na een jaar weer opstappen.. hoe? Graag tips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

na een jaar weer opstappen.. hoe? Graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:20

Ik zet hier even een linkje van een ander topic, waarin staat uitgelegd wat onze situatie is: In navolging op dit topic: [ITP] knappe knul ITP, zouden we toch nog een team worden?
zijn we nu weer zover dat het werken vanaf de grond goed gaat.

We hebben er beide plezier in en ik merk dat ik hem nu echt beter leer kennen en vice versa. Ik had in het andere topic gezegd dat ik er eerst iemand anders bij wilde halen om er voor het eerst weer op te stappen, maar inmiddels heb ik voor mezelf iets dat ik het toch zelf wil gaan doen. Daarover heb ik nagedacht, want ik wil dit samen met hem vanaf punt nul opbouwen en als er nu weer iemand anders op gaat, dan denk ik dat het niet helpt voor onze band samen en is het weer zo dat ik hem moet overnemen van een ander, terwijl het juist zo belangrijk is dat wij tweetjes samen een team gaan worden. Ook zit ik er dan mee, dat wanneer het echt winter wordt en hij bijv. 2 weken of langer niet gereden kan worden en ik moet hem daarna weer oppakken, dat ik voor hetzelfde probleem sta. Moet ik dan wéér een ander gaan vragen om het voor mij op te lossen? Denk niet dat het de juiste weg is, dus vandaar mijn keuze.

Maar nu... het werk op de grond gaat goed, hij loopt keurig 3 a 4 keer per week aan de longe met zadel en hoofdstel, ik raak hem overal aan, wapper met zweetbladen, klapper op het zadel enz. Hij doet er niks mee, dus dat is vast fijn. Ik merk dat we toe zijn aan een volgende stap en daar wil ik jullie advies bij vragen.

Wat is nu wijs? Tot nu toe heb ik hem "behandeld" als paard dat gewoon helemaal groen is en niet zadelmak is. Ik denk zelf dat ik daarin verder moet gaan en gewoon met hangen moet gaan beginnen, zoals dus bij een groen paard ook? Hoe zouden jullie dit nu verder aan gaan pakken?

Persoonlijk wil ik er liever niemand bij in de buurt hebben die hem vasthoudt enz. (mijn ouders dus). Die kijken toe vanaf de bakrand, maar niet in de bak. Dat is misschien bijgeloof maar we hebben de valpartij gehad toen mijn vader hem vast wilde houden met opstappen en ik weet hoe nerveus mijn ouders zijn en ik denk dat dit overslaat op mijn paard.

Ik heb alle tijd en heb zelf zoiets, dat ik goed naar mezelf moet luisteren, dus als het voor mij goed voelt, dan kan het en ga ik twijfelen, dan stoppen en iets anders gaan doen.

* even een klein nootje, misschien handig om even te vermelden: tot een paar jaar geleden heb ik vaker paarden zadelmak gemaakt en doorgereden, dus wat dat betreft ben ik niet helemaal groen, ik zit er nu puur mee dat met dit paard het vertrouwen helemaal opnieuw moet komen en ik daarnaast een stuk minder zelfvertrouwen heb, dus meer angst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:53

Ik zou er wel iemand bijhalen, maar als je dat echt niet wilt zou ik het volgende doen (weet niet hoe lenig jij bent)

Ik zou na uitgebreid grondwerk (en dat is wat anders dan alleen longeren met en zonder zadel en een beetje sacking out) zonder zadel op het paard gaan hangen en liggen. Dus er niet op gaan zitten. Puur gewicht laten voelen. En dan zonder zadel.

Ik kan even kijken of ik een voorbeeld kan vinden.

Voorbeeld hangen

http://www.youtube.com/watch?v=QNmM_ZwuE_o

http://www.youtube.com/watch?v=qBrYQNECLL0

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:06

N.a.v. andere topic wat je noemt. Als ik het goed begrepen heb is dit paard goed onder het zadel geweest, maar door gezondheid en moeten stoppen bijrijder stil gezet. Op dat punt zou je dus geen problemen moeten hebben (al kan je dat altijd testen met hoe hij reageerd op jouw als je bv op een krukje staat of een grote bal over zijn rug beweegt). De stuiter gewoontes wel, maar daarvoor kan je het beste een one-rein stop monteren, dan kan hij niet veel stuiteren. Als je longeert/grondwerkt voordat je er op stapt kan je als je zit paard meteen aan het werk zetten omdat de spieren dan al warm zijn. Ga in elk geval geen stap verder dan waar jij je zeker bij voelt.

