Kijkerig jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Kijkerig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:39

Mijn 5 jarige ruin is sinds januari zadelmak. In maart is hij naar huis gekomen zodat ik hem verder (met instructie) kon gaan inrijden. Het gaat goed, we zijn al hard vooruit gegaan ( zeker omdat ik geen ervaring heb in het inrijden). Maar toch loop ik nog tegen een paar probleempjes aan.
Hij is nogal kijkerig met rijden ( als mijn mama de camera bij heeft bv is dat eng). Dan drukt hij zich in die bepaalde hoek helemaal naar buiten ( ik krijg hem niet rond naar binnen geplooit dan). Zelfde als we dan aan de overkant van de piste komen dan drukt hij zich op een volte ook naar buiten. Ik kom dan helemaal niet door met mijn binnenbeen, om hem juist te buigen. N tikje om hem attent te maken op mijn been zorgen enkel voor meer tempo. Ik vind het moeilijk om hem dan juist geplooid te krijgen. Lesgeefster zegt met dat ik geduld moet hebben ermee, dat vind ik helemaal logisch. Het is tenslotte een jong paard en we moeten samen leren. Het is ook al vele beter dan een tijdje terug ( ik merk de vooruitgang echt). Ik vroeg me af of er misschien mensen wat tips hebben voor mij zelf om beter door te komen met mijn been. Tips die het mij makkelijker maken.

aerdenhout1

Re: Kijkerig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:51

Doe eens een schriktraining met hem, kan je zelf ook doen. Leg een plu neer, hang een zeiltje over de bakrand, zet een witte stoel in de bak enz. enz.
Natuurlijk zal hij in het begin schrikken, maar laat hem ruiken aan het enge ding en leg zo zoetjes aan steeds meer griezelige voorwerpen in de bak. Je zal merken dat hij op den duur steeds moediger gaat worden.
Het is ook nog eens leuk om te doen met je paard!!!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:58

aerdenhout1 schreef:
Doe eens een schriktraining met hem, kan je zelf ook doen. Leg een plu neer, hang een zeiltje over de bakrand, zet een witte stoel in de bak enz. enz.
Natuurlijk zal hij in het begin schrikken, maar laat hem ruiken aan het enge ding en leg zo zoetjes aan steeds meer griezelige voorwerpen in de bak. Je zal merken dat hij op den duur steeds moediger gaat worden.
Het is ook nog eens leuk om te doen met je paard!!!

Kan ik eens proberen. Dank je voor de tip.
Ik heb ook al contact met een instructeur voor grondwerkles. Werken aan vertrouwen kan nooit kwaad denk ik zo

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:05

Als je in de loop van de tijd je paard dressuurmatig beter aan het lopen krijgt, dan lost het vanzelf voor een deel al op. Als ie beter gaat buigen, goed nageeflijk is en je kunt schouderbinnenwaarts rijden, dan krijg je ze er vaak gewoon langs...in het schouderbinnenwaarts. Komt wel goed, maar schriktraining zal je waarschijnlijk ook helpen om er mee om te leren gaan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:54

Ik heb ook een jong paard en buigen en stellling nemen ben ik nog helemaal niet mee bezig. Hij plooit dan namelijk alleen in de hals en daar wordt hij niet rechter van...... Dat komt allemaal later wel, eerst recht worden.
Ik zou het negeren en zo goed als het gaat doorrijden, niet teveel aandacht aan besteden want dan wordt het helemaal zo beladen. Gewoon lekker rijden en komt hij wat naar binnen, jammer dan gewoon verder rijden wordt het vanzelf allemaal normaler.... Succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 06:19

Geef 'm wat ruimte om te kunnen kijken, dan wordt het niet zo gespannen, waardoor het kijkerige en schrikkerige ook af zal nemen, althans, mijn paard bleef in 1 hoek ook altijd enorm alert en leek te zoeken naar iets om te schrikken :)
Het gaat er vooral om dat je zelf relaxed reageert en het paard op die manier het vertrouwen kunt geven dat het goed is.
Geduld is een schone zaak ;)

