weet iemand raad met deze pony =

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

weet iemand raad met deze pony =

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:32

halllo bokkers,
ik en mijn berijd paard gaan woensdag voor het eerst starten want het gaat heel erg goed met rijden dressuur en springen maar wat ze vandaag nu toch deed !
ik had zaterdag een (best zware) training gehad waarin we veel stelling hadden gevraagd etc. omdat de instruteur vond dat ze nog best scheef liep en vandaag was ze telkens aan het galoperen als we een volte met stelling reden en de rechter galop was al helemaal erg ! ze ging gewoon stoppen en stiegeren en bokken.
ze is best een pittige tante om te rijden (in het begin heb ik alleen maar rodeo gereden ) maar dit ?!
het ging net zo goed al een paar maanden en dan in eens 2 dagen voor de wedstrijd !

heeft iemand advies zo dat ik toch nog een beetje waardig kan verschijnen ?

even voor de duidelijk hij ik ben 14 en dit is niet het eerste paard dat ik rijdt ik rijdt best vaak op bokkende paarden omdat we zelf dat soort paarden kopen voor de handel, dus ik ben best wat gewend maar ik het nog niet echt veel wedstrijden gereden alleen een jaartje met m`n vorige pony en dan is het toch best vervelend als dit gebeurd !

sillyhorse

Re: weet iemand raad met deze pony =

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:38

Als je zo stevig aan het trainen bent geweest lijkt het me niet onlogisch dat het paard spierpijn heeft.

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:42

Hij zal idd denk wel spierpijn hebben,
Rijd hem niet te intensief de komende dagen
Alleen een half uurtje loswerken ofzo

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:43

Je pony doet dit niet om je te pesten of je aankomende wedstrijd te verzieken. Hij probeert je duidelijk te maken dat wat jij van hem vraagt te veel is of hij niet kan. Met andere woorden; hij verrekt van de pijn. Meest waarschijnlijke is spierpijn, omdat je zaterdag werk met hem gedaan hebt wat heel anders is dan normaal. Ga op zoek naar de oorzaak en mijdt adviezen als 'hij moet er doorheen', 'pak hem maar aan', etc.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:47

Ik zou hem in jouw schoenen een paar keer longeren met dubbele longe o.i.d. Dan kan hij op de eigen benen lopen zonder jouw gewicht. Zo kan hij zijn spieren ontlasten en toch bewegen en leniger worden. Niet te zwaar trainen idd en wat vaker lekker borstelen? Dan masseer je zijn spieren en dat zou kunnen helpen om hem weer wat soepeler te krijgen.

Bij een B-proef kom je al een heel eind met een gehoorzaam paard, dat geen verzet vertoont. Zoek dus de ontspanning op!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:18

ik denk idd ook dat ie spierpijn heeft ! gister heb ik hem wel er door heen gereden zodat ie we lgewoon ging galoperen maar niet veel stelling meer gevraagd. vandaag kijk ik even hoe het gaat en morge heb ik mijn (ondelinge) wedstrijd al! misschien als het helemaal niet gaat start ik wel met mijn eigen paard ! het moet natuurlijk geen kunst en vliegwerk worden !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:20

Tjah het is vandaag dinsdag, als je zaterdag zwaar getraind hebt en daarna niets meer hebt gedaan is de kans groot dat ze spierpijn heeft.
Gewoon lekker ontspannen rijden, lekker lang en laag.
Of nog beter aan de longeerlijn met een passoatuig oid, dan kan ze lekker ontspannen zonder gewicht op de rug.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:56

ik ga met anneliesdj mee, als tie spierpijn heeft is het logisch dat ze in verzet komt..
Gewoon lekker ontspannen rijden..
Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:59

Overnomen noemt men zoiets! Volgende keer even rustiger aan doen om spier massa's op te rekken....zou je instructeur moeten weten!
Je hebt geluk dat hij geen T.U heeft gekregen tijdens of na je les als hij nu zo stijf is!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:05

ja denk ook spierpijn,
wat jammer voor je vlak voor een wedstrijd,

heb het oo wel eens gehad dat je wat extra wilt oefenen vlak voor een wedstijd,
heb het probleem nu niet meer (ben gestopt omdat ik niet tegen mijn verlies kon,
ging echt met een boos gezicht voor de zoveelste keer mijn derde prijs ophalen :o :+ :P :D )

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:11

klinkt al spierpijn, logisch dat hij in verzet gaat.

Ik denk dat veel mensen zoiets wel een keer hebben meegemaakt.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:17

conejo_ schreef:
klinkt al spierpijn, logisch dat hij in verzet gaat.

Ik denk dat veel mensen zoiets wel een keer hebben meegemaakt.

Dan is er toch echt iets chronisch mis met je trainingsopbouw!

Zodra een paard spierpijn krijgt en hevig in verzet gaat, dan ben je naar mijn mening niet meer bezig met het luisteren naar je paard. Die geeft nlk snel genoeg aan wanneer iets hem teveel wordt, zodat je dan weer even een stapje terug moet nemen.
Maar vind het idd ook in dit geval de taak van de instructrice/instructeur om het niet zover te moeten laten komen :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 15:17

hoi hoi *\o/*
dat van de training klopt het is ook niet mn eigen instruteur en ik rijd nog maar een paar maanden op hun paard !
ik vindt op zich dat ze heel fijn les geeft maar dat ze de training voor de wedstrijd spierpijn heeft gekregen is wel erg jammer !

uiteindelijk ben ik op mijn eigen paard gestart en dat is goed verlopen ! zaterdag heb ik wel een spring wedstrijd met haar en ik hoop dat de spierpijn dan over is ! :j