Setteli

Re: na een jaar weer opstappen.. hoe? Graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:16

ik ga zelf ook opnieuw beginnen met mijn paard. Ik heb er alruim 1,5 jaar niet opgezeten. Ik ben M2 met haar, maar vorig jaar heeft ze me er met een serie bokken afgegooid (wat ze nog nooit had gedaan).
Ondertussen heeft ze een veulen gekregen. Ik ben ook bezig met longeren en heb de osteopaat en de tandarts er al bij gehad. Maar nu moet ik er dus ook weer op. Vind het ook best eng.
Weet ook nog niet of ik er eerst een ander op laat. Kreeg ook de tip om haar voor de tijd Primeval Stressles te geven, wat de scherpe randjes er een beetje afhaalt. Misschien ook iets voor jouw paard?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:58

bedankt voor de tips tot dusverre. Ik zal alles meenemen in mn gedachten. Alleen vind ik wel dat de manier bij je moet passen, en dat wat jij zegt, cassidy, is niet mijn manier (maakt niet uit, kan voor een ander wel werken hoor!). Ik slinger hem trouwens niet gewoon rond, we zijn echt aan het werk op de grond en niet alleen aan de lange lijn, ook aan de hand ;).

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:04

helemaal top dat je het zelf gaat doen! ik weet zeker dat je het kan.
dit paard is al eens bereden geweest en dat ging goed dus dat is een voordeelk.
wat ik zou doen; lekker ff aan het werk zetten aan de longe; als je paard goed reageert op je stem;dan naar binnen halen; longe eraf en erop.
gewoon meteen erop? ja, dus
niet teveel nadenken en druk maken; gewoon doen en verstand ff op 0
gaat echt goed komen; weet het zeker
als er iets gebeurt kalmeer dan met stem maar ga niks met de teugels doen; misschien makkelijker om de 1e keer in een afgesloten longeercirkel te werken of afgezette rijbak
en laten filmen door een ander; krijg je weer veel meer zelfvertrouwen van want dat is het eieren eten
je kunt dit zelf makkelijk zat ; je moet ff door die onzekere barierre heen!
komt goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:06

Misschien valt het mee. Ik ben eens opgestapt op een paard dat 10 jaar niet gereden was. Ik kende haar nog van vroeger. Ik stapte zo op en reed zo met 'r weg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:38

Als je je paard écht als een groen paard wilt behandelen. Zul je er wel zelfverzekerd op moeten stappen. Zodra jij twijfelt, angst hebt of onzeker wordt, kun je problemen gaan verwachten.

Natuurlijk is er niks mis met een beetje gezonde spanning.

Dus als jij 10x eerst alleen moet zitten voordat je gaat stappen, dan ga je eerst alleen zitten. Leert ie ook meteen mooi stilstaan^^

Om voor jezelf het gewoon te houden zou ik het dus tussen de grondwerkoefeningen door doen. Eventjes grondwerken, en eroverheen hangen. Weer even grondwerken en een been er overheen. Weer grondwerken, afijn volgens mij snap je het idee wel.

Er gewoon niet zo'n big deal van maken, zelfverzekerd en duidelijk zijn. Dit wil ik wel en dat wil ik niet.

Kan het overigens alleen maar applaudiseren dat je het zelf wilt doen :)