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 07:07

Je paard is 3 kwart jaar onder het zadel en nog vrij jong. Je kan zorgen voor veel afwisseling tijdens het rijden. Hou het simpel, maar verander veel van hand, rij veel voltes, een gebroken lijntje en probeer wat te schakelen in de draf en de galop. Hou je paard aan de gang zodat hij zich meer gaat focussen op jou dan op zijn omgeving. Schrikt hij een keer, geen aandacht aan geven, gewoon doorrijden zodat je je paard vertrouwen geeft. Jij moet je opstellen als leider. Dat schrikken kan nl. ook te maken hebben met verveling of gemis aan vertrouwen, of misschien raak jij onbewust gespannen als bijv. je moeder langs de kant staat te filmen en je paard voelt dat aan. Als een paard écht bang is van iets, dan knijpt hij zijn staart. Laat iemand langs de kant daar eens naar kijken. Het doen van grondwerk waarbij jij je opstelt als de leider van je paard, waarbij je je paard idd langs voorwerpen kan laten stappen, is heel goed voor het vertrouwen van jullie beiden en komt zeker positief van pas als je rijdt. Ik raad je aan om eerst het gewone grondwerk te leren en niet gelijk te beginnen met allerlei "schrikobjecten". Dat kan later nog.

Je schrijft dat je paard zich op een volte naar buiten drukt en dat je dan niet doorkomt met je binnenbeen. Als hij zich naar buiten drukt, is het de bedoeling dat je juist de buitenkant begrenst, door middel van buitenteugel en buitenbeen. Dus niet met je binnenbeen gaan drijven. Eerst leren begrenzen, daarna de buiging om je binnenbeen. Veel succes.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:11

waarom ga je niet buitenrijden met je paard? je paard wordt er rechter van en leert rare dingen kennen

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:15

Vind wel normaal dat je paard kijkerig, alles is nog spannend en wil gewoon kijken wat er gebeurt.
mijn paard had ook met inrijden en liet haar gewoon even kijken en daarna als ze goe dgezien had kon ik weer normaal verder rijden.
Ook buiten mocht ze stil staan en kijken als ze wat zag, en heb nu echt een superbraaf paard buiten en in de bak en is nergens bang voor.
En als ze wat ziet niet kent laat ik haar gewoon even kijken en dan is goed voor haar

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:20

Mijn jonkie kan linksom de hoefslag netjes volgen in de juiste buiging, maar rechtsom? Daar zwalkt ze nog alle kanten mee uit :+ Ik weet dat het lastig zitten & begeleiden is als je paard als het ware 'verkeerd om loopt'. Bij ons helpt het om in zo'n hoek een volte halve baan te maken. Wanneer je ze terug zet naar kleinere figuren zullen ze eerder de juiste kant opbuigen, om hun evenwicht te herstellen.

Als je trouwens niet doorkomt met je binnenbeen zou ik dit hetzelfde aanpakken als bij een ouder paard. Reactie voor het been is een pré, dus daar moet je echt consequent in zijn.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 02:25

De spanningsboog van een jong paard is nog niet zo groot en die moet groeien.
Om even te vergelijken met jonge kleuters: Juf 1 wilt praten over appels, verteld in haar inleiding (die te lang was) dat ze een appel met de fiets ging halen en uiteindelijk praten de kids met elkaar over fietsen :+ De juf blijft doorratelen, want wil haar verhaaltje kwijt. Ze wordt boos en begint woest in haar handen te klappen :+ Eindstand: De kinderen zien de juf als heks en hebben niets over appels geleerd.

Juf 2: Legt die appel neer, vraagt welke kleuren appels er bestaan. Verteld de volgende dag waar die appel groeit. En laat ze die dag daarop appels proeven.
Aan het einde van de week weten de kinderen de juf alles te vertellen over appels.

:+ Ok beetje vage vergelijking, maar hoop dat je hem snapt...

3 a 4x per week 20 minuutjes werken is meer als voldoende en geeft op den duur veel meer kwaliteit.
Maak het voor het paard boeiend, haalbaar, zo willen ze graag voor je werken.

Begin met iets wat het paard kent en sluit met iets af wat het paard kent.