Pony met rijden bij mij voorwaarts, bij een ander vrij lui?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Pony met rijden bij mij voorwaarts, bij een ander vrij lui?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 22:23

Ik heb een jonge pony die nu iets langer dan een half jaar onder het zadel is. We doen heel rustig aan en ik vind dat ze het al; super doet. Het enige ''probleem'' is dat als ik een ander even op haar laat rijden, ze dan een beetje knorrig rondstapt en niet voorwaarts is.
Bij mij reageert ze perfect op been, is soms zelfs wat TE voorwaarts als we aan het inrijden zijn. En is heeft er erg zin in.

Alles ben ik al nagegaan waardoor het misschien zou kunnen komen:
Ik heb haar zelf ingereden en dit is ook niet mijn eerste pony die ik inrijdt, en de andere pony's hadden dit niet.
Ik heb verschillende ruiters op haar gezet van heel licht tot mijn eigen gewicht om te kijken of het misschien aan de persoon lag of aan gewicht, maar het probleem bleef hetzelfde.

Zou dit gewoon eenkennig zijn? Gelukkig heb ik geen bijrijder dus nu is het niet zo erg, maar aangezien ik met mijn vriend regelmatig samen rijdt ( hij op mijn andere pony, ik op de jonge pony ) is wisselen van pony dus geen pretje is zo.

Ik ben nu van plan om toch maar vaker een ander eens te vragen om haar te berijden, ook al vindt ze het niet leuk.
Zijn er mensen die dit ook gehad hebben? Of die misschien een idee hebben waardoor het dan zou kunnen komen?

Cassidy

Re: Pony met rijden bij mij voorwaarts, bij een ander vrij lui?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:24

Kan idd eenkennigheid zijn. Vaker andere ruiter eropzetten. Paard moet dat leren en leren accepteren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:11

Ik weet niet hoe netjes die andere ruiters zitten? Als je meerdere paarden probleemloos ingereden hebt lijkt het me waarschijnlijk dat je een nette zit hebt en het paard niet in de weg zit.
Het zou dus ook kunnen zijn dat dit paard wat gevoeliger is en de andere ruiters hem in de weg zitten met een verkeerde zit.

Waardoor dit paard minder goed kan lopen (minder voorwaarts) en dus aangeeft dat het niet lekker loopt (knorrig).

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:21

Ik zit niet heel perfect vind ik, al zit ik wel altijd heel erg rechtop, de andere ruiters die erop gereden hebben zitten ook vrij netjes alleen misschien iets meer naar voren. Maar lijkt me niet dat er dan zoveel verstoord wordt kwa evenwicht wordt de pony? ze is iig met andere dingen zoals sturen of andere dingen niet super gevoelig oid, gewoon normaal.

Best lastig dus. hoop iig dat het nog over gaat met gewoon veel anderen erop zetten. Lastig als je je paard niet goed uit handen kunt geven als ik bijv een week op vakantie wil oid.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:35

Lijkt mij inderdaad een vorm van eenkennigheid dan, juist andere ruiters er dus opzetten. ;)

Zal vast wel even duren voor het " probleem opgelost " is, geduld!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:51

geduld is er zeker! En ga zeker ook vaker anderen laten rijden, als was ik wel benieuwd of er misschien nog dingen waren waardoor het dan ook nog zou kunnen die ik nog niet zelf had bedacht :)

DonLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:59

Volgens mij is het gewoon een beetje ruiter uittesten door jouw pony. Ze weet precies waar ze aan toe is als jij haar rijdt en zodra er dus iemand anders opstapt gaat ze die dus een beetje uitproberen.
Bij mij was het precies andersom, ik reed een paard van iemand die vrij traag voor t been was en op een gegeven moment liep hij bij mij wel maar bij de eigenaresse liep hij te emmeren. Dan was hij echt niet meer vooruit te branden, ik heb haar toen een paar keer aanwijzingen gegeven en daarna ging het een stuk beter. Misschien zou jij dat ook kunnen proberen, vanaf "de grond" wat aanwijzingen geven aan degene die op jouw pony zit en dan idd vaker een "vreemde"er op zetten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:59

Ik neem aan dat je er zelf bij bent. Trekt de pony dan met een andere ruiter erop erg naar jou toe?
Misschien eens testen door voor de pony uit zicht te gaan en kijken of het dan beter wordt.
En verder sluit ik me bij de anderen aan blijven proberen met ervaren ruiters.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:08

Mijn paard stopt zelfs volledig als ik meer naar voren ga zitten, kan dus wel daar aan liggen;)

Maar het kan inderdaad ook goed zijn omdat jij er bij staat. Mijn paard was in het begin alleen maar vervelend als ik er bij stond te kijken en er iemand anders op reed. Ging ik even naar de wc en keek stiekem om het hoekje liep ze de sterren van de hemel.