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:07

Ben net als jij eraf gevallen bij het opstappen wat heel veel indruk heeft gemaakt omdat het geen normaal gedrag was voor mijn paard die ik door en door ken. Hij bleek rugproblemen te hebben is behandeld en inmiddels rijden we weer met plezier. Heb hem een jaar lang alleen gelongeerd, grondwerkoefeningen gedaan waarbij ik werk vanuit rust en vertrouwen, met druk opbouwen en wegnemen (nog altijd doe ik aan longeren en grondwerk elke week). Heb er ook naast gestaan op een hoge kruk alsof ik erop ging om zijn reactie te peilen wat hij best vond. Toen we weer klaar waren om te rijden heb ik eerst iemand anders erop gelaten die ik de situatie heb uitgelegd dat ging zoals verwacht prima (dit zodat ik kon zien hij doet echt niks verkeerd! Bevestiging dus voor mij). Zij heeft hem kort gereden in alle gangen toen ging ze eraf hield hem vast en ben ik erop gegaan zonder erover na te denken zodat ik mezelf niet bang zou maken. Het ging super en heb eventjes lekker gereden dat was stap 1. :D Daarna elke dag gereden (zonder eerst een ander erop te laten) om mijn angst voor opstappen te doorbreken die ik trouwens alleen voor hem had want op elk ander paard stapte ik zo op. Het ging en gaat elke dag prima en we pakken het nog altijd als volgt aan: Met hoge (ikea) kruk, martingaal, word vastgehouden, snel doortastend maar toch rustig opstappen. Helemaal in het begin werd hij ook volgepropt met brokken want kauwen ontspant een paard en had ik een bodyprotector aan dat gaf me een veilig gevoel. De martingaal staat goed ruim afgesteld zodat hij niet inwerkt behalve als hij zijn hoofd extreem hoog houd. Deze gebruik ik omdat het steigeren belemmerd, wat hij deed bij ons ongeluk. Dit heeft hij nooit meer gedaan daarna heb de martingaal 1 keer nodig gehad toen hij na het opstappen er achterwaarts vandoor wou, hij kon zich echter niet aan de hulpen onttrekken omdat de martingaal zijn eigen kracht tegen hem gebruikte waarna hij direct stilstond. Ik ben toen vanaf de grond opgestapt wat die reactie getriggerd heeft, mijn paard verwachtte duidelijk pijn in zijn rug toen die uitbleef stond hij stil, leek verbaasd en ben gewoon gaan rijden zonder er verder aandacht aan te besteden. Dat is de korte tijd dat ik geprobeerd heb zonder kruk op te stappen dit veroorzaakte veel spanning bij mijn paard want het ongeluk en de voor hem pijn in zijn rug is gebeurd toen ik op die manier erop ging heb dit misschien 4 keer geprobeerd waarbij 1 minder goede bovenstaande ervaring en 1 keer ging hij opzij maar liet me wel rustig opstappen (hij is medisch 100% in orde). Dus terug met kruk en besloten dit te blijven doen, nu gaat het altijd rustig en ontspannen we zijn 2 jaar verder al zat er een jaar longeren/grondwerk aan het rijden vooraf en 2 strenge winters waarbij ik nauwelijks iets kon. Na de laatste winter zo opgestapt en als vanouds heerlijk probleemloos was daar heel erg blij mee. *D Overigens werd hij net als in jou geval vastgehouden toen het gebeurde (door mijn moeder), vasthouden nu werkt desondanks toch ontspannend voor hem ookal is mijn moeder die hem altijd vastheeft alles behalve ontspannen. :P Maar je moet zelf even kijken wat voor jullie werkt aangezien je aangeeft het voor jouw paard waarschijnlijk niks is zou ik je dan wel adviseren als je het alleen doet de linkerteugel korter dan de rechter te nemen, als hij er dan tussenuit wil knijpen slingerd hij jou in het zadel inplaats van tegen de grond dan heb je de meeste kans hem te kunnen corrigeren. Al verwacht ik niet dat hij wat doet want zo te lezen heb je net als ik een hoop aandacht aan de vertrouwensband besteed. Onderschat vooral je angst niet die moet slijten en dat duurt maanden, je paard moet aan jou bewijzen dat hij niks doet en gebeurd er keer op keer helemaal niks met opstappen dan kom je eroverheen. De ene keer dat hij wel iets deed met opstappen was ik niet bang ik was er allang overheen kon rustig reageren de pijn die mijn paard verwachtte bleef uit en dat was dat. Een hele tijd daarvoor deed hij een onschuldig stapje achteruit om zijn evenwicht te bewaren waarvan ik compleet in de stress schoot om moedeloos van te worden. Heb nooit opgegeven en dat is vooral de rede dat we nu weer terug zijn bij normaal opstappen het was een lange moeilijke weg meer voor mij dan voor mijn paard. Geef niet op, ga door, vraag hulp waar nodig en heel veel succes want het is niet niks om er weer op te stappen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 18:43

dank jullie wel voor de motiverende reacties, echt super! Ook goed om te lezen dat meer mensen dit probleem hebben gehad en zelfs hebben kunnen oplossen, dat geeft hoop!

Vanmiddag heb ik tijdens het werken mijn voet in de beugel gezet en zelfs iets de andere voet opgetild van de grond en weer terug gezet. Dit een aantal keren gedaan tussendoor en ik merkte wel dat hij zijn spieren iets spande, maar dat zal logisch zijn door het gewicht (ik zie spoken). Toen terug naar de poetsplaats (is een ruime open plaats in de schuur), zadel er af en toen vroeg ik mn vader om even mij een voetje te geven. Zo gedaan en dus echt even 2x met mijn gewicht over zijn blote rug gehangen (hoe geestig met wat ik eerder vandaag nog zei tegen cassidy, dus nog bedankt voor je tip!!!!) en hij deed er he-le-maal niks mee :D!! Hij was meer bezig om te proberen zijn hoofd te jeuken aan ons dan wat we eigenlijk op zijn rug aan het doen waren! Dat geeft de burger moed :D. Voor mij een hele stap gemaakt vandaag.

