DonLio schreef:Volgens mij is het gewoon een beetje ruiter uittesten door jouw pony. Ze weet precies waar ze aan toe is als jij haar rijdt en zodra er dus iemand anders opstapt gaat ze die dus een beetje uitproberen.
Bij mij was het precies andersom, ik reed een paard van iemand die vrij traag voor t been was en op een gegeven moment liep hij bij mij wel maar bij de eigenaresse liep hij te emmeren. Dan was hij echt niet meer vooruit te branden, ik heb haar toen een paar keer aanwijzingen gegeven en daarna ging het een stuk beter. Misschien zou jij dat ook kunnen proberen, vanaf "de grond" wat aanwijzingen geven aan degene die op jouw pony zit en dan idd vaker een "vreemde"er op zetten.
ah kijk, zo had ik nog niet gedacht 
Mijn vriend is vrij streng met rijden, en krijgt er dus zeker wel een drafje, galopje en wat figuren uit, alleen moet er constant maar achter haar vodden aangezeten worden door de ruiter. Gangen worden afgeraffeld, orenspel, en hoofdhouding zijn dan zeer knorrig.
Dus uitproberen zou kunnen, alleen zou je dan denken dat er dan na streng zijn en daar niet aan toe geven de pony dan uiteindelijk beter meewerkt, maar dat is helaas niet zo.
Heb laatst eens geprobeerd door in het midden te gaan staan wanneer er een andere ruiter op zat, om aanwijzing naar de pony te maken alsof ik longeerde, helaas werd er nogsteeds na een hoop drijven pas gedraaft, terwijl je aan de longe amper het woord hoeft uit te spreken.
Crazy cat, ja ik ben er altijd bij, ik laat niet graag iemand alleen met mijn paarden. Maar zal toch eens proberen om weg te lopen en later te vragen hoe het ging. Bedankt voor de tip!
Sassol: als ik verlichte zit rijdt op haar stopt ze er niet mee gelukkig, lijkt me dat lastig zeg!