Dus een keer stiekem om het hoekje gluren? :+

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:13

DonLio schreef:
Volgens mij is het gewoon een beetje ruiter uittesten door jouw pony. Ze weet precies waar ze aan toe is als jij haar rijdt en zodra er dus iemand anders opstapt gaat ze die dus een beetje uitproberen.
Bij mij was het precies andersom, ik reed een paard van iemand die vrij traag voor t been was en op een gegeven moment liep hij bij mij wel maar bij de eigenaresse liep hij te emmeren. Dan was hij echt niet meer vooruit te branden, ik heb haar toen een paar keer aanwijzingen gegeven en daarna ging het een stuk beter. Misschien zou jij dat ook kunnen proberen, vanaf "de grond" wat aanwijzingen geven aan degene die op jouw pony zit en dan idd vaker een "vreemde"er op zetten.

ah kijk, zo had ik nog niet gedacht :D
Mijn vriend is vrij streng met rijden, en krijgt er dus zeker wel een drafje, galopje en wat figuren uit, alleen moet er constant maar achter haar vodden aangezeten worden door de ruiter. Gangen worden afgeraffeld, orenspel, en hoofdhouding zijn dan zeer knorrig.
Dus uitproberen zou kunnen, alleen zou je dan denken dat er dan na streng zijn en daar niet aan toe geven de pony dan uiteindelijk beter meewerkt, maar dat is helaas niet zo.
Heb laatst eens geprobeerd door in het midden te gaan staan wanneer er een andere ruiter op zat, om aanwijzing naar de pony te maken alsof ik longeerde, helaas werd er nogsteeds na een hoop drijven pas gedraaft, terwijl je aan de longe amper het woord hoeft uit te spreken.

Crazy cat, ja ik ben er altijd bij, ik laat niet graag iemand alleen met mijn paarden. Maar zal toch eens proberen om weg te lopen en later te vragen hoe het ging. Bedankt voor de tip!

Sassol: als ik verlichte zit rijdt op haar stopt ze er niet mee gelukkig, lijkt me dat lastig zeg!

DonLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:31

Niet opgeven, jouw pony is gewoon heel slim en nog lekker eenkennig en jij bent er altijd bij: Jouw pony ziet jou duidelijk als "de baas" ofwel de leider.
Ik neem aan dat je je vriend vertrouwd als hij bezig is mijn jouw pony? Probeer hem eens alleen naar stal te laten gaan en dus alleen je pony te laten rijden zonder dat jij in de buurt bent.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:49

Kim90 schreef:
Crazy cat, ja ik ben er altijd bij, ik laat niet graag iemand alleen met mijn paarden. Maar zal toch eens proberen om weg te lopen en later te vragen hoe het ging. Bedankt voor de tip!

Stiekem om het hoekje gluren kan ook hoor als ze je maar niet in de gaten heeft ;)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:54

Mijn zusje en ik hebben haar shet helemaal zelf in gereden, er reed nooit iemand anders opdan mijn zusje omdat ze allemaal te groot zijn. Een poosje terug wou mijn nichtje er wel eens op (zij kan gewoon goed rijden en is ook niet groot) maar onze shet deed niks wat van haar werd gevraagd.. ze snapte de hulpen gewoon niet omdat ze helemaal aan mijn zusje was gewent (nogal logish eigenlijk)..
Dus ik denk inderdaad dat het een soort éénkennigheid is.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:56

Ik heb het ook met mijn verzorgster,
mijn paard loopt bij mij nu actief maar bij mijn verzorgster blijft ze sjokken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:56

Hihi ja, ik rijd dan ook nooit licht, zit alleen maar door.

Maar heb je er ook al eens iemand op laten rijden als je er niet bij bent?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:01

Hihi, wat bekend. Dit deed mijn knol ook altijd.
Bij de mijne was het niet zozeer eenkennigheid, want er reden wel vaker andere mensen op. Sommige reden heel gemeen, wat hij dan ook zeker niet pikte en duidelijk liet merken.
Maar het was vooral uitproberen. Hoe goed kan de ruiter rijden?! Als de ruiter onzeker was en veel afwachtte, maakte hij hier profijt van door gewoon erg langzaam te lopen en eigenwijs te zijn.
Hij was nooit gemeen, maar liet wel merken dat hij het er niet mee eens was. Maar als je gewoon goed kon rijden, kon je zo opstappen hoor. Tuurlijk, dan probeerde hij het ook wel even, maar dit was dan al snel over.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:49

mijn pony doet het helaas dus ook bij goede ruiters, en houdt niet op tot ze afgestapt zijn. Morgen ga ik even proberen om een ander erop te zetten, en zelf weg te gaan bij de bak :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:51

Sassol schreef:
Maar heb je er ook al eens iemand op laten rijden als je er niet bij bent?

nee nog niet, ik kijk altijd. Zeker omdat ze nog niet lang onder het zadel is, en ik dus zeker wil zijn dat de ander het ook netjes doet :o