Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
Daarna elke dag gereden (zonder eerst een ander erop te laten) om mijn angst voor opstappen te doorbreken die ik trouwens alleen voor hem had want op elk ander paard stapte ik zo op. Het ging en gaat elke dag prima en we pakken het nog altijd als volgt aan: Met hoge (ikea) kruk, martingaal, word vastgehouden, snel doortastend maar toch rustig opstappen. Helemaal in het begin werd hij ook volgepropt met brokken want kauwen ontspant een paard en had ik een bodyprotector aan dat gaf me een veilig gevoel. De martingaal staat goed ruim afgesteld zodat hij niet inwerkt behalve als hij zijn hoofd extreem hoog houd. Deze gebruik ik omdat het steigeren belemmerd, wat hij deed bij ons ongeluk. Dit heeft hij nooit meer gedaan daarna heb de martingaal 1 keer nodig gehad toen hij na het opstappen er achterwaarts vandoor wou, hij kon zich echter niet aan de hulpen onttrekken omdat de martingaal zijn eigen kracht tegen hem gebruikte waarna hij direct stilstond. Ik ben toen vanaf de grond opgestapt wat die reactie getriggerd heeft, mijn paard verwachtte duidelijk pijn in zijn rug toen die uitbleef stond hij stil, leek verbaasd en ben gewoon gaan rijden zonder er verder aandacht aan te besteden. Dat is de korte tijd dat ik geprobeerd heb zonder kruk op te stappen dit veroorzaakte veel spanning bij mijn paard want het ongeluk en de voor hem pijn in zijn rug is gebeurd toen ik op die manier erop ging heb dit misschien 4 keer geprobeerd waarbij 1 minder goede bovenstaande ervaring en 1 keer ging hij opzij maar liet me wel rustig opstappen (hij is medisch 100% in orde). Dus terug met kruk en besloten dit te blijven doen, nu gaat het altijd rustig en ontspannen we zijn 2 jaar verder al zat er een jaar longeren/grondwerk aan het rijden vooraf en 2 strenge winters waarbij ik nauwelijks iets kon. Na de laatste winter zo opgestapt en als vanouds heerlijk probleemloos was daar heel erg blij mee.
Overigens werd hij net als in jou geval vastgehouden toen het gebeurde (door mijn moeder), vasthouden nu werkt desondanks toch ontspannend voor hem ookal is mijn moeder die hem altijd vastheeft alles behalve ontspannen.
Maar je moet zelf even kijken wat voor jullie werkt aangezien je aangeeft het voor jouw paard waarschijnlijk niks is zou ik je dan wel adviseren als je het alleen doet de linkerteugel korter dan de rechter te nemen, als hij er dan tussenuit wil knijpen slingerd hij jou in het zadel inplaats van tegen de grond dan heb je de meeste kans hem te kunnen corrigeren. Al verwacht ik niet dat hij wat doet want zo te lezen heb je net als ik een hoop aandacht aan de vertrouwensband besteed. Onderschat vooral je angst niet die moet slijten en dat duurt maanden, je paard moet aan jou bewijzen dat hij niks doet en gebeurd er keer op keer helemaal niks met opstappen dan kom je eroverheen. De ene keer dat hij wel iets deed met opstappen was ik niet bang ik was er allang overheen kon rustig reageren de pijn die mijn paard verwachtte bleef uit en dat was dat. Een hele tijd daarvoor deed hij een onschuldig stapje achteruit om zijn evenwicht te bewaren waarvan ik compleet in de stress schoot om moedeloos van te worden. Heb nooit opgegeven en dat is vooral de rede dat we nu weer terug zijn bij normaal opstappen het was een lange moeilijke weg meer voor mij dan voor mijn paard. Geef niet op, ga door, vraag hulp waar nodig en heel veel succes want het is niet niks om er weer op te stappen.
!! Hij was meer bezig om te proberen zijn hoofd te jeuken aan ons dan wat we eigenlijk op zijn rug aan het doen waren! Dat geeft de burger moed
. Voor mij een hele stap gemaakt vandaag.
Goed dat je ook merkte met hangen dat hij ontspannen was, dan is de eerste stap al gezet en dat is meestal de allermoeilijkste! Wat je al zegt ookal moet dit nog 10 keer voor dat je verder gaat dat maakt niet uit dit is in iedergeval al gelukt.
Moet zeggen dat ik soms ook allerlei spoken zag zoals dat stapje voor/achteruit doen om evenwicht te bewaren en dan denken dat hij ervandoor gaat of bokken. Nog even en jullie rijden weer een rondje door de bak!