Ik rijd sinds een maand of twee een grote De Niro-merrie (4 jaar, ongeveer 1.74m, niet al te slim). Merrie is van het type 'dramkont' - je kunt hoog springen en laag springen, maar op sommige momenten loopt ze gewoon door, zonder dat rekening gehouden wordt met mij. (Bijnaam is dan ook 'De olifant', maar dat even terzijde
) Op die momenten is ze ook totaal niet ontvankelijk voor haar omgeving, ik kan schreeuwen, in haar mond trekken, slaan, maakt niet uit, ze kijkt gewoon over me heen en doet alsof ik lucht ben. Voorbeeldje: ik ging zondag rijden in het land, en voor ik de kans kreeg het draad los te maken(ik was dus nog niet opgestapt) liep ze er al gewoon op in. Er stond stroom op en ik zat er verdorie zowat tussen.....
Ook op stal wordt ik af en toe bijna geplet, en in de bak is ze in staat om over vanalles heen te denderen (balkjes, pionnetjes, bordjes).
Rijtechnisch valt ze af en toe bijna om in de bocht als het ware, dan komt ze volledig tegen m'n binnenbeen in en is dan dus ook even niet ontvankelijk, dan loopt ze gewoon met me weg.
Nouja, lang verhaal, maar in grote lijnen dus twee dingen: De merrie zal zich ervan bewust moeten worden waar ze haar benen neerzet, zodat ze niet over dingen heen dendert. Ook zal ze sensibeler moeten worden op mijn hulpen, in alle opzichten.
Mijn vraag aan jullie: hebben jullie ideeën op welke manier ik dit kan bereiken (op een betrekkelijk vriendelijke manier)? Ik kreeg het advies van T-Team, grondwerk, iets in die trant, maar weet daar zelf onvoldoende vanaf (heb wel basiskennis) om het op dit probleem toe te passen.
Ik ben benieuwd!