Aan de teugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkialex

Aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:15

Hoi!! Nou ik snap het niet meer,
Ik weet nu niet meer hoe je aan de teugel moet rijden,
Mensen op mijn manege zeggen dan je omennom kneepjes moet geven(dat vind ik zagen in de mond....)
En mijn instructrise zegt dat je je buitenhand hoog moet houden,
en je binnenhand laag houden en opzij doen.
Ik snap er geen hol meer van.
Hoe doen jullie het??
Please geef een reactie!!
xxxx

Maartenn

Re: Aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:16

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:22

Thnx! meer tips zijn welkom!!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:29

NIET gaan kneepjes geven / vragen met de binnenhand / handen van de hals af halen / handen ongelijk houden / handen omhoog halen / achterstevoren op je paard gaan zitten. Het komt allemaal neer op rijden met de handrem erop.

Je bent nog jong, dus wees alsjeblieft zuinig op een goede houding, waarbij je werkt aan een een vriendelijke, voorwaarts mee bewegende hand met evenveel (of beter: even weinig) spanning op de teugels. Dat is het eerste waar het in een goede basisopleiding m.i. om moet draaien. :)

Dán werken aan het paard goed aan de zit en aan het been krijgen. Aan de teugel is dan nog maar een piepklein, en in feite zeer vanzelfsprekend, stapje.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 18-09-11 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:30

Dankje!! ik zal het probeeren!!
Meer tips?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:39

vooral lekker voorwaarts drijven en met meeverende zachte handen vragen om na te geven (blijven drijven!). Lekker actief rustig zitten,benen stil en dan onspant je paard en laat hij zijn rug los en loopt hij ''aan te teugel'' aan de teugel is niet alleen maar een mooie boog in de hals maar ook te achterhand die ondertreedt en dus jou goed draagt.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:38

Alleen de benaming 'aan de teugel' is al fout, het heeft namelijk weinig te maken met je teugels!! Ontspanning van voren komt vanuit de achterkant! Laat je teugels lekker voor wat ze zijn, en ga bezig met de rest, het hoofd komt vanzelf wel.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:09

Ik reed altijd bij instructeurs die heel hard bezig waren met het 'aan de teugel lopen'. Me kneepjes laten geven in de teugel, vragen met de binnenhand, enzovoorts. Het gevolg was dat ik heel gespannen reed van voren, een strakke hand en schouder had en dat het paard ook niet lekker ontspannen liep, zelfs als zijn hoofd wel zakte. Ik was veel te gefocust op het aan de teugel krijgen.

Toen veranderde ik van instructeur naar iemand die zei: niks doen aan die teugel, gewoon lekker rijden. Paard voorwaarts houden, zorgen dat hij zichzelf met de achterhand gaat dragen. Veel impuls naar voren en dan gewoon werken naar de ontspanning van jezelf en het paard. Buitenhand er wel aan houden maar verder niet te veel doen met de teugels. En zowaar, aan het eind van die les liep het paard nageeflijk.

Je moet het zien als: als je je paard goed laat lopen is die nageeflijkheid die je erbij krijgt een cadeautje.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:40