Inderdaad Sassol, dit voelde nu goed en misschien doe ik dit wel 10 keer voordat ik weer aan een volgende stap toe ben, dat maakt niet uit. Dit hebben we weer te pakken, dus ik ben heel blij!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:54

Wat fijn dat het zo goed ging! En al helemaal goed dat je een combi van tips gebruikt hebt =)

Hou je ons up to date?=D

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:06

Super dat er al een begin is. :D Goed dat je ook merkte met hangen dat hij ontspannen was, dan is de eerste stap al gezet en dat is meestal de allermoeilijkste! Wat je al zegt ookal moet dit nog 10 keer voor dat je verder gaat dat maakt niet uit dit is in iedergeval al gelukt. :) Moet zeggen dat ik soms ook allerlei spoken zag zoals dat stapje voor/achteruit doen om evenwicht te bewaren en dan denken dat hij ervandoor gaat of bokken. Nog even en jullie rijden weer een rondje door de bak!

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:17

Fijn dat het zo goed gaat! Ik ben ook erg voor het hangen zonder zadel.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:28

Heb je dit gedaan onder begeleiding? Dan zou je mischien diegene kunnen vragen die je toen geholpen heeft? Of anders een goede vriendin o.i.d?

Ik ken het, ik word ook doodzenuwachtig als mijn ouders erbij staan te kijken :j

xlindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:06

hee,
k zou eerst een beetje grondwerk met het paard gaan doen zodat je weer een beetje een band opbouwt,
en als je op een manege rijd,
zou k eerst prive lessen nemen op het zelfde paard en als je ze vertrouwt op verschillende rijden in een groep.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:13

daar zijn we inderdaad mee begonnen (zie linkje andere topic). Ik rij niet op een manege maar gewoon thuis en ik denk dat het belangrijker is dat ik er eerst zelf weer op kan rijden dan dat hij meteen bij anderen in de bak moet lopen. Dat komt later wel. Privélessen neem ik zeker wanneer ik er eerst maar weer op zit en we de stap en draf weer onder de knie hebben. Dat heb ik met mijn instructrice ook al zo afgesproken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:42

zo, ik ben helemaal blij! Vandaag zijn we weer aan het grondwerken en longeren geweest, ging echt super! Hij was superfijn ontspannen, dat was ook letterlijk zichtbaar aangezien zijn pielewuppie de hele tijd op half 7 hing haha. We zijn weer een klein stapje verder.

Ik heb nu een paar keer los (zonder iemand erbij in de buurt) in de bak gehangen over zijn rug met opstap via de stijgbeugel. Hem helemaal geaaid en aangeraakt terwijl ik hing en daarna uiteraard goed beloond. Gaf een heel goed gevoel. Op zich had ik zo mijn been er over kunnen slaan denk ik, maar het was mooi zo en ik wou het graag mooi houden! Ik had niet verwacht dat ik ooit weer zover zou komen zelfs pffffff!! :D

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:28

*\o/* Blijft een super gevoel als zoiets weer lukt. Elke keer dat het goed gaat is een positieve ervaring waar je weer op verder kunt bouwen! Nog een tijdje zo verder en je zit er opeens weer op. 8-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:19

Ik hoop het! Morgen weer met hem aan de slag en dinsdag komt een vriendin me helpen aan de longe, dus hopen dat ik dan zover ben dat ik in ieder geval zitten durf. Misschien morgen proberen been er over te slaan, hangt er vanaf hoe hij aanvoelt morgen! Pfff.. best wel eng hoor!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:19

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:04

Jij vind het duidelijk spannender dan dat hij dat vind. :+ Je paard vind het allemaal duidelijk de normaalste zaak van de wereld zal aan hem niet liggen of je met hem rijden kunt binnenkort. :D Je zat er al op dus de grootste drempel ben je over goed gedaan!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:43

Dank je! Helemaal zonder kriebels was het niet, ondanks dat het zo lijkt, want natuurlijk toen ik mijn been er over sloeg ging ie 2 stappen achteruit. Op zich logisch verklaarbaar, om evenwicht te zoeken (moet ook wel met zo'n olifant als ik) maar toch meteen even weer schrik van mijn kant he.. jammer!