paard is echt stout

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SabinaS

paard is echt stout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:03

beste bokkers sinds 2 jaar ben ik de eigenaar van een nieuw paardje ze was 2 toen ik haar kreeg, totaal niet veel in de hand geweest vloog door iedere draad sprong uit de piste ed, toen veel mee bezig geweest en langzaam aan werd ze toch wat rustiger, toen is ze weggebracht voor zadelmak te maken toen was ze ondertussen 3.5 jaar, toen ze daarvan terug kwam ging het rijden zeer goed ze werd gereden door een 15 jarig meisje, totdat dit meisje niet meer kon komen rijden, na paar dagen besloot ik zelf aan de slag te gaan begon ze al te bokken als ik het zadel op wou doen, en het ging heel mis als ik nog maar aan de stijgbeugel kwam ging ze al bokken na paar dagen kon ik hangen maar ineens begon ze weer te bokken.. toen heb ik enkele mensen laten komen voor op haar te rijden en bij 1 persoon ging het wel redelijk goed, hij kon haar rijden, maar ze probeerde wel altijd eerst even uit, nu staat ze een maand in training bij die persoon, ik was daar op haar gaan rijden en ze was super braaf, nu ging ik van de week weer op haar rijden en vloog ze recht omhoog en weer bokken, dus viel ik er weeral af, het zadel kan het probleem niet zijn want dit is aangepast aan haar en is nieuw,.. ze is ook gecontroleerd door de dierenarts.. ik vind het zo jammer maar weet niet of het gewoon stout zijn is omdat ze na een paar minuten rijden een stuk kalmer is ofdat ze werkelijk pijn zou hebben... ik zou graag tips en meningen horen
alvast bedankt

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:07

heeft ze een opstap probleem of is het tijdens het rijden? en hoe zwaar ben je precies?

SabinaS

Re: paard is echt stout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:09

het is vooral het opstappen want dan gaat haar hoofd al omhoog en staat ze heel gespannen en alert, en dan doet ze even raar en als je er doorheen raakt(zonder te vallen) doet ze niks meer na paar rondjes, ik weeg 60 kg

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:13

ik heb een paard zadelmak moeten maken met dit probleem en ik vond toen iets uit (weet natuurlijk niet of dit ook zo is) is jouw paard niet bang onder haar buik te worden geschopt? je komt toch met je been naar haar buik, ik ben toen opgestapt met mijn linkerschouder naar haar hals en toen omgedraaid, dan was alles goed? en de keren erop kon ik gewoon opstappen. heb je een rare cap teovallig? het kunnen hele stomme dingen zijn

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:24

Heb je al geprobeerd om regelmatig op en af te stappen? Dus opstijgen, rijden tot ze goed ontspannen is, weer afstijgen en na een paar minuten weer opnieuw beginnen. Op deze manier kan ze wennen aan jou manier van opstijgen.

Maak je gebruik van een krukje o.i.d. bij het opstijgen? Dat wil ook wel eens helpen bij een jong paard, dan raken ze niet zo uit balans als je opstijgt. Ik vind dat sowieso bij elk paard belangrijk, omdat je het paard dan veel minder belast.

Veel succes met het aanpakken van je probleem.

horshe1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:32

het zou ook nog aan de rug kunnen liggen. mijn paard had ook van die kuren iedere keer als ik ging rijden begon ze te bokken en te stijgeren. We hebben er een kraker uit Friesland laten komen en ze is helemaal opgeknapt misschien is dat ook wel een idee.
Ik hoop voor je dat het goed komt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:36

Het klinkt alsof dit paard nog geen vertrouwen heeft in het opstappen het hoofd op gooien het stressen wanneer het ook maar tijd is om weer wat te doen, persoonlijk zou ik met haar een flinke stap terug doen rustig aan weer longeren samen vertrouwen opbouwen en hulp vragen van iemand die verstand heeft van dit soort dingen zoals mindfield hier op bokt en dan rustig weer vertrouwen opbouwen.

Tevens zou ik het paard bij een osteopaat onder behandeling zetten om een evt verschoven wervel etc uit te bannen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:38

Ik denk dat er iets niets goed zit,heb veel ervaring met ruggen enz.En dat bokken lijkt me niet dat het is om te klieren.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:41

regelmatig opstappen enzo hebben we gedaan, ik heb een tijd alleen maar met haar gelongeerd en terug vanaf 0 begonnen, stilletjes leunen in de beugel dan eens over haar hangen, maar dan deed ze al zo raar, na paar keer niet meer dus dacht paar dagen later dan ik kon gaan zitten, maar ik zat nog niet tegoei en ze begon weer te bokken,
vind het gewoon raar dat ze de ene keer niks doet en dan weer wel
en dan heel extreem, want ik heb zelfs al met haar gesprongen dat ging super

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:41

Idd, laat een chiropractor komen, laat de rug controleren, dergelijk gedrag is niet normaal, ook niet voor een paard dat je aan het uitproberen is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:42

Hoe lang is het geleden dat het zadel is nagekeken. Een jong paard veranderd natuurlijk in zijn bespiering als hij gebruikt wordt. En dan kan het zadel, ook al is het speciaal op hem aangepast, toch niet meer passen.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:44

wat ik wel vind is dat je tegenwoordig haar ruggegraat goed ziet lopen met enkele bobbeltjes in dit had ze voorheen niet, iedereen zegt dat ze terug spieren om moet bouwen, maar ik weet niet wat ik ervan moet denken

het zadel is nieuw van de dinsdag en is heel opgemeten aan haar omdat het nogal een smal paardje is en een zadel moeilijk te vinden was dus het zadel kan het probleem niet zijn lijkt me

