, hangt er allemaal van af hoe mijn pony is die dag en of hij het snel op pakt, gister zijn we ook al begonnen met Travers, Keertwending en Appuyement en dat Appuyement heb ik ook maar 1 keer rechts en 1 keer links gedaan, hij deed het goed dus dan ga ik het niet nog 100 keer herhalen hetzelfde geld voor de travers en de keertwending, mijn instructrice geeft ook altijd aan wanneer ik moet stoppen, en als ik alleen rijd stop ik ook altijd als het goed gaat dan ga ik niet rijden tot ik een 1,5 uur heb gereden :P
en ik vind het moeilijk hoor om 1,5 uur vol te rijden als je intensief rijd, dan heeft mijn pony er ook schoon genoeg van XD
dus je kan beter gewoon een doel nemen wat je wil bereiken die dag met rijden en dan gaan rijden en zoals de rest al zegt, stoppen als het goed gaat, dat is de beste methode :D