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:46

Ook een zadelmaker kan fouten maken. En een ostheopaat naar haar laten kijken. Kan best zijn dat er een wervel ergens niet helemaal goed zit. Is dit allemaal in orde, dan eerst weer haar bespiering op orde brengen met longeren of in de lange lijnen aan het werk zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:50

Als je haar ruggegraat ziet, dan gebruikt ze de verkeerde spieren.
En ik zou ook even laten controleren op kissing spines. Dat kan een zadelmaker niet doen, en ook geen osteopaat. Daarvoor moet je bij een kliniek zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:59

Waar je paard nu staat kunnen ze rijden.
Het 15 jarige meisje kon hem rijden.
Bij jou gaat het mis.
Doe jij niets anders?
Voet te ver in de beugel en prikt hem in de buik met opstappen.
Angst, spanning die je overbrengt?
Dat soort dingen.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:01

waar ze nu staat probeert ze ook, maar die jongen heeft totaal geen angst en geeft haar ook een goeie tik als ze nog maar probeerd
dan zit ze ook met haar staart te zwiepen in het begin en bewegingen te maken van ik ga ieder moment gek doen maar hij pakt haar aan, en dan doet ze niks, zij is mij altijd voor omdat ik wat meer bang heb
ik heb haar hier ook een keer gereden toen dat meisje haar nog reed en toen ging het ook goed..
het kan op dit moment vooral spanning zijn van mij omdat ik echt hard gevallen ben vorige keer

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:05

Lees je wel!?

Ongeloofelijk hoe mensen hun paard kunnen behandelen terwijl er fysiek nog niks is uitgesloten :n
Een paard denkt niet, en kan dus ook niet denken kom laat ik voor de leuk stout gaan zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:09

Hoe reageert je paard als je hebt gelongeert voordat je opstapt? Longeer je met zadel, laat je ook eens een sprongetje maken aan de hand, met zadel op?
Doe je aan grondwerk?
Als er een portie spanning en angst van jouw kant bij komt kijken, dan kan dat de oorzaak zijn voor dit gedrag.
Maar ik denk nog steeds dat er wat in de rug niet goed zit. Dat steigeren komt ergens vandaan.
Als je open staat voor het alternatieve circuit, neem even contact op met http://www.petsandpeople.nl
Ik heb ze bij mijn paarden gehad, ter ondersteuning van ziekte en ook bij rugproblemen, ze kunnen blokkades opsporen en energetisch zien of het echt klieren is wat je paard doet, of dat er een rugprobleem zit.

Pas als rugproblemen uitgesloten zijn, grondwerk meenemen, one rein stop monteren. Dan heb je je paard bij bokacties sneller onder controle.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:33

grondwerk gaat goed, zolang je niet opstapt is ze ook heel ontspannen, wat je hierboven beschrijft doet ze goed zo, maar ik ga morgen naar een osteopaat bellen, ik had hier al langer voor gevraagd, maar mijn vader wou dit niet, nu ik hier wat reacties heb voorgelezen en de symptomen van kissing spines mag ik toch bellen, hij zegt het is een jong paard die doen wel eens stout zo redeneerd hij, ik zei ook al tegen hem ik heb nog nooit een paard uit het niets zoooo erg rodeo zien bokken en dat ik dit niet normaal vond, ben benieuwd

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:43

Hahaha, wat grappig, we hebben bijna dezelfde naam! :P

Wat naar zeg dat je paardje zo doet! Is het niet gewoon de puberteit?
En als je paardje zo doet, straf je hem dan of niet?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:43

Jeetje wat een rot situatie met zo'n jong dier en ik denk dat je er heel wijs aan doet de osteopaat erbij te halen....
Heel veel succes en wees voorzichtig met haar nu....

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:48

Dit soort gedrag hoort natuurlijk niet, tuurlijk kan een paard wel eens de grens opzoeken.
Maar dit gedrag bij opstappen lijkt me geen klieren, probeer eens uit te sluiten dat er niks met de rug aan de hand is en misschien wijsheid om een proffesional erbij te halen die je kan begeleiden bij het vertrouwen terug krijgen?
Het is namelijk meestal is het niet de oplossing om het paard door een ander te laten rijden, want het probleem ligt duidelijk bij jullie twee.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:53

@ andere Sabina_s :) als ze aan de hand loopt te klieren straf ik haar wel, maar als ik erop zit lig er ik er meestal al af voor dat ik de kans krijg
ben benieuwd wat de osteopaat zegt dan kan ik weer al wat verder,
in het begin had ik totaal geen band met haar omdat ik haar veel te hevig vond en ze mij totaal niet aantrok, mijn vader had haar gewoon gekocht, dus daarom dat het 15 jarig meisje haar reed ze interesseerde mij niet, maar nu werd ze liever en kwam wat knuffelen in de wei dus werd onze band wel beter,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:59

Mijn advies is: grondwerk. Wordt de band ook beter van.
Maar als je echt geen klik hebt met het dier, zou ik er geen tijd meer in willen steken. Het kan best dat jullie elkaar alleen maar in de weg zitten en dat ze beter op haar plek is bij iemand die wel tot op het naadje uit wil zoeken wat haar dwars zit dat ze zo reageert.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 11:06

onze band is beter geworden... en ik ga er zeker voor zorgen dat pijn uigesloten kan worden en bel morgen vroeg meteen..
ik ga er toch straks naartoe ik zal eens een foto van haar